NFT, un zombie care bântuie piața cripto în căutarea unei noi vieți

NFT-urile sunt chiar moarte și adânc îngropate? Depinde unde te uiți și pe cine întrebi.
„A fost o manie. Însă maniile sunt amuzante”, spune Noah Davis despre ceea ce pentru mulți a rămas trăznaia supremă de la intersecția dintre tehnologie și artă, infamele Non-Fungible Tokens (NFT). Fost șef al departamentului de artă digitală al casei de licitații Christie’s, a contribuit la facilitarea vânzării în 2021 a unei lucrări a lui Mike Winkelmann – mai bine cunoscut în universul virtual sub numele de Beeple -, intitulată „Everydays: The First 5000 Days”.
Pentru cine nu a auzit de el, e al treilea cel mai scump artist în viață, iar lucrarea în cauză, un colaj de 5.000 de imagini digitale pe care le-a realizat de-a lungul a 13 ani, a fost vândută ca fișier digital unic (jeton non-fungibil), pentru 69,3 de milioane de dolari. Cumpărătorul a fost un investitor în criptomonede din Singapore, cunoscut sub numele de Metakovan, care a plătit pentru ea în Ether.
S-a întâmplat într-o perioadă în care o mulțime de oameni s-au lăsat atrași în cumpărarea și vânzarea de ilustrații de o calitate și un gust îndoielnic, cum ar fi maimuțele de la Bored Ape Yacht Club sau pinguinii Pudgy. Obiectele de colecție digitale, care se tranzacționau pentru zeci de mii și, în unele cazuri, milioane de dolari prin intermediul piețelor online precum OpenSea, au fost prezentate atunci drept viitorul artei și o nouă formă de comunitate.
Aproape peste noapte, sute de artiști (de cel puțin mâna a doua) au devenit milionari. Celebrități precum Cristiano Ronaldo, Paris Hilton, Madonna sau Matt Damon au început să promoveze, să creeze, să vândă și să cumpere NFT-uri. În doar primul trimestru al lui 2021 s-au înregistrat tranzacții de NFT-uri în valoare totală de două miliarde de dolari, de la 94 de milioane de dolari în același interval al lui 2020. Numai că boomul nu putea dura la nesfârșit. Și nici nu a făcut-o.
Popularitatea NFT-urilor a fost legată de creșterea valorilor criptomonedelor. Cu toate acestea, în timp ce prețurile acestora din urmă și-au revenit și au atins niveluri record după o cădere de doi ani, NFT-urile au rămas prinse într-un declin al valorii și relevanței culturale. În opinia lui
Zeke Faux, autor al “Number Go Up: Inside Crypto’s Wild Rise and Staggering Fall”, o carte despre bula cripto, o mare parte din această frenezie a fost motivată de speculații financiare, mai degrabă decât de entuziasmul pentru o nouă formă de artă. „Dacă atracția principală este îmbogățirea, atunci când nu te mai îmbogățești, îți pierzi interesul”, scrie el
În primăvara lui 2021, antreprenorul malaezian Sina Estavi a plătit 2,9 milioane de dolari pentru primul tweet al cofondatorului Twitter, Jack Dorsey – Just setting my twttr” -, pe care acesta din urmă l-a postat în martie 2006 pe rețeaua socială. A încercat să îl revândă doi ani mai târziu, printr-o licitație online, și se aștepta să obțină pentru el în jur de 48 de milioane de dolari. Cea mai mare ofertă pe care a primit-o a fost de 280 de dolari.
Evaluată cândva la patru miliarde de dolari (aproximativ echivalentul sumei plătite de Disney pentru Lucasfilm, proprietarul francizelor „Star Wars” și „Indiana Jones”), Yuga Labs, compania din spatele NFT-urilor Bored Ape Yacht Club – o colecție 10.000 de ilustrații digitale unice – a anunțat la începutul acestui an, după mai multe runde de concedieri de personal, că „și-a pierdut calea”. Astăzi, prețul celui mai ieftin NFT Bored Ape este de aproximativ 31.000 de dolari, potrivit NFTpricefloor.com, în scădere cu 90% față de vârful său din 2021.
“A spune că NFT-urile sunt moarte este o simplificare excesivă”
Alte colecții NFT au avut scăderi și mai abrupte față de maximele lor din 2022. Chiar și așa, Faux se declară surprins de faptul că acestea continuă să aibă o (oarecare) valoare. Și totuși, până și în condițiile în care, conform unei analize a NFT Evening, 96% dintre colecțiile NFT au „murit efectiv”, există experți care încă mai cred în valoarea economică pe termen lung și în viitorul NFT. Da, sunt moarte, spun aceștia, însă numai în ceea ce privește mentalitatea FoMo (Fear of Missing Out – spaima de a nu rata ceva important, în special pe rețelele sociale) și valorile exagerate, complet nejustificate.
În momentul de față, conform datelor CoinGecko, piața NFT are o capitalizare de aproximativ 8,3 miliarde de dolari, cea mai bine cotată colecție fiind Autoglyphs, o serie de 512 ilustrații lansată în 2019 de Larva Labs, generate integral de un algoritm scris direct pe blockchainul Ethereum. Grafic, acestea sunt asemănătoare desenelor ASCII, inspirate din arta geometrică și algoritmică. Fiecare piesă este unică și are un „price floor” (cel mai mic preț la care un anumit NFT dintr-o colecție este disponibil pentru cumpărare) de 235.000 de dolari.
Conform unui raport Technavio din ianuarie 2025, piața globală a NFT-urilor este proiectată să crească cu peste 84 de miliarde de dolari între 2025 și 2029, având o rată anuală compusă de creștere (CAGR) de 30,3%. Această creștere ar urma să fie alimentată de o revenire a cererii pentru arta digitală și de interesul brandurilor majore pentru integrarea NFT-urilor în strategiile lor de marketing. Mărci precum Visa și Budweiser, printre multe altele, explorează piața NFT-urilor pentru a genera venituri suplimentare, dar și pe utilizarea acestora ca stimulente pentru consumatori – de exemplu, pot servi drept recompense inovatoare, fiind oferite clienților fideli cu titlul de cadouri exclusive.
Chiar și în perioadele de scădere a entuziasmului inițial, dezvoltatorii de NFT au rămas activi, introducând noi tokenuri și rețele blockchain pentru a-și îmbunătăți ecosistemele. Proiecte precum Pudgy Penguins și Azuki, de exemplu, au lansat tokenuri native și au investit în infrastructura proprie pentru a adăuga valoare pe termen lung comunităților lor.
Dacă unele sectoare, cum ar fi arta digitală, au înregistrat un declin accentuat, alte domenii, precum jocurile și proprietățile imobiliare virtuale, dau dovadă de rezistență. Unul dintre cele mai promițătoare domenii este considerat cel al jocurilor „Play-to-earn” (P2E), în care jucătorii câștigă NFT sau crypto drept recompensă. Aceste jocuri oferă NFT cu utilitate reală, cum ar fi activele din joc care pot fi utilizate, tranzacționate sau vândute. Integrarea NFT în jocuri oferă o experiență mai captivantă pentru jucători, asigurând că realizările lor din joc au o valoare tangibilă și în afara acestora.
“A spune că NFT-urile sunt moarte este o simplificare excesivă atunci când se evaluează această piață”, consideră Anoir Houmou, fondator și CEO al RECRD, o platformă video interactivă bazată pe blockchain, în opinia căruia acestea au intrat într-o fază de tranziție, trecând de la speculație financiară la utilizări concrete și sustenabile.
SURSA FOTO: Shutterrstock