Pământul făgăduințelor: De ce pariază investitorii în stil mare pe imobiliarele digitale
Ideea de a cheltui milioane de dolari pe terenuri inexistente poate suna ridicol, dar previziunile febrile despre viitorul realității virtuale i-au convins deja pe investitori să parieze în stil mare pe imobiliarele digitale.
Justin Bieber a avut un concert cu zeci de mii de spectatori luna trecută, dar nu pe un stadion sau pe o arenă. La fel ca recentele apariții live ale artiștilor Ariana Grande, The Weeknd sau Travis Scott, acesta s-a desfășurat în ceea ce acum se conturează ca viitorul metavers, lumea online cvadrimensională care amenință să șteargă granițele dintre pixel și materie.
În timp ce fanii de pe tot globul au urmărit un avatar al lui Bieber cântând melodii de pe cel mai recent album al canadianului, „Justice“, investitorii nu și-au ascuns nici ei interesul. Pregătindu-se pentru un boom al imobiliarelor digitale aflat, după toate semnele, doar la o aruncătură de băț distanță, aceștia se reped să cumpere săli de concerte, centre comerciale și alte proprietăți în online. Și, la fel ca în lumea fizică, tranzacțiile lor sunt ghidate de aceeași mantră de aur a industriei: „Locație, locație, locație“.
Metaversul inevitabil
În octombrie, Tokens.com, o companie specializată în investiții în bunuri digitale, a cumpărat cu aproximativ 1,7 milioane de dolari un pachet de 50% din Metaverse Group, una dintre primele afaceri imobiliare virtuale din lume. Cu un sediu fizic în Toronto, Metaverse Group are și un centru de operațiuni în Crypto Valley, replica la Silicon Valley venită din „Decentraland“ – o platformă descentralizată (deținută de utilizatori) care combină realitatea virtuală cu tehnologia blockchain.
„În loc să încercăm să creăm de la zero un univers, așa cum vor cei de la Facebook, mi-am spus, «De ce să nu intrăm noi să cumpărăm parcele de teren din lumile virtuale deja existente și astfel să devenim proprietari?»“, explica tranzacția Andrew Kiguel, cofondator și chief executive officer (CEO) al Tokens.com.
Recent, compania a început să construiască un turn digital în „Decentraland“, acesta urmând să genereze venituri din închirieri și publicitate către și pentru branduri de lux precum Louis Vuitton, Gucci sau Burberry, prezente deja în minunata lume nouă prin intermediul NFT-urilor (non-fungible tokens – jetoane nefungibile, bunuri digitale tranzacționate pe blockchain). Wave, de exemplu, o companie de divertisment care organizează concerte interactive, inclusiv cel deja pomenit al lui Justin Bieber, face profituri din mărfuri virtuale și reclame pentru branduri în timpul spectacolelor.
„Brandurile se străduiesc să rămână în tendințe. Următoarea mișcare logică este să înceapă să cumpere teren și să facă publicitate în metavers“, spune și Corey Herscu, CEO al RNMKR, expert în media și tehnologie. Amintind un concert al lui Travis Scott din 2020, din „Fortnite“, cu peste 27 de milioane de spectatori unici, el subliniază că, în fond, brandingul înseamnă „să mergi acolo unde este publicul tău și să faci tot ce poți pentru a ține pasul cu ceea ce acesta își dorește“. Scepticilor care se întreabă – pe bună dreptate – de ce o companie ar dori să investească într-un birou virtual în metavers, Michael Gord, cofondator al Metaverse Group, le răspunde că ar trebui să se uite la tendințele catalizate de pandemie. „Este tot mai mult locul în care mergi cu prietenii, unde trăiești experiențe precum conferințe și concerte. Este inevitabil ca metaversul să ajungă rețeaua socială numărul unu din lume“, adaugă el.
Metaverse Group are o divizie de investiții imobiliare și intenționează să-și construiască un portofoliu de proprietăți în „Decentraland“, precum și în alte platforme – precum „Somnium Space“, „Sandbox“ sau „Upland“. Dacă internetul poate fi infinit, nu e și cazul real estate-ului virtual – „Decentraland“, de exemplu, are 90.000 de parcele de teren, fiecare cu o suprafață de 15 metri/15 metri. Iar din câte spune Gord, printre investitori există sentimentul că s-ar afla grămezi de aur în toate acele dealuri pixelate.
„Dacă ați fi venit la New York când era doar un teren agricol, ați fi avut posibilitatea să cumpărați un cvartal din SoHo. Dacă vrea cineva să facă astăzi o astfel de achiziție este pur și simplu imposibil. Același lucru se va întâmpla și în metavers“, explică el.
Tranzacții de milioane
În alți termeni, un raport al Grayscale, cel mai mare administrator de active digitale din lume, estimează că metaversul are potențialul de a genera venituri anuale de 1.000 de miliarde de dolari din publicitate, evenimente digitale, comerț electronic și hardware. Dincoace de previziuni, numai în ultima săptămână a lunii trecute, pe platformele „Decentraland“, „Sandbox“, „Cryptovoxels“ și „Somnium Space“ s-au vândut terenuri virtuale în valoare totală de peste 100 de milioane de dolari, potrivit DappRadar. Tranzacția-regină: 4,3 milioane de dolari plătiți de Republic Realm – o companie de investiții în real estate digital cu un portofoliu de aproximativ 2.500 de terenuri din 19 lumi virtuale – pentru un teren din „Sandbox“ deținut anterior de Atari SA. Anterior, aceeași Republic Realm cumpărase 259 de parcele comasate din „Decentraland“, într-o tranzacție de 913.228 de dolari.
În aceeași perioadă, Tokens.com a plătit 2,43 milioane de dolari pentru un teren cu o suprafață de puțin peste 560 de metri pătrați din așa-numitul „district de fashion“ din „Decentraland“, teren pe care vrea să îl folosească pentru a-și extinde operațiunile și în industria digitală a modei. Și tot în „Decentraland“, Boson Protocol a achiziționat cu 704.000 de dolari un teren pe care urmează să ridice un mall unde vizitatorii vor putea să cumpere bunuri digitale „interschimbabile“. Ceea ce înseamnă că, dacă un utilizator cumpără un tricou digital, de exemplu, îl poate schimba în lumea reală cu unul fizic, identic. Și viceversa. „Toată lumea recunoaște că suntem într-o fază incipientă și că toate aceste obiecte virtuale vor fi antichități moderne. Astfel stând lucrurile, cumpărarea lor în această etapă poate fi extrem de profitabilă“, spune Justin Banon, CEO și cofondator al Boson Protocol.
Sunt supraevaluate toate aceste tranzacții? Vorbind despre portofoliul companiei, Andrew Kiguel, de la Tokens.com, spune că valoarea reală a acestuia ar fi de cel puțin zece ori peste prețul de achiziție, iar argumentele pe care le aduce sunt similare celor invocate de orice persoană care a cumpărat sau vândut proprietăți imobiliare. „Totul se reduce la poziționare. O parcelă de teren în centrul orașului, cu un trafic mare de vizitatori, valorează mai mult decât o parcelă de teren în suburbii. E valoarea pe care o au lucrurile greu de găsit.“
Lumea nu mai e de ajuns
Dacă multe dintre aceste tărâmuri virtuale trimit cu gândul mai degrabă la niște lumi fantastice din desene animate, altele sunt aplicații digitale ale Pământului așa cum îl cunoaștem deja. „SuperWorld“, de exemplu, este o platformă imobiliară virtuală care a cartografiat 3D întreaga suprafață a globului pământesc, oferind spre vânzare 64,8 miliarde de parcele. Ceea ce înseamnă că poți cumpăra orice loc de pe Pământ. Îți dorești să fii proprietarul Taj Mahalului sau al Turnului Eiffel? Nicio problemă! Vrei Casa Poporului? E și ea de vânzare. (Atenție, niciun parlamentar sau birocrat de serviciu nu este inclus în ofertă.) Iar odată ce au cumpărat un teren sau o clădire, proprietarii pot să câștige bani din activități precum închirieri, publicitate sau vânzări de diferite produse.
Cu un pas înainte – rămâne de văzut dacă e mic sau uriaș – cei de la International Lunar Lands Authority (ILLA) împlinesc promisiunea supremă a Lunii de pe cer. Suprafața selenară a fost împărțită în mai multe parcele, care pot fi vândute, cumpărate, date la schimb sau făcute cadou. Și vorbim aici nu doar de cartografieri digitale 3D cu regim NFT, ci și de terenul propriu-zis, fizic, de pe Lună. Deocamdată nu se știe dacă vor apărea și cum vor fi rezolvate eventualele conflicte de proprietate cu deținătorii terenurilor vândute până acum și de Dennis M. Hope, autoproclamatul stăpân de drept peste Lună, Marte, Venus, Mercur și Io – una dintre lunile lui Jupiter.
Ideea din spatele proprietăților imobiliare digitale a fost (și a rămas) aceea de a le oferi oamenilor reali medii virtuale în care se pot bucura de o a doua viață cu drepturi depline. O spune răspicat prin chiar numele său „Second Life“, o lume virtuală dezvoltată de Linden Lab și lansată încă din 2003, în care utilizatorii pot umbla aiurea, pot să își construiască propriile clădiri, pot cumpăra terenuri sau bunuri virtuale, plătind pentru ele în dolari reali sau în moneda „oficială“, dolarul Linden.
Dar un alt univers similar cu „Second Life“, „Entropia“ – o platformă massively multiplayer online cu o economie reală, creată de suedezii de la MindArk – este cel care a surprins cu marile tranzacții cu bunuri virtuale, încheiate încă din primii ani ai noului mileniu. Într-o perioadă în care mulți internauți strâmbau din nas la ideea de a plăti fie și un dolar pentru o vacă virtuală în „Farmville“, Jon „Neverdie“ Jacobs și-a ipotecat casa din lumea reală și a plătit – în 2005 – 100.000 de dolari pentru un asteroid al planetei Calypso din „Entropia“.
În anii ce au urmat l-a transformat într-o destinație de nerefuzat, cu un club de noapte, un stadion și un mall care i-au adus venituri reale de aproximativ 200.000 de dolari pe an. A vândut totul în mai multe licitații din 2010, cu un total de 635.000 de dolari. Cea mai mare parte a proprietății a fost cumpărată de un alt avatar, John Foma Kalun, cu 335.000 de dolari. A fost la acea vreme cea mai mare tranzacție din spațiul virtual, la o diferență de 5.000 de dolari față de vechiul record, stabilit de un alt rezident din „Entropia“, Erik „Buzz“ Lightyear, care în 2009 plătise pentru stația spațială Crystal Palace 300.000 de dolari.
În 2011, SEE Virtual Worlds avea să spulbere însă toate reperele anterioare și plătea neverosimila sumă de șase milioane de dolari pentru întreaga planetă Calypso, care avea în acel moment aproape un milion de utilizatori înregistrați și genera venituri anuale de patru milioane de dolari.
Crede și vei avea
Un deceniu mai târziu, pe fondul rebrandingului companiei-mamă a Facebook în Meta și al boomului jetoanelor nefungibile, ideea ezoterică de a cumpăra și vinde imobiliare digitale a devenit pentru mulți un sinonim al oportunităților sigure și obligatorii. Alții, în schimb, cred că toate aceste tranzacții la care asistăm acum cu nedumerire sunt mai degrabă o manifestare a unei tendințe trecătoare.
„Este o bulă? Absolut! Este o bulă la fel ca orice bulă imobiliară. Este o frenezie de moment, o pură speculație, e o manifestare a sindromului FoMO (acronim pentru fear of missing out, care definește spaima continuă de a rata ceva ce ar putea fi important, nou sau interesant; în contextul pieței financiare, se referă la teama că s-ar putea pierde o investiție profitabilă, n.r.)“, consideră Jordan Fried, CEO al Immutable Holdings, unul dintre liderii industriei blockchain.
Pe de altă parte, tot el admite că entuziasmul stârnit de conceptul în sine de metavers este emblematic pentru oportunitățile de afaceri care vor apărea pe măsură ce consumatorii petrec tot mai mult timp în online-ul virtual.
„În cele din urmă, totul se reduce la cerere și ofertă, nu?“, comentează fenomenul Noah Gaynor, cofondator al Parcel, un marketplace online pentru real estate digital. „Dacă este dispus cineva să plătească milioane de dolari pentru ele (imobile/terenuri virtuale, n.r.), înseamnă că aceasta le este valoarea.“
Acest articol a apărut în numărul 130 al revistei NewMoney
FOTO: Getty