Elon Musk a pierdut 100 de miliarde de dolari în doar două luni

Afișe anti-Musk, apărute în ultima perioadă pe zidurile din Londra. Sursa: Instagram @ RadicalGraffiti
Afișe anti-Musk, apărute în ultima perioadă pe zidurile din Londra. Sursa: Instagram @ RadicalGraffiti

Averea netă a lui Elon Musk a scăzut cu 100 de miliarde de dolari numai în acest an, pe măsură ce stocul de acțiuni al Tesla se prăbușește pe fondul controversatei sale ascensiuni politice.

Da, averea sa a scăzut cu o întreagă avere, dar nu e cazul să-i plângă cineva de milă. Averea netă a celui în care entuziaștii din tehnologie vedeau cândva întruchiparea din lumea reală a lui Tony “Iron Man” Stark este chiar și așa de 227.272 de ori mai mare decât cea a unei gospodării americane medii și aproximativ echivalentă cu PIB-ul anual al Irakului. Dacă ar vrea, Musk ar putea cumpăra azi 1,9 de miliarde de barili de petrol, 3.032.600 de kilograme de aur sau chiar 10,5 milioane de bitcoin.

Totuși, Musk nu a avut cel mai bun început de an al său. De fapt, el a pierdut mai mulți bani decât oricare alt miliardar al lumii. Mark Zuckerberg este al doilea pe lista celor mai mari perdanți. CEO-ul Meta și-a văzut averea scăzând cu 83,5 de miliarde de dolari în acest an, în timp ce Changpeng Zhao, CEO al bursei de criptomonede Binance, a pierdut 81,9 de miliarde de dolari, pe măsură ce iarna activelor cripto continuă.

Deși abruptă, scăderea acțiunilor Tesla nu e o surpriză. Cel mai probabil nici măcar pentru Elon Musk. Pe măsură ce acesta a devenit tot mai implicat și mai omniprezent în politica noului regim Trump, vânzările Tesla au scăzut brusc în Uniunea Europeană și în Regatul Unit.

Numai în ultima lună, acțiunile Tesla și-au pierdut 26,65% din valoare, iar Musk, în calitatea sa de CEO și cofondator al companiei deține un pachet de 13% din acțiuni, în valoare de aproximativ 150 de miliarde de dolari la prețul de acum al pieței, la care se adaugă alte 47 de miliarde de dolari în opțiuni. Față de vârful de 464 de miliarde de dolari din 17 decembrie 2024, averea lui Musk a ajuns la mijlocul acestei săptămâni la 365 de miliarde de dolari, potrivit calculelor Forbes.

Cea mai recentă scădere a titlurilor companiei vine ca urmare a noilor date care confirmă că înmatriculările de vehicule Tesla au scăzut vertiginos în Europa, cu 45% față de luna ianuarie a anului trecut, chiar dacă creșterea generală a vânzărilor de mașini electrice a crescut pe Bătrânul Continent.

În Germania – singura țară europeană cu o fabrică Tesla – vânzările noilor EV-uri s-au prăbușit cu aproape 60%, în timp ce Franța a înregistrat o scădere de 63% față de ianuarie 2024. În Norvegia, înmatriculările de noi Tesla au scăzut cu 38%, iar în Suedia cu 44%. De asemenea, vânzările din China au înregistrat recent o tendință de scădere. Vânzările sunt în scădere și în Statele Unite, dar – deocamdată – într-un ritm mai puțin drastic.

Unele rapoarte din piață sugerează faptul că potențialii cumpărători europeni se revoltă împotriva rolului activ al lui Musk în administrația Trump, care în ultima perioadă resetează efectiv relațiile de lungă durată dintre Europa și SUA.

Și ar mai fi de amintit și declinul spectaculos al vânzărilor de Cybertuck – camioneta electrică a companiei, disponibilă în prezent doar în SUA și Canada -, care au scăzut cu 22% în ultimul trimestru al lui 2024, în condițiile în care valoarea de revânzare a contrversatului EV ar putea fi etichetată drept “bani mărunți”.

Promisiunile de mai bine, o marcă înregistrată Elon Musk

Gary Black, managing partner la grupul de investiții The Future Fund, spunea zilele trecute că acțiunile Tesla ar putea scădea și mai mult în acest an, având în vedere revizuirile în scădere a estimărilor de livrare pe 2025, făcute de companie pe parcursul ultimelor luni. Inițial, Tesla anticipa o creștere anuală a volumului de livrări de aproximativ 50%. Ulterior, conform declarațiilor recente ale CEO-ului Elon Musk, această prognoză a fost ajustată la o creștere de 20-30% pentru anul fiscal 2025.

În scădere au fost revizuite și prognozele (oricum mai conservatoare ale) Wall Street – de la 28%, la 15%. În același timp, analiștii au redus și estimările de profit pentru Tesla, în urma unui raport slab pentru trimestrul al patrulea din 2024. Din 2023 până în 2024, venitul net al Tesla a scăzut cu un dezamăgitor 23%, iar din 2022 până în 2024 cu un impresionant 40%.

Astfel, revizuirea în scădere a estimărilor de livrări și a previziunilor de profit sugerează o perspectivă mai precaută pentru performanța Tesla în 2025, influențând negativ încrederea investitorilor și valoarea acțiunilor companiei.

E adevărat, Tesla este departe de a fi singura companie mare din tehnologie care se confruntă cu dificultăți, mai ales în condițiile în care incertitudinea în rândul investitorilor continuă să crească. Stocurile Nvidia (NVDA), Amazon (AMZN) sau Microsoft (MSFT) s-au înroșit la rândul lor în ultima lună și nu au dat semne de revenire.

Cu toate acestea, faptul că CEO-ul unei companii lider în industrie pare să fie ocupat cu alte lucruri ridică speculații cu privire la viitorul Tesla, dați fiind factorii care împiedică creșterea sa. Musk și-a asumat un rol fără precedent – și extrem de controversat – în societatea americană, prin alianța sa cu președintele Donald Trump și prin aparenta sa conducere a Departamentului pentru eficiență guvernamentală al noii administrații. În același timp, Musk conduce SpaceX, platforma de social media X, compania de inteligență artificială xAI și Neuralink, o companie care explorează implanturi de cipuri cerebrale.

Investitorii Tesla s-au obișnuit însă cu multiplele roluri ale lui Musk și continuă să evalueze acțiunile Tesla la un nivel ridicat, deoarece îl consideră un personaj cu niște capacități unice. Pentru aceștia, scăderea de acum a acțiunilor Tesla nu e motiv de îngrijorare pe termen lung.

Încrezători în promisiunile lui Musk – notoriu pentru nerespectarea și amânarea continuă a termenelor – aceștia se așteaptă ca Tesla să-și implementeze anul acesta serviciul de robo-taxi și să lanseze noi modele, pentru a se adapta la preferințele schimbătoare ale șoferilor.

“Suntem pe un drum care poate duce Tesla la o valoare mai mare decât cea cumulată a Apple, Nvidia, Microsoft, Amazon și Alphabet (14.700 de miliarde de dolari, n.r.). Este un drum dificil, dar posibil de parcurs”, le promitea el investitorilor la începutul lui februarie. Baza acestei creșteri? O altă promisiune neonorată, androidul Optimus.