Cât de fezabil este androidul Optimus, prezentat (din nou) de Elon Musk
Elon Musk și-a prezentat (din nou) robotul android care ar urma să muncească în fabricile Tesla. Bine măcar că de data asta nu a mai fost un dansator îmbrăcat în spandex.
Numele lui e Optimus și, așa cum se întâmplă cu multe dintre tehnologiile anunțate de autoînscăunatul tehnorege al Tesla, Elon Întâiul, robotul android al companiei a fost întâmpinat cu o mare varietate de reacții, de la admirație necondiționată la ironie acidă. „Cred că, de fapt, Optimus este cel mai important proiect pe care îl dezvoltăm anul acesta. În timp, el are potențialul de a deveni mai semnificativ decât afacerea cu vehicule“, mărturisea Elon Musk înainte de cea de-a doua venire în fața publicului a robotului cu menirea declarată de „a transforma civilizația și a construi un viitor al abundenței“. Mai aproape de realitatea imediată, a se citi cu rolul de a elimina sarcinile periculoase, repetitive și plictisitoare.
Musk a dezvăluit conceptul în august anul trecut și a adus atunci pe scenă ceva ce nici măcar cu multă bunăvoință nu ar putea fi descris drept o replică fizică a unui robot – un dansator într-un costum zentai din spandex (ținută dintr-o bucată, foarte mulată, care acoperă întregul corp, inclusiv fața), care a început să se miște sacadat, cu gesturi presupus mecanice. „Nu e un robot adevărat“, a subliniat el evidența, adăugând că „Tesla Bot, în schimb, va fi real“.
Optimus, numele tău e scepticism
La începutul acestei luni, Musk & Co. au prezentat în sfârșit un prototip al adevăratului robot, pe care speră să ajungă la un moment dat să-l producă în masă și să-l vândă la un preț de sub 20.000 de dolari. Văzând însă imaginile cu debutul lui Optimus de la Tesla AI Day 2022, planurile ambițioase ale companiei pot fi privite cu o doză serioasă de scepticism.
Robotul are 1,73 metri înălțime, cântărește 57 de kilograme, iar părțile componente sunt expuse și conectate între ele printr-o mulțime de cabluri. Poate să meargă, să-și miște mâinile și să îndeplinească anumite sarcini simple, dar niciuna dintre ele foarte bine. La prezentarea oficială, Optimus a ieșit din spatele unui paravan, a făcut câțiva pași înspre public, l-a salutat cu câteva mișcări sacadate ale mâinilor, apoi s-a întors și a ieșit de pe scenă. „E prima dată când face asta independent, fără să fie conectat la vreun cablu“, a explicat Musk, adăugând că, „de fapt, robotul poate face mult mai multe, dar nu am vrut să cadă în nas. Vă vom arăta acum câteva videoclipuri cu el făcând o grămadă de alte lucruri“.
În imaginile „din culise“, un Optimus conectat la cabluri udă câteva plante, dă un pachet unui angajat sau mută câteva obiecte și o face de fiecare dată cu gesturi nesigure, stânjenitoare. De altfel, tehnicienii Tesla au petrecut mult timp explicând cât de greu este să faci un robot să meargă și să manipuleze obiecte fără să cadă. „Mai sunt multe de făcut pentru a-l perfecționa pe Optimus“, a recunoscut și Musk.
Compania a prezentat și o altă versiune a unui Optimus, cu un design android fluent și elegant, dar care a stat cu greu în picioare și care aproape că a căzut, înainte ca tehnicienii să îl prindă, când a încercat să meargă. „Ca de obicei, demourile Tesla rup tot“, a glumit Musk, referindu-se, probabil, la geamul indestructibil al camionetei electrice Cybertruck care s-a spart în mijlocul unui eveniment oficial, în urmă cu trei ani. „Nu era pregătit să meargă astăzi, dar cred că va fi în câteva săptămâni. Scopul nostru este să facem cât mai repede posibil un robot umanoid util. L-am proiectat astfel încât să putem produce în masă roboți cu costuri reduse și de înaltă fiabilitate. Este incredibil de important“, a continuat el.
Realitatea (ne)fardată
E o evidență chiar și pentru cei mai înfocați fani ai lui Musk că robotul Tesla e mai stângaci decât alte prototipuri. Dezvoltat de Toyota, Cue e un robot de 2,09 metri înălțime capabil să joace baschet. Se mișcă independent și poate înscrie fără nicio problemă din aruncări de la mijlocul terenului. Și o face atât de bine, încât a intrat și în „Cartea Recordurilor“, pentru 2.020 de aruncări consecutive la coș reușite. Toate astea le face utilizând o gamă largă de senzori, tehnologii de cartografiere 3D și algoritmi AI care îl ajută să localizeze coșul și să-și pregătească aruncarea, ajustând motoarele din brațe și picioare pentru a crea unghiul perfect și a stabili forța ideală necesară pentru a marca. Dacă spectatorii îl văd mai degrabă ca pe o formă de divertisment, designerii săi spun că i-a ajutat să înțeleagă cum să construiască roboți care pot reproduce fidel mișcarea umană, pentru a avea multiple utilizări practice. Astfel de roboți ar putea ajunge, în cele din urmă, să facă lucrări grele pentru oameni.
Dar cei care au fascinat și continuă să fascineze imaginația sunt roboții companiei americane Boston Dynamics – desprinsă din Institutul de Tehnologie din Massachusetts (MIT) și controlată acum de concernul japonez SoftBank –, indiferent că a fost vorba despre câinii săi mecanizați Spot, care aleargă și trag după ei un camion, sau despre Atlas, robotul android ce dansează și parcurge în mare viteză și fără vreo ezitare un traseu de parkour. Practic, creațiile Boston Dynamics au dus atât de departe ceea ce pare posibil din punct de vedere tehnologic, încât, atunci când pe YouTube a fost postat un deepfake cu un robot asemănător cu Atlas ce își atacă violent creatorii, mulți au fost convinși că totul este real.
„Ați văzut demonstrații de roboți umanoizi foarte impresionanți. Și asta e grozav, dar ce le lipsește? Un creier. Ei nu au inteligența să navigheze singuri prin lume. De asemenea, sunt foarte scumpi și pot fi fabricați doar într-un număr mic. Optimus este proiectat pentru a fi un robot extrem de capabil, care poate fi produs în masă, cu potențial de milioane de unități, și care ar putea să coste mai puțin decât o mașină“, sună replica pe care o dă Musk la comparațiile (inevitabile) cu prototipurile concurenței, ignorând faptul că demonstrația Tesla nu a oferit dovezi concrete că Optimus ar fi mai inteligent decât roboții dezvoltați de alte companii.
Drum scurt, cale lungă
Optimus poate fi, într-adevăr, echipat cu inteligență artificială și are un sistem de navigație similar celui din mașinile (încă nu întru totul) autonome Tesla. Teoretic, are tot ceea ce îi trebuie pentru a se mișca, a ține și a transporta în siguranță obiecte. Într-o primă fază, Musk speră să ajungă să producă suficienți roboți pentru a-i testa ca lucrători în fabricile Tesla, concentrându-se în paralel pe îmbunătățirea capacităților lor. Pe termen lung, „vrem să avem versiuni cu adevărat distractive ale lui Optimus, care să poată fi utile și să îndeplinească sarcini, dar care să poată fi și un prieten/însoțitor alături de care să-ți petreci timpul. Sunt convins că oamenii vor găsi tot felul de utilizări creative pentru acest robot“, a mai spus el.
Software-ul Tesla e în continuare incapabil să ocolească mașinile parcate, spun criticii săi, referindu-se la incidente concrete și accidente din stradă. Cu toate astea, Musk promite un robot android complet funcțional, capabil să urmeze instinctiv instrucțiunile și să răspundă corect la comenzi precum „te rog să mergi la un magazin și să-mi cumperi următoarele produse alimentare…“. Exemplul dintre ghilimele e dat de Musk însuși, care continuă să susțină sus și tare că „da, cred că putem face asta“.
Comentând prestația lui Optimus, Christian Hubicki, profesor de robotică la Universitatea de Stat din Florida (SUA), spune că echipa Tesla „a parcurs un drum lung în aproximativ un an“, dar că, din ceea ce s-a văzut pe scenă, robotul pare standard, fără nimic uimitor, și că va crede prețul de vânzare abia când laboratorul său va cumpăra unul. Pentru a merge, de exemplu, Optimus pare că folosește o metodă cunoscută în robotică drept „punctul de moment zero“ (ZMP); numai că aceasta este o metodă folosită de zeci de ani în domeniu, fiind implementată în roboți celebri precum Asimo (creat de Honda în 2000). În opinia lui Hubicki, marea întrebare la care prezentarea nu a răspuns este fiabilitatea.
„Cât de des cade? Nu îți poți da seama de asta dintr-un videoclip grozav – sau chiar dintr-o demonstrație live“, spune el. (Într-o serie de videoclipuri recente, din spatele scenei, Boston Dynamics arată exact acest lucru, cât de dificilă este construirea unui robot biped și cât de des se împiedică și cade, de fapt, Atlas.) Evident, atunci când vine vorba de introducerea roboților în fabrici, fiabilitatea este un factor capital, pauzele cauzate de problemele tehnice având un impact semnificativ asupra productivității.
Și Will Jackson, chief executive officer (CEO) al Engineered Arts, spune că, fără urmă de îndoială, prototipurile Optimus sunt lipsite de imaginație și nu aduc nicio noutate. „Conceptual, sunt foarte asemănătoare cu roboții Asimo de la Honda, a căror dezvoltare a fost abandonată. Designul general este greoi, neîndemânatic și ineficient.“
Elon VS Terminator
Din laboratoarele Engineered Arts s-a născut Ameca, socotit cel mai avansat robot umanoid al momentului, care e capabil, printre altele, să-și schimbe într-un mod tulburător de realist trăsăturile faciale în timpul interacțiunilor sale cu cercetătorii companiei. Într-un videoclip postat pe canalul de YouTube al Engineered Arts, Ameca se încruntă când degetul unuia dintre ingineri încearcă să îi atingă nasul, trăgându-se puțin în spate și îndepărtându-i apoi ușor mâna, pe fundalul unui zumzet de motoare electrice.
„M-am speriat puțin când și-a ridicat brațul. M-am gândit că îi va rupe mâna“, comenta un internaut. „Știu că este înfricoșător, dar îmi place și vreau mai mult“, scria altul.
Corpul lui Ameca este construit din metal și plastic, cu o față gri și trăsături deliberat neutre. Are 17 motoare individuale în interiorul capului, care îi controlează mișcările și expresiile. Iar trăsăturile feței sale sunt surprinzător de vii și emoționale. O combinație de artificial și realism despre care Jackson spune că răspunde viziunii noastre colective despre cum vor arăta roboții umanoizi în viitor. Însă va mai fi nevoie să treacă măcar zece ani, cred cei de la Engineered Arts, până când un android precum Ameca se va plimba printre noi ca robot de serviciu.
În momentul de față există prea multe provocări de inginerie în replicarea eficienței și dexterității corpului uman. Motoarele electrice sunt mult mai voluminoase decât mușchii organici, în timp ce sistemele de control digital încă nu sunt capabile să redea mobilitatea, îndemânarea și percepția oamenilor. E ceea ce în robotică e cunoscut sub numele de „paradoxul lui Moravec“: e mult mai ușor să construiești o inteligență artificială care poate învinge un mare maestru de șah decât un robot cu abilitățile fizice ale unui copil de grădiniță.
Elon Musk rămâne însă de neclintit și spune că Tesla e cea mai potrivită companie care să construiască un robot android precum cei văzuți în filmele științifico-fantastice. „Și vom fi întotdeauna atenți să nu mergem pe calea Terminator“, spune el, făcând aluzie la seria de filme SF omonimă și promițând diferite mecanisme de protecție și control. Inclusiv împotriva sa. „Suntem o companie cotată la bursă. Și asta înseamnă că publicul controlează Tesla, ceea ce este în regulă. Deci, dacă înnebunesc, pot să fiu concediat. Asta e important.“
Acest articol a apărut în numărul 150 al revistei NewMoney.