Povestea de zece ani a brandului 5 to go, de la cafeneaua din garaj la compania cu venituri de peste 50 de milioane de euro
Businessul 5 To Go împlinește la începutul lui 2025 zece ani de activitate, timp în care a deschis peste 600 de unități și a ajuns pe locul șapte în topul european al rețelelor de cafenele.
Rețeaua de cafenele 5 To Go își continuă creșterea și la zece ani după ce a pornit afacerea. Modelul de creștere în franciză a jucat un rol important în avansul pe care îl menține businessul pornit de Radu Savopol (51 de ani) cu Lucian Bădilă (32 de ani). „Anul acesta am avut în plan să deschidem 100 de noi unități, însă am încetinit pe final de an, pe fondul funcționării mai greoaie a Oficiului Național al Registrului Comerțului“, spune Radu Savopol. El precizează că, în acest context, a durat și două luni să deschidă un nou punct de lucru.
5 To Go s-a concentrat pe deschiderea de noi cafenele pe plan local, dar a pivotat și către Bulgaria și Republica Moldova, unde a deschis, în premieră, câte o cafenea, la Ruse, respectiv Chișinău. „Așteptăm rezultate foarte bune în Republica Moldova. Chiar dacă intrarea pe o nouă piață este întotdeauna marcată de provocări, cu siguranță următoarea perioadă va fi una a eficientizării proceselor operaționale, care se petrece, firesc, în timp“, spune Radu Savopol. Antreprenorul adaugă că, în următorii trei ani, intenționează să deschidă 50 de cafenele în Republica Moldova. Planul de extindere începe din prima parte a lui 2025.
PREZENȚĂ ÎN RETAIL.
Lanțul de cafenele mai este prezent și în Ungaria din primăvara lui 2022, unde a început prin dezvoltarea unei master francize. Însă acest model de business nu a confirmat, iar Savopol a decis să preia în operare directă unitățile de acolo. „În Ungaria încă studiem piața și testăm diverse parteneriate și concepte“, spune el. Pe de altă parte, cofondatorul rețelei 5 To Go spune că începe să aibă rezultate bune cu divizia de retail pe care o dezvoltă din 2021. Atunci a intrat pe zona comerțului modern cu produse de tip ready to drink pe bază de cafea și a pornit cu trei sortimente: espresso macchiato, cappucino macchiato și latte macchiato, ambalate în sticle de 230 de mililitri.
Ideea de a intra pe zona de retail a venit în 2020, când, pe fondul pandemiei de COVID-19, accesul la cafenele a fost îngreunat de restricțiile sanitare introduse în acea perioadă de către autorități. Radu Savopol denumea la acel moment intrarea pe noua linie de business drept „o inițiativă strategică de dezvoltare a companiei“. La finele lui 2024, veniturile din zona de retail ale businessului 5 To Go au ajuns la circa 3 milioane de euro, iar pentru anul ce urmează Radu Savopol estimează o cifră de afaceri de aproximativ 5 milioane de euro.
În schimb, pe segmentul de cafenele, cifra de afaceri a rețelei 5 To Go a ajuns la final de 2024 la aproape 52 de milioane de euro, pentru 2025 fiind așteptată o creștere cu circa 10 milioane de euro a businessului.
În perioada următoare, Radu Savopol își propune să-și consolideze prezența și în zona de retail cu dezvoltarea de noi produse specifice acestei piețe. „În retail am investit peste 100.000 de euro, în special în marketing, studii de piață și grafică“, precizează antreprenorul.
ATRACȚIA HORECA.
Proiectul 5 To Go nu este prima inițiativă a lui Radu Savopol din zona HoReCa. La începutul anilor 2000 s-a mutat pe Valea Prahovei, la Sinaia, unde și-a făcut intrarea în antreprenoriat, odată cu deschiderea unui local, Old Nick Pub. A fost, povestește el, un business inspirat din viața bunicului său, un bătrân „lup de mare“, fost comandant de navă, căruia prietenii îi spuneau Old Nick, după numele whiskyului pe care acesta îl savura de fiecare dată când se întorcea din cursă.
Doi ani mai târziu, Radu Savopol a decis să investească și în Capitală. A deschis o cafenea în Piața Romană, în parteneriat cu importatorul local al produselor Lavazza. Și de această dată, după un concept propriu, care avea să-i aducă și un premiu internațional de design. Însă afacerea a durat doar doi-trei ani, pentru că spațiul în care funcționa cafeneaua a fost vândut către BRD. Ulterior a revenit pe Valea Prahovei, tot la Sinaia, unde a deschis Cafeneaua Parcului, într-un spațiu cu o vechime de 100 de ani, pe care l-a restaurat și decorat cu poze de epocă. Trei ani mai târziu avea să deschidă la București, într-o clădire veche din Piața Lahovari, un al doilea restaurant Old Nick. Ulterior, localurile Old Nick au fost închise, pentru că Savopol dorea să se concentreze pe 5 To Go, un business la care a început să se gândească din 2014, când i-a venit ideea să deschidă o cafenea pe principiul „preț fix“.
A găsit un spațiu într-un garaj de lângă restaurantul Old Nick din Capitală și a deschis primul coffee shop 5 To Go în ianuarie 2015, alături de Lucian Bădilă. A investit atunci 10.000 de euro, iar în prima zi a avut încasări de fix 375 de lei. Au urmat rapid alte două cafenele, una în Piața Unirii, lângă restaurantul Horoscop (primul 5 To Go în franciză), și o alta pe Pache Protopopescu, lângă Pro TV. Antreprenorul spune că businessul a fost gândit inițial pentru două-trei unități, însă apoi s-a reorientat către 15-20. În cele din urmă, rezultatele au depășit toate prognozele inițiale. A decis atunci să mizeze pe o expansiune rapidă, în sistem de franciză. La finalul lui 2024, rețeaua 5 To Go a trecut de 600 de cafenele pe plan local, ținta fiind ca în următorii cinci ani să ajungă la 1.000.
Savopol recunoaște că piața este una destul de aglomerată acum. Practic, spune că, după ce a pornit businessul 5 To Go, a deschis apetitul antreprenorilor pentru a se orienta către cafenele cu formate mici. Pe fondul inflației crescute, anul acesta au avut loc mai multe corecții de prețuri în piață, corecții despre care crede că vor continua și la început de 2025. Însă crede și că va reuși să își mențină modelele de business pe care le-a dezvoltat în ultimii zece ani și pariază în continuare pe sistemul „to go“.
SURSA FOTO: Laszlo Raduly
Acest material a fost publicat în nr 187 al revistei NewMoney, ediția decembrie 2024-februarie 2025