Povestea antreprenorului ieșean, de doar 26 ani, care are afaceri de aproape patru milioane de euro pe an dintr-un hotel și un restaurant
Afacerile înființate în anii ’90 intră treptat într-o nouă fază, odată ce fondatorii acestora încep să le transfere copiilor puterea de decizie. Studiu de caz, afacerea familiei Rădeanu din Iași.
La început de februarie, într-o seară de duminică ușor ploioasă, saloanele restaurantului La Castel din zona Copou a Iașiului sunt pline de clienți. Din mai multe părți se aud urări de „La mulți ani!“, iar câțiva clienți, elegant îmbrăcați, își fac poze în holul hotelului care împarte același spațiu și același nume cu restaurantul.
Nu doar sălile care au fost rezervate pentru evenimente sunt pline de oameni, ci și saloanele unde se oferă meniul à la carte pentru cei care ies ocazional la restaurant.
Robert Rădeanu (26 de ani) a preluat în 2017, de la părinții săi, conducerea hotelului și a restaurantului La Castel. Un business care a ajuns anul trecut la circa 3,8 milioane de euro și un profit de aproape 1 milion de euro. Un business care este susținut în cea mai mare parte de serviciile de alimentație publică.
Meniul de business
„Peste 55% din cifra de afaceri este generată de evenimente de genul nunți, botezuri, zile de naștere“, spune Robert Rădeanu. Mai exact, evenimentele au adus, anul trecut, circa 2 milioane de euro, fiind urmate de activitatea à la carte a restaurantului, cu 1,2 milioane de euro, restul de 600.000 de euro reprezentând venituri obținute din activitatea hotelieră. O activitate care nu este la fel de intensă precum cea din zona de restaurante.
„Avem un grad anual de acoperire de 60%“, explică Robert Rădeanu, care adaugă că pe timp de vară sunt ocupate peste 80% din camere. Pe timp de iarnă însă, hotelul nu are o activitate intensă.
Nu doar nunțile și botezurile sunt atractive pentru businessul la Castel, ci și evenimentele de tip corporate, care în momentul de față reprezintă doar 7% din afacere. Însă, pe viitor, Robert Rădeanu vrea să crească acest segment. „Vom depune o documentație pe fonduri europene pentru extinderea spațiilor de cazare“, detaliază tânărul antreprenor. Mai exact, este vorba de o investiție de circa două milioane de euro care urmărește extinderea spațiilor de cazare cu încă 45 de camere, în condițiile în care hotelul are acum 32 de camere.
Pentru organizarea de evenimente corporate, spun jucătorii din turism, ai nevoie de un număr rezonabil de spații de cazare. „Judecând după dinamica din Constanța, cred că pentru astfel de evenimente sunt suficiente în jur de 40 de camere“, consideră Aurelian Marin, proprietar al agenției de turism Paradis Vacanțe de Vis, unul dintre cei mai mari tour operatori de pe litoral.
Potrivit acestuia, Iașiul nu este una dintre destinațiile care atrag ușor evenimente de business, pentru că, în general, corporațiile vizează localități din centrul țării, unde accesul este mult mai ușor.
Același Aurelian Marin spune că extinderea numărului de camere va conduce și la o scădere a prețurilor de cazare, pentru că „va crește presiunea pe gradul de ocupare“. În ceea ce privește tarifele actuale practicate de La Castel, Rădeanu spune că acestea sunt destul de dinamice. Astfel, prețul-standard al cazării, la recepție, este de 279 de lei, în timp ce pentru platformele de rezervare sau pentru agenții unitatea hotelieră oferă tarife mai mici.
Vântul schimbării
În momentul de față, afacerea La Castel este destul de matură. Ea a fost fondată în 2012 de tatăl lui Robert, Constantin Rădeanu (55 de ani), iar combinația hotel-restaurant nu a fost aleasă întâmplător. Înainte de 1990, Rădeanu senior a fost ospătar într-un restaurant din Iași, avându-l coleg chiar pe Iulian Dascălu, proprietarul Iulius Group, cel mai mare dezvoltator și operator de centre comerciale de tip mall din România.
După 1990, Constantin Rădeanu a plecat în Germania, unde a fost grădinar. A revenit în țară câțiva ani mai târziu, cu gândul de a intra în afaceri. Soarta l-a condus inițial către Sorin Ovidiu Vîntu, alături de care a deschis prima filială a firmei Gelsor pe regiunea Moldovei.
Colaborarea cu Vîntu a fost de scurtă durată, de circa un an și jumătate, după care Constantin Rădeanu s-a retras și a început alt tip de afaceri, în comerț, iar apoi în domeniul imobiliar. Astăzi, Rădeanu administrează, împreună cu un asociat cu un număr egal de acțiuni, două centre comerciale, la Suceava și la Iași.
„Centrul comercial din Iași are o cifră de afaceri de aproape 5 milioane de euro și un profit operațional de 85%“, spune Robert Rădeanu, care precizează că este vorba de un business relativ simplu. Înainte de a avea centrele comerciale, Rădeanu a avut în Iași și un centru angro, însă a schimbat modelul de business și s-a orientat către centre comerciale cu vânzări en detail destinate clienților cu venituri sub medie, cunoscute în zonă ca „malluri pentru săraci“. În zona centrului comercial a dezvoltat însă și o clădire de birouri.
Experiența Pancu
Constantin Rădeanu a încercat și afacerile imobiliare, în urma unei experiențe proprii. Prin 2000, actualul antrenor al Rapidului, Daniel Pancu, a cumpărat de la Constantin Rădeanu o casă pe care acesta și-o construise pentru el. „Pancu i-a făcut o ofertă de peste 100.000 de euro tatălui meu“, povestește Robert Rădeanu. O ofertă în care Constantin Rădeanu a văzut o oportunitate în zona de dezvoltări imobiliare, în care a și început să investească. Totul a mers bine până la criza imobiliară din 2008-2009.
Familia Rădeanu avea în desfășurare în acel moment mai multe lucrări în domeniul construcțiilor – o clădire de birouri în apropierea centrului Iașiului și două hoteluri, unul în zona Bucium, iar altul în zona Copou. Situația de atunci l-a împins pe Constantin Rădeanu să vândă clădirea de birouri și hotelul din Bucium.
„S-a concentrat pe dezvoltarea proiectului La Castel“, precizează Robert Rădeanu. Proiect care a fost inaugurat în 2012. De atunci, familia Rădeanu s-a axat pe zona de restaurante, activitățile de cazare fiind lăsate pe planul al doilea.
În urmă cu trei ani, când a fost preluată de Robert Rădeanu, afacerea ajunsese la 2,8 milioane de euro. „În primul an am crescut cu 25%, iar în 2018 am ajuns la 3,6 milioane de euro“, rezumă tânărul antreprenor evoluția businessului. Afacerea a continuat să crească și în 2019, dar într-un ritm mai puțin accelerat, cu un plus de 200.000 de euro față de anul precedent.
Mișcări La Castel
Inițial, Robert Rădeanu nu s-a gândit să preia restaurantul și hotelul. „Eram mai mic și pe la 23 de ani aveam avioane în cap“, mărturisește el. Spera atunci să obțină o finanțare de aproximativ 100.000 de euro de la tatăl său și să-și deschidă un business în zona de comerț, în centrul comercial din Iași al familiei.
Absolvent de studii economice, cu specializare în economia turismului și a comerțului, Robert Rădeanu a preluat în cele din urmă La Castel, la propunerea tatălui său. A schimbat mai mulți manageri, atât din zona de cazare, cât și de restaurant, și a început să dezvolte businessul după propriile metode.
Spune că oamenii de business din generația tatălui său au alte valori și dă de înțeles că vrea să conducă afacerea după metode moderne. Vorbește inclusiv de o aplicație care să-i înlesnească procesul de achiziții pentru restaurant și să-i ofere o mai bună colaborare cu rețelele de retail. Spune că afacerea sa este destul de atractivă pentru marile lanțuri de magazine, în condițiile în care doar achizițiile pentru restaurant sunt de circa un milion de euro pe an.
De altfel, La Castel a trecut anul trecut și printr-un proces de vânzare, dar care nu s-a și finalizat. Restaurantul și hotelul ar fi urmat să fie preluate de un alt om de afaceri cunoscut din Iași, Petru Vicol, acționar în Petro Grup.
Discuțiile au demarat la începutul lui 2019, iar cumpărătorii au preluat inițial 15% din business, urmând să devină acționari majoritari după atragerea unor împrumuturi de la bancă. Banii nu au mai venit, iar afacerea a picat.
La Castel a rămas la familia Rădeanu, care de anul acesta începe să investească pentru a dezvolta businessul. Robert Rădeanu vrea să consolideze și zona de cazare, astfel încât Castelul familiei să facă față concurenței pe toate planurile. Indiferent de asediu.
Acest material a fost documentat la Iași.
Cine, ce, cât
Piața restaurantelor a fost estimată la sfârșitul lui 2019 la circa trei miliarde de euro, în creștere cu aproape 12% față de anul precedent.
- Preferințe. Un studiu recent arată că 66% din clienții restaurantelor preferă bucătăria românească. Același raport spune că 65% din clienți comandă fripturi atunci când ies la restaurant, în timp ce 59% se mulțumesc cu mâncare gătită.
- Perspective. Studiile de piață arată că sectorul restaurantelor și al cafenelelor va avea o creștere anuală de circa 10%, urmând să ajungă în 2023 la aproximativ cinci miliarde de euro.
- Statistică. Potrivit Eurostat, în România, doar 3,1% din totalul cheltuielilor din 2018 ale populației s-au făcut în hoteluri, restaurante și baruri, comparativ cu o medie de 8,8% în Uniunea Europeană, 9,2% în Ungaria sau 9% în Cehia.
- Valoare. Românii care ies frecvent în oraș cheltuiesc pe o masă la restaurant între 30 și 50 de lei, potrivit unui studiu realizat în a doua jumătate a lui 2019 de Hospitality Culture Institute.
FOTO: Laszlo Raduly
Acest articol a apărut în numărul 84 al revistei NewMoney