Pe o piață a serviciilor stomatologice, tot mai aglomerată, micii jucători se bazează pe tehnologie pentru a-și consolida poziția

Pe o piață a serviciilor stomatologice tot mai aglomerată și mai fragmentată, micii jucători caută soluții pentru a-și consolida poziția, apelând tot mai des la tehnologie de ultimă oră.

Piața serviciilor stomatologice din România a depășit anul trecut pragul de un miliard de euro. Și asta, în condițiile în care vorbim doar de câțiva jucători mari în acest domeniu, piața fiind dominată de clinici mai mici și de cabinete individuale. În ceea ce-i privește pe liderii pieței, vorbim de lanțuri de clinici stomatologice ca Dent Estet (parte a grupului medical privat MedLife) și Dr. Leahu (parte a grupului Regina Maria).

În condițiile în care marii jucători investesc tot timpul în tehnologie de ultimă oră, proprietarii clinicilor mai mici încearcă să țină și ei pasul cu piața și își dotează cabinetele cu echipamente performante. Un astfel de exemplu vine de la Iași, de la clinica Professional Dentist, deținută de medicul stomatolog Mihaela Maftei (44 de ani), care a decis să investească masiv în digitalizare, astfel încât să poată oferi nu doar servicii mai bune, ci și mai mult confort pacienților.

PAS CU PAS.

Povestea clinicii Professional Dentist a început în 2008, la patru ani după ce Mihaela Maftei a absolvit facultatea. „Am început într-un spațiu mic, de 60 de metri pătrați, cu două unități dentare și o echipă de trei oameni“, povestește aceasta, recunoscând că a pornit în antreprenoriat fără a pune pe hârtie un plan de business concret și bazându-se pe intuiție.

A reinvestit în fiecare an profitul, cu accent pe înaltă tehnologie, atât în zona de diagnostic, cât și în cea de tratament. În 2019 s-a mutat într-un spațiu mai mare, iar acum clinica are 25 de salariați, 10 medici și 15 persoane pentru suport. Chiar dacă piața de servicii stomatologice din Iași este una extrem de dinamică, a reușit să-și consolideze businessul. „În Iași, fiind și oraș universitar, sunt foarte multe clinici. Cred că s-au deschis undeva la 25 de clinici în ultimul an și sunt peste 300 pe piață“, menționează Mihaela Maftei.

La nivelul întregii țări, anul trecut, erau peste 10.000 de com¬panii care aveau ca domeniu de activitate serviciile stomatologice, potrivit Oficiului Național al Registrului Comerțului. Mihaela Maftei spune că, dată fiind dinamica accentuată a pieței, în momentul de față nu se mai poate dezvolta bazându-se doar pe intuiție, așa cum a făcut la începuturile aventurii sale antreprenoriale. Acum urmărește cifrele și analizele de piață, planificându-și atent investițiile.

Professional Dentist a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri de circa 1,8 milioane de euro, în creștere cu aproximativ 50% față de 2022. Pe creștere este și anul acesta, însă nu la nivelul de anul trecut. Și asta, în condițiile în care inflația și problemele din economie sunt reflectate direct și în piața serviciilor stomatologice. Pentru a-și menține poziția pe piață, a decis să țină prețurile la un nivel cât mai scăzut, suportând unele cheltuieli din marja de profit.

INVESTIȚII ÎN DIGITALIZARE.

Strategia de business a Mihaelei Maftei a început să se diversifice după pandemia de COVID-19. Chiar și în primul an de pandemie, când multe businessuri au scăzut ori au stagnat, afacerea sa a înregistrat un mic avans. „Nu am oprit nici atunci investițiile, pentru că așa am considerat că putem să ne dezvoltăm și să creștem“, spune Mihaela Maftei. Ea amintește că în acea perioadă cabinetele stomatologice au fost închise pentru aproape două luni.
Din 2021 a decis să investească în digitalizare și în tehnolo¬gie de ultimă oră. Ulterior s-a gândit că nu a luat o decizie bună, însă pacienții au început să aprecieze noua tehnologie, care a permis reducerea timpului pentru unele intervenții ori tratamente. „Am continuat cu mai multe dispozitive, am luat scanere și am trecut pe un flux de lucru exclusiv digital“, detaliază Mihaela Maftei.

Deocamdată, businessul este concentrat în Iași, iar în viitorul apropiat nu se pune problema unei expansiuni în afara orașului. „Nu excludem o extindere, însă acum ne concentrăm pe consolidarea poziției pe plan local“, spune antreprenoarea. Ea precizează că, în cei 16 ani de activitate, clinica sa a devenit cunoscută în regiune și acum are pacienți din toată Moldova.

Mai spune că pacienții vin, majoritatea, în urma recomandărilor și are o rată de recurență destul de mare, de 75%. În urma investiției în digitalizare a crescut și numărul pacienților români din străinătate, care revin în țară pentru a-și rezolva diverse probleme medicale, inclusiv stomatologice. A observat că, de-a lungul timpului, și comportamentul acestui tip de pacienți s-a schimbat. Dacă, în urmă cu 10 ani, românii din străinătate își programau vizitele la dentist în timpul vacanței de vară, acum își fac timp pentru acestea în orice lună din an.

Mihaela Maftei mai spune că pentru a rezista pe piață nu sunt suficiente doar investițiile în echipamente performante și în digitalizare, ci și în instruirea personalului. Ea participă periodic la conferințe de specialitate pentru a afla care sunt cele mai noi trenduri în domeniu, investind, totodată, în formarea profesională a angajaților săi. „Tehnologia trebuie susținută cu fluxul de lucru, iar dacă nu ești la curent cu tot ce apare nou în stomatologie, unde totul evoluează extrem de rapid, riști să rămâi în urmă“, punctează Mihaela Maftei, care se ambiționează să arate că și clinicile din afara Bucureștiului știu să țină pasul cu noile trenduri din medicina dentară.

SURSA FOTO: Professional Dentist