Ionuț Andrei, V8: E mai ieftin să chem directorul de creație din Elveția cu avionul decât să-mi vină în fiecare dimineață cu mașina din Vitan
În piața de publicitate se dau lupte mari pentru a obține un număr suficient de clienți care să ofere companiilor o cotă de piață cât mai bună. Printre jucători sunt și antreprenori pentru care nu numărul de clienți contează, ci amploarea proiectelor de marketing pe care le derulează.
În ultima zi de ianuarie, Ionuț Andrei (48 de ani), fondator al agenției de publicitate V8, era „singur acasă“, în biroul companiei din zona Icoanei din București. Compania sa nu pune accentul pe prezența obligatorie la birou, ci pe eficiența angajaților, care pot lucra de unde vor ei. „Directorul de creație lucrează din Elveția. Mai avem colegi și în Spania sau în Bulgaria. Azi e mai ieftin să chem directorul de creație din Elveția cu avionul decât să-mi vină în fiecare dimineață cu mașina din Vitan“, spune zâmbind Ionuț Andrei care sunt avantajele muncii remote în cazul organizației sale.
Partea bună a crizei
Ionuț Andrei este adeptul ideii că o criză are oportunitățile ei. Crede că dacă știi să-ți repoziționezi businessul în perioadă de criză, atunci ieși mai întărit din ea. Dar pentru a face față unei crize, spune antreprenorul, trebuie să fii tot timpul pregătit de situații neprevăzute. Asta a făcut și el. „Modul în care am construit afacerea ne-a ajutat mult în criză“, menționează Ionuț Andrei.
Spune că înainte de pandemie a pus accentul pe automatizarea proceselor de business, chiar dacă modul de lucru era full-time de la birou. A dezvoltat astfel proceduri care cu ajutorul tehnologiei simplifică activitatea fizică a angajaților. A pus la punct nu doar procesele de business, ci și comunicarea internă a echipei.
„Când a venit pandemia, procesul ăsta ne-a ajutat, pentru că procedurile erau funcționale deja“, precizează antreprenorul. La cât de repede s-a mișcat după instituirea restricțiilor sanitare, crede că a fost printre primele agenții de publicitate din România care au adoptat lucrul remote. Și a menținut această strategie a muncii de la distanță. Este mulțumit de rezultate și continuă să creadă în tehnologie.
Mai mult, în perioada crizei sanitare a renunțat la spațiul de lucru de 300 de metri pătrați și a închiriat unul mai restrâns, de 110 metri pătrați. „Suntem un organism viu care nu mai are granițe și lucrăm de peste tot, iar rezultatele se văd. Azi ne vedem doar pentru că ne place să ne vedem“, mai spune Ionuț Andrei. Precizează însă că se vede cu echipa sa ori de câte ori este nevoie prin contact video, însă, când este vorba de discuții cu clienții, acestea sunt și față în față.
Făcut pentru business
Ionuț Andrei a fost atras de mediul de business încă de mic. „Eu am început vânzând înghețată imediat după Revoluție“, își amintește antreprenorul. A absolvit Academia de Studii Economice (ASE) din București, cu specializarea Comerț. A fost atras inclusiv de mediul IT și a făcut de toate. A spălat inclusiv piscine, a montat calculatoare, a făcut rețele de site-uri și a avut un magazin online.
Acesta era specializat pe echipamente de pescuit și de drumeție. „Am deschis în 2003, odată cu eMag“, spune Ionuț Andrei. Își amintește că industria de e-commerce era abia la început. A pornit afacerea cu 50 de dolari, iar în scurt timp ajunsese să vândă atât de mult, încât furnizorii săi nu-i mai puteau oferi marfă. Unii nu-l mai aprovizionau pentru a-și proteja rețelele fizice de vânzare. A decis să schimbe strategia și a devenit, din revânzător, importator. Însă din această postură a simțit că nu poate face față pieței. „Prin 2008-2009 am decis să vând“, spune antreprenorul. Precizează că perioada petrecută în e-commerce l-a făcut să vadă cum gândește consumatorul român atunci când face cumpărături. „Am văzut că oamenii care comandă nu cumpără doar pentru ei“, detaliază Ionuț Andrei.
A continuat ca angajat într-o agenție de digital marketing, unde a stat doi ani. Apoi s-a dus la o alta, unde a lucrat încă trei ani. După această experiență a decis să meargă pe cont propriu și să deschidă propria agenție. Așa a luat ființă, în 2013, V8 Interactive. Spune că inițial s-a poziționat ca o agenție digitală, însă în timp s-a adaptat provocărilor din piață.
Altă viziune
„Intrarea în antreprenoriat, din nou, a fost din dorința de a face mai bine, nu mai mult“, spune Ionuț Andrei. Adaugă că nu te poți poziționa încă de la început în zona premium a pieței, ci trebuie să-ți convingi clienții de ce ești în stare. Așa a lucrat la închegarea unei echipe de creație care a ajuns în prezent la 30 de persoane. Anul trecut a avut o cifră de afaceri de 1,5 milioane de euro. La mărimea pe care o are agenția sa, nu speră la rezultate financiare mai mari.
Spune că echipa pe care o are satisface nevoile unei medii anuale de zece mari companii care solicită servicii diverse de publicitate, însă nu refuză nici alte cereri din piață. „Mergem către proiecte mari și către clienții stabili cu care putem să lucrăm. Sunt lucruri pe care le facem în parteneriat cu clienții, unde agenția păstrează un anumit standard“, mai spune antreprenorul. Recunoaște că nu-și vinde ieftin ideile, clienții fiind în special multinaționale cu bugete mari de marketing, dar și cu cereri pe măsură.
Acoperă diverse industrii, de la farma, FMCG, banking, telecom și chiar gaming. Are încredere în stabilitatea pieței și vede potențial de creștere. Mai mult, observă că piața locală are un potențial foarte mare pentru start-upuri. „Cred că România este o grădiniță de idei senzaționale. Cred că vom vedea tot mai multe produse românești în termeni de businessuri care vor trece granița României, pentru că sunt foarte multe idei“, consideră antreprenorul. Și spune că, pentru consolidarea unui business, ideea este de a îndrepta strategia către a livra mai bine, nu mai mult.
Ce, cât, unde
Piața locală de publicitate este estimată pentru anul trecut la 683 de milioane de euro, în creștere de la 657 de milioane de euro în 2022, indică raportul Media Fact Book. Cele mai căutate canale la sfârșitul lui 2022 erau TV-ul și online-ul.
- TELEVIZIUNE. 53% din publicitatea din România a mers în 2022 către canalele TV, încasările totale ridicându-se la o valoare netă de 350 de milioane de euro.
- ONLINE. Mediul digital a atras în 2022 circa 233 de milioane de euro din bugetele de publicitate ale companiilor locale, ajungând la o cotă-record, de 35% din piață.
Acest articol a apărut în numărul 181 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly