Declinul X e tot mai accentuat. Se prăbușește platforma lui Elon Musk?
Utilizatorii spun că X a devenit prea toxică pentru a mai putea fi utilizată și părăsesc cu milioanele platforma.
„Există în prezent un mare pericol ca rețelele de socializare să se fragmenteze în camere de ecou (spații virtuale în care se regăsesc indivizi care își împărtășesc convingerile și adesea elimină vocile diferite și punctele de vedere opuse, n.r.) de extremă dreaptă, respectiv de extremă stângă, care generează mai multă ură și divizează societatea noastră”, scria în urmă cu doi ani, într-un mesaj postat pe Twitter-ul de atunci, unul dintre milioanele de utilizatori ai platformei. Astăzi poate părea surprinzător, dar utilizatorul în cauză nu e nimeni altul decât Elon Musk, care a postat aceste cuvinte imediat după ce a cumpărat serviciul de microblogging, subliniind în același timp necesitatea ca omenirea să aibă o piață digitală comună, „caldă și primitoare pentru toți”, nu un „peisaj infernal liber pentru toți”.
Însă direcția pe care au luat-o între timp atât platforma numită acum X, cât și proprietarul său, au dus nu la o piață comună, ci la o diviziune urmată de un exod al utilizatorilor, accentuat odată cu realegerea lui Donald Trump la Casa Albă. Campania electorală agresivă și sprijinul lui Musk pentru Trump au dat naștere dezinformării și unui discurs public toxic care au sufocat feedurile utilizatorilor, iar mulți dintre aceștia au acționat în consecință. „Dezinformarea este creată și răspândită mai repede ca niciodată. În lipsa unei moderări a conținutului, mesajele care instigă la ură au avut o creștere uriașă, iar shimburile de replici sunt monopolizate de roboți AI care fac dificilă interacțiunea reală. X este un serviciu extrem de negativ”, descrie atmosfera de pe platformă Sam Budd, CEO și fondator al Buddy Media, platformă de social media marketing folosită de opt din primele zece cele mai mari agenții de publicitate din lume.
Numai în octombrie, X a înregistrat în Statele Unite o scădere între 300.000 și 2,6 milioane de utilizatori activi zilnic (UAD), în fiecare zi a lunii. Între timp, scăderea s-a accentuat. Până în momentul de față, arată o analiză a SimilarWeb, companie specializată în analiză web, trafic web și performanță digitală listată la Bursa din New York, media utilizatorilor activi zilnic a înregistrat o cădere de 8,4%, de la 32,3 de milioane, la 29,6 de milioane. Raportat la întregul an, UAD-ul X a marcat un minus de 20% în Statele Unite și de peste 33% în Regatul Unit.
În ceea ce privește proiecțiile pe viitor, analiștii eMarketer estimează că declinul X va continua și în 2025, când ar urma să piardă alte șapte milioane de ultilizatori, ceea ce ar duce la 59 de milioane numărul total al celor care au părăsit platforma din momentul în care a fost preluată de Musk.
Și, totuși, există și un lucru numit publicitate negativă. Și se plătește scump
Deși impresionant, declinul bazei de utilizatori pălește în fața celui al valorii brandului X. Potrivit unui raport recent al Brand Finance, brandul X valorează acum 673 de milioane de dolari. Înainte de tranzacția din octombrie 2022, defunctul brand Twitter era evaluat la 5,7 de miliarde de dolari. Pe un trend descendent sunt și veniturile X, care au scăzut cu 40% în comparație cu anul precedent, după cum arată datele interne ale companiei, din iunie 2024. Și pentru că a mai rămas loc de încă o comparație, Elon Musk spunea în primăvară că X ar avea o valoare de piață de 20 de miliarde de dolari. Adică mai puțin de jumătate din cei 44 de miliarde de dolari pe care i-a plătit pentru companie.
În tot acest peisaj dezolant, analiștii se concentrază, cu precădere, pe scăderea veniturilor generate din reclame; acestea reprezintă în jur de 90% din cifra de afaceri a platformei și au ajuns de la 4,5 miliarde de dolari în 2022, la 2,2 miliarde de dolari anul trecut. În primele șase luni ale lui 2024, arată un raport MediaRadar, agențiile de publicitate au cheltuit aproape 744 de milioane de dolari pe X, mai puțin cu 24% față de primul semestru al anului trecut. Pentru comparație, alte platforme de social media au înregistrat în aceeași perioadă o creștere importantă a veniturilor din reclame – Instagram a avut un avans de 24,9%; Snapchat de 13,8%; iar Pinterest de 18,1%.
Practic, afacerea publicitară a X a intrat în declin imediat ce Musk a preluat oficial proprietatea platformei. Din noua sa poziție, miliardarul a început să facă presiuni pe agenții de publicitate să continue să-și cheltuiască în același ritm banii pe X, dar fără a le oferi asigurările așteptate de aceștia că platforma va reduce discursul instigator la ură și dezinformarea. Îngrijorați de faptul că noul proprietar va relaxa standardele de siguranță sau chiar va renunța la ele, (de pe acum fosta) Global Alliance for Responsible Media – GARM – le-a recomandat membrilor săi renunțe la publicitatea pe X; printre ei, Dell, British Petroleum, Electronic, IKEA, Microsoft sau Pepsico.
„X a devenit vectorul preferat pentru teoriile conspirației, rasism, ideile de extremă dreaptă și retorica misogină”
În momentul de față, un număr record de companii intenționează să-și reducă anul viitor cheltuielile publicitare pe X, din cauza temerilor că brandurile lor ar putea fi afectate negativ de conținutul extrem promovat de platformă. Potrivit datelor unui sondaj realizat la nivel global de firma de cercetare de piață Kantar, 26% dintre agenții de marketing plănuiesc să-și reducă cheltuielile pe X în 2025, procent fără precedent pentru orice platformă globală importantă. Doar 4% dintre agenții de marketing cred că promovarea pe X oferă „siguranță mărcii” – a se citi certitudinea că reclamele lor nu vor apărea alături de conținut extrem –, comparativ cu 39% pentru anunțurile Google.
„X s-a schimbat atât de mult în ultimii ani și poate fi imprevizibil de la o zi la alta – este dificil să te simți încrezător în siguranța mărcii tale în acel mediu”, comenta Gonca Bubani, unul dintre directorii Kantar.
În noiembrie anul trecut, aproximativ o duzină de mărci proeminente – în frunte cu IBM, Disney și Paramount – și-au oprit cheltuielile publicitare pe X pe fondul preocupărilor legate de antisemitism și discursuri instigatoare la ură. Faptul că Musk însuși a susținut o teorie a conspirației antisemită nu a ajutat nici el, chiar dacă ulterior și-a cerut scuze.
„X a devenit vectorul preferat pentru teoriile conspirației, rasism, ideile de extremă dreaptă și retorica misogină. X este o platformă care nu mai servește deloc interesului public, ci intereselor ideologice și financiare speciale ale proprietarului său și ale aliaților săi politici”, spune și Maja Sever, președintă a The European Federation of Journalists. Organizația reprezintă interesele a aproximativ 320.000 de ziariști, iar recent și-a anunțat retragerea de pe platforma condusă de Musk.
Printre cei care au părăsit până acum X se mai regăsesc Best Buy, Target, Medtronic, 3M, UnitedHealth Group, Magers & Quinn Booksellers, ziarul britanic The Guardian, cotidianul spaniol La Vanguardia, cluburile germane de fotbal St Pauli și Werder Bremen, sau celebrități precum LeBron James, Elton John, Gigi Hadid, Whoopi Goldberg, Mark Hamill, Alyssa Milano, Jamie Lee Curtis, Stephen King sau Guillermo del Toro, pentru a pomeni doar câteva nume recente dintre listă tot mai lungă.
Dincolo de mediul toxic creat pe platformă, mulți oameni sunt îngrijorați și de rolul pe care Musk – despre care se știe deja că va conduce nou înființatul Departament pentru Eficiența Guvernului – îl va juca în perioada viitorului mandat Trump. „Dacă Elon Musk ar intra într-un rol guvernamental, influența sa ar putea politiza în continuare X, amplificând diviziunea și subminând neutralitatea acestuia”, mai spune Sam Budd, de la Buddy Media.
Pentru cei mai mulți dintre cei care au renunțat la X, alternativa este Bluesky, o platformă dezvoltată de fondatorul Twitter, Jack Dorsey. CEO-ul său, Jay Graber, spunea că, doar în săptămâna de după anunțarea rezultatelor alegerilor din SUA, platforma a avut o medie zilnică de un milion de noi utilizatori. O altă variantă este Mastodon, un servicu dezvoltat de o organizație non-profit germană. În ultima lună, conform fondatorului Eugen Rochko, descărcările aplicațiilor sale au crescut cu 47% pe iOS, și cu 17% pe Android.
SURSA FOTO: Getty Images