Care este impactul industrializării asupra dietei și stilului nostru de viață? Răspunsul vine de la Republica Bio

Pandemia nu a adus niciun fel de re­stric­ții în Republica BIO. Dimpotrivă, lucrurile au mers mai bine ca niciodată.

Pentru Republica BIO, 2020 nu a fost doar pri­mul an cu profit, ci și o perioadă în care fondatorul companiei, Ciprian Stancu, a pus la punct o strategie de business me­nită să-i asigure creșterea în următorii ani. Antreprenorul mizează astăzi pe produ­sele sub marcă proprie, pe care intențio­nează să le distribuie în cel puțin 1.000 de puncte de vânzare. Dar și pe vânzările prin propriul magazin online, în care estimează că vor fi disponibile peste 6.000 de produse în 2022. Evaluată la aproximativ 150 de milioane de euro, piața locală de produse bio rămâne o nișă care încearcă să recupereze avansul de aproape un deceniu al celor din țările Europei de Vest.

Mai mult decât o dublare

„Sunt convins că cererea de produse sănătoase va continua să crească în următorii ani. Dacă ne uităm cu atenție în jur, vedem foarte clar impactul pe care l-au avut industrializarea și urbanizarea asupra dietei și stilului nostru de viață. Cred că în viitor rata de adop­ție a produselor bio va crește“, spune Ci­prian Stancu după un 2020 în care Repu­blica BIO a înregistrat o creștere de 120% a cifrei de afaceri, până la 6,4 milioane de lei (1,3 milioane de euro), pentru 2021 aștep­tân­du-se o nouă creștere, de 40%.

2020 a fost și primul an din istoria companiei în care aceasta a înregistrat un profit, în valoare de 270.000 de lei (55.000 de euro), pe fondul unei creșteri cu 75% a clien­ților noi. De crescut au crescut și vân­ză­rile de produse alimentare (92%) și apicole (127%), precum și cele din categoria „su­peralimentelor“ (97%) și a suplimentelor alimentare (161%).

Un studiu al companiei de cercetare de piață RetailZoom arată că, în prima parte a acestui an, vânzările de produse bio au crescut de două ori mai repede în plan local decât cele de produse non-bio, prin com­parație cu perioada similară a anului trecut.

În cazul particular al companiei lui Ci­prian Stancu, în 2021 a contat foarte mult diversificarea ofertei de produse sănă­toase din platforma online Republica BIO, „cu accent pe produse vegane, raw, cruelty free, eco-friendly și zero waste“. Totodată, antreprenorul a plusat pe noi game, precum ce­re­a­lele de mic dejun pentru copii, produse curate, fără aditivi sau coloranți, fără zahăr sau cu un conținut redus de za­hăr per porție.

În paralel, Stancu a investit într-un nou spațiu logistic, echipat complet pentru a face față fluxurilor crescute și nevoii de a expedia mai repede coletele. „In­vestițiile im­puse de noua realitate dictată de pan­de­mie au depășit 100.000 de euro“, detali­ază acesta.

Cu perspectiva unei extinderi în regiune, într-un viitor mai mult sau mai puțin în­de­părtat, antreprenorul se pregătește acum să lanseze mai multe produse noi sub propria marcă, un segment pentru care partea de producție este cea mai importantă. Și cum Europa este „plină de capacități de pro­ducție subutilizate“, cu fabrici dotate tehnologic, cu departamente de cercetare-dezvoltare și cu „tot felul de proceduri și cer­tificări“, Ciprian Stancu a găsit rețeta cu in­gredientele potrivite: „Dezvoltăm rețete proprii pe care aceste fabrici le execută impecabil, controlând în fiecare moment calitatea ingredientelor și a procesului de pro­ducție“.

„Astăzi, pentru a produce în industria alimentară, nu ai nevoie de propria fabrică. Procentul de vânzări marcă proprie din total business este aproximativ 40%. Produc­ția crește în fiecare lună deoarece avem trei vectori importanți care dictează acest lucru: cererea din partea clienților, creșterea rețelei de distribuție în magazine fizice și introducerea continuă de produse noi. Es­timăm că în 2022 producția va crește cu cel puțin 300.000 de euro“, completează el.

În momentul de față, portofoliul sub marcă proprie Repu­blica BIO conține 52 de produse, alte 9 urmând să fie lansate în curând. În 2022, acest portofoliu ar urma să ajungă la 100 de produse care vor fi distribuite în cel puțin 1.000 de puncte de vânzare, în creș­tere de la cele 300 de puncte, câte sunt as­tăzi. Separat, în magazinul online sunt lis­tate acum peste 5.000 de produse, anul vii­tor fiind planificat un plus de cel puțin 20%.

Factor de diferențiere

În ceea ce pri­vește țara de origine a ingredientelor pentru produsele Republica BIO, antreprenorul spune că lucrează cu „orice origine, exceptând China“, în timp ce rețetele sunt produse în fabrici europene, în special din Ger­mania, Spania, Italia și Olanda. De ce nu lu­crează cu ingrediente din China? „A fost încă de la înființarea brandului un factor de diferențiere, deoarece ingredientele din China au o calitate mai slabă, provenită din norme de certificare mai laxe decât în restul lumii. În al doilea rând, majoritatea ingredientelor alimentare care provin din China sunt iradiate pentru a crește terme­nul de valabilitate la raft. În al treilea rând, clienții care au adoptat un stil de viață să­nătos sunt extrem de bine informați și veri­fică frecvent care este sursa ingredientelor, pentru a se asigura că acestea nu provin din China“, răspunde antreprenorul.

Toate mișcările strategice făcute de Ci­prian Stancu pentru dezvoltarea platformei online Republica BIO s-au materializat anul acesta printr-o nouă certificare, acordată în premieră unui magazin cu produse bio din România. În urma unui studiu desfășurat de compania elvețiană ICERTIAS în rândul consumatorilor, Republica BIO a primit „Best Buy Award“, devenind astfel primul retailer pre­ferat de consumatorii locali pentru această categorie de produse.

Magazinul online Republica BIO a fost lansat în urmă cu opt ani, când, potrivit spuselor lui Ciprian Stancu, pe segmentul de e-commerce cu produse bio existau aproximativ 50 de magazine, dintre care cel mult 8 au supraviețuit până astăzi.

Fost director de vânzări în trustul Media Pro, Stancu a decis în 2013 să facă pasul în an­treprenoriat și să materializeze o idee pe care o avea de mai mult timp. „Am pornit acest business «pe șervețel», cu puține calcule și cu experiență antreprenorială zero, dar din convingerea că fac bine oamenilor. Cel mai greu a fost primul an, în care nimeni din echipă nu știa nimic despre online și în care toți banii au fost investiți ca să învă­țăm. Apoi am folosit banii pe experimente și greșeli din care am învățat încă trei ani“, povestea antreprenorul într-un alt interviu pentru NewMoney. Abia din al patrulea an, când brandul a devenit cunoscut, spune că i-a fost mai ușor să lucreze cu segmentul din online. Din 2019 s-a orientat și înspre dis­­tribuția către terți, cum ar fi magazine na­tu­riste, farmacii sau plafare.

„Am început businessul ca retailer online multibrand și timp de câțiva ani am studiat preferințele consumatorilor, înțelegând mai bine nișa în care acționăm. Ulterior, bazat pe ceea ce am învățat în acest proces, am început să dezvoltăm produse care să co­res­pundă nevoilor descoperite“, punctează acum Stancu despre un business care, în 2020 și în 2021, a funcționat în egală măsură „ca un e-commerce și ca un FMCG“.

Acest articol a apărut în numărul 129 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly