Unul dintre cei mai mari furnizori de soluții pentru pardoseli din România anunță investiții în linii proprii de producție și mizează pe afaceri de 15 mil. euro în 2021
O creștere cu 50% a cifrei de afaceri și pregătirea terenului pentru linii proprii de producție la nivel regional sunt doar două dintre obiectivele pentru 2021 ale Decor Floor.
Înainte de izbucnirea pandemiei, extinderea teritorială prin deschiderea unui birou de vânzări în Varșovia (Polonia) – o investiție bugetată la aproximativ 200.000 de euro – era unul dintre obiectivele principale ale furnizorului de soluții pentru pardoseli Decor Floor. Pasul a fost făcut în februarie 2020, însă din cauza restricțiilor de circulație, „următoarea etapă a trebuit înghețată“. „Aceasta a fost principala provocare cu efect negativ“, spune acum Octavian Moroianu, managing partner al Decor Floor pentru Europa Centrală și de Est.
La nivel național însă, compania maghiară, prezentă în România de 15 ani, a rămas activă și datorită proiectelor mari în care se implicase deja. După ce a mizat și pe segmentul online, o abordare nouă în dezvoltarea businessului, Decor Floor plănuiește acum și implementarea unor linii proprii de producție în mai multe țări, inclusiv în România.
Un domeniu pe creștere
După afaceri de circa 10 milioane de euro în 2020, Octavian Moroianu estimează că Decor Floor va ajunge anul acesta la 15 milioane de euro, în contextul în care compania a continuat să crească portofoliul de produse și servicii noi, în paralel cu optimizarea proceselor de consultanță și contractare. Mai mult, aceste previziuni sunt încurajate și de dezvoltarea multor proiecte din domeniile imobiliare și construcții care nu s-au oprit din cauza pandemiei. O confirmă și datele Institutului Național de Statistică pentru primul trimestru din 2021, potrivit cărora volumul lucrărilor de construcții (ca serie brută) a crescut cu 5,7% față de aceeași perioadă din 2020, după ce în primul an al pandemiei avansase cu 15,9% față de 2019.
„Pandemia nu a închis șantierele din România, ba din contră. Acest sector și-a continuat creșterea accelerată. Pentru 2021, estimăm o creștere la fel de susținută mai ales în privința cererii, luând în considerare proiectele din toate zonele-cheie ale țării“, subliniază Roxana Popescu, managing director al furnizorului de soluții de business information KeysFin, într-un studiu de profil publicat la jumătatea anului în curs.
În 2020, mai arată aceeași sursă, cifra totală de afaceri a sectorului de construcții (construcții de clădiri, inginerie civilă și lucrări speciale de construcții) a depășit 126 de miliarde de lei (25,7 miliarde de euro), raportat la 108,7 miliarde de lei (23 de miliarde de euro) în 2019.
„Cu siguranță, piața din România, asemenea celor din Ungaria, Polonia sau Bulgaria, va atrage în continuare investiții semnificative în segmentele de real estate și construcții în următorii ani. Și segmentul de office, unde noi suntem foarte activi, preconizez că va rămâne la un nivel stabil în următorii doi ani“, detaliază Octavian Moroianu, care este și asociat cu un pachet de 30% în acționariatul firmei Decor Floor CEE. Compania a intrat pe piața locală ca furnizor de soluții pentru podele, extinzându-se ulterior pe segmentul de fațade ventilate, România generând în momentul de față aproximativ 80% din businessul subsidiarei regionale.
„Sunt foarte importante investițiile companiei în reprezentarea regională, mă refer aici la cele două showroomuri – din Cluj-Napoca și Sofia (Bulgaria) – amenajate și lansate în a doua parte a anului 2019. La nivel operațional, în 2020 am mutat stocurile din București într-un spațiu de depozitare administrat intern, cu o suprafață de 2.500 de metri pătrați“, adaugă Moroianu.
Deoarece majoritatea proiectelor Decor Floor sunt de tip comercial, procesul de vânzări este realizat în momentul de față preponderent în offline. De altfel, explică Moroianu, aceasta este și practica generală la nivelul pieței, iar principalul motiv ar fi „complexitatea proiectelor“. Totuși, având în vedere tendința companiilor din cele mai diferite domenii de a migra (și) către online, și Decor Floor a făcut anul trecut primii pași către dezvoltarea acestui canal de vânzări prin proiectarea unui marketplace propriu, în urma unei investiții de început de 120.000 de euro.
Producție proprie
Pentru a-și crește nivelul de competitivitate pe piețele din regiune (România, Bulgaria și Polonia), Decor Floor va implementa linii proprii de producție, prin două metode: asocierea cu branduri locale deja existente, respectiv dezvoltarea unor brevete sau produse pe care le va fabrica având susținerea furnizorilor cu care deja lucrează.
„În această direcție preconizăm o investiție de până la două milioane de euro. Ne dorim să rămânem constanți atât din punct de vedere al tipului de clienți, cât și al proiectelor, cu focus în zone precum cea de office, dar și rezidențial, HoReCa sau industrial“, punctează omul de afaceri.
Acesta mai spune că principalele investiții ale companiei din ultimii trei ani sunt corelate cu obiectivele de expansiune, referindu-se la dezvoltarea propriului software de tip customer relationship management (CRM) / enterprise resource planning (ERP). „Acest instrument ne oferă posibilitatea să automatizăm anumite procese și să digitalizăm constant activitatea companiei la nivelul tuturor departamentelor. De asemenea, în momentul în care activitatea companiei s-a mutat în work from home, tranziția a fost una rapidă“, explică Moroianu.
Cu o echipă de 50 de angajați la momentul de față, compania intenționează și să inoveze pe termen mediu și lung cu produse din mai multe categorii, inclusiv cu elemente de structuri metalice de interior sau exterior, în linie cu cerințele crescute și diversificate ale pieței rezidențiale și industriale. După o privire rapidă peste cifrele oficiale ale Institutului Național de Statistică (INS) pentru piața de construcții, se remarcă avansul din 2020 al construcțiilor inginerești, de 18,5%, urmat de creșterea clădirilor rezidențiale, de 17,8%, și a celor nerezidențiale, de 10,9%.
În același studiu al KeysFin, analiștii din domeniu mai subliniază faptul că atragerea și direcționarea eficientă a fondurilor europene în construcții și infrastructură (aproape opt miliarde de euro, respectiv 27% din Planul Național de Redresare și Reziliență) pot reprezenta motorul ciclului de creștere economică postpandemică din România.