Un fost director de vânzări din Pro TV a intrat în antreprenoriat și a dezvoltat unul din cele mai mari magazine bio online din România

Într-o Românie care ocupă locul al cin­cilea în Europa la utilizarea pesticidelor în marea agricultură, Republica Bio e o nișă într-o nișă. Dar și o republică online ce tentează tot mai mulți migranți.

În dimineața de 6 ianuarie, pe strada Callimachi din zona Colentina-Obor era re­lativ liniște. Doar la poarta unei case afla­te în spatele curții opreau frecvent mai multe mașini ale firmelor de curie­rat. Într-o încăpere din dosul imobilului, câteva persoane pregăteau colete pentru curieri.

„Trimitem comenzile, de re­gulă, în 24 de ore“, spune Ciprian Stancu (41 de ani), proprietar al magazinului cu produse certificate ecologic Republica Bio. Un business care a apărut în 2013 și care anul trecut a ajuns la afaceri totale de circa 800.000-900.000 de euro, după estimările lui Ciprian Stancu, care pentru 2020 așteaptă o creștere de peste 60%. Și asta, în condițiile în care întreaga piață a produselor bio din România se situează între 50 de milioane și 60 de milioane de euro.

Strict pe nișa online, pe care își desfă­șoară activitatea și Republica Bio, piața nu poate fi estimată, deocamdată. „Este un segment cu o proporție foarte mică în online și nu s-au făcut încă studii“, men­ționează Florinel Chiș, director al Asociației Magazinelor Online.

Lucru confirmat și de Ciprian Stancu, antreprenorul povestind că, în 2013, când a intrat pe piață, pe segmentul comerțului online cu produse bio existau aproximativ 50 de magazine, din care cel mult 8 au supraviețuit până acum. În momentul de față, Republica Bio este consi­derată unul dintre cele mai mari businessuri cu produse sănătoase din online, iar în spa­tele succesului lui Ciprian Stancu se află o „poveștire“ adevărată, care a înce­put în trustul Media Pro.

Directorul de vânzări de la Pro

Absolvent de Teologie, Ciprian Stancu s-a alăturat în anul 2000 trustului condus la acea vreme de Adrian Sârbu, fiind angajat la departamentul de vânzări-publicitate. Admis și la Colegiul Pro, la Științe Economice, a ajuns ulterior manager de vânzări la Acasă TV, iar apoi responsabil de vânzarea publici­tății la toate televiziunile din grupul Media Pro.

Odată cu ascensiunea lui Adrian Sârbu în trustul care a preluat postul Pro TV, grupul Central European Media Enterprises (CME), Ciprian Stancu a devenit consultant pentru vânzări în Bulgaria, iar ulterior − director de vânzări și membru al boardului în Ucraina.

A urmat o nouă etapă, în care s-a ocupat de consultanță în vânzări în Slovacia, pe finalul mandatului lui Adrian Sârbu în grupul CME ajungând director de vânzări al gru­pului, la Praga. S-a despărțit de CME în 2013, când a făcut primii pași concreți înspre Republica Bio. Ideea o avea de ceva vreme și pleca de la o mai veche problemă de sănătate a lui Stancu, produsă pe fondul „programului dezordonat și al alimen­tației necontrolate“.

Timp de o jumătate de an, a fost supravegheat de un nutriționist. Făcea săptă­mânal analize de sânge, fiind obligat să respecte un regim de nutriție foarte strict. A fost perioada în care Ciprian Stancu a văzut o oportunitate într-o posibilă afacere cu produse bio. După cum a mai constatat pe propria piele că, pe lângă mâncarea propriu-zisă, la fel de importantă era și sursa de proveniență a acesteia.

„Din 2012, am început să-mi cultiv singur mâncarea“, povestește antreprenorul. Locuia la Corbeanca, lângă București, și își amenajase o mică fermă de legume. O vreme, s-a gândit chiar să facă o afacere (și) din asta, dar a renunțat în cele din urmă, continuând să-și cultive produsele pentru consumul propriu.

Drumul spre bio

A început cu produse ale altor producători, iar în timp s-a orientat și asupra mărcilor proprii. Acum are în portofoliu aproximativ 3.000 de produse, dintre care 48 sunt marca proprie, Repu­blica Bio. În ultimii doi ani, a început o dez­voltare mai accelerată a busi­­nessului, con­centrându-se pe online ca principal ca­nal de vânzare a produselor.

Strategic, în această perioadă s-a orientat și înspre distribuția către terți, mai precis către magazine naturiste, farmacii sau plafare. La nivelul vânzărilor din 2019, terții au generat 20% din cifra de afa­ceri, restul fiind asigurat de vânzările online. Pentru anul în curs, speră să obțină un raport de 50%-50% între cele două surse de venituri.

Până să ajungă însă aici, a făcut și gre­șeli care „au costat timp și bani“, după cum recunoaște antreprenorul. A vrut, de exemplu, să dezvolte o rețea de magazine fizice pe care să o gestioneze în sistem franciză, dar demersul a eșuat. „A fost o direcție greșită, pentru că mentalitatea de a cumpăra din magazine specializate nu există în România“, menționează Ciprian Stancu. El adaugă că astfel și-a dat seama că, atunci când ești antreprenor, nu ai bani să schimbi mentalități, ci trebuie doar să intuiești direcția.

Tentația de a vinde prin magazine specializate au simțit-o și antreprenorii Mădă­lina și Adrian Cocan, fondatori ai brandului Lăptăria cu Caimac, care și-ar fi dorit să-și vândă prin magazine specializate cea mai mare parte a produselor lactate, așa cum se întâmplă în Occident. „Avantajul unui magazin specializat este că vânză­torul poate fi consultant pentru cumpă­rător și îl poate îndruma către un produs corect“, spuneau la sfârșitul anului trecut Mădălina și Adrian Cocan.

Produsul corect

Dincolo de greșelile făcute, Stancu a avut puterea să-și redreseze businessul și să se mențină printre primii pe segmentul online. Specializat în vânzări de publicitate în domeniul audiovizual, a demonstrat că face față și în cazul unui business cu produse bio. Ține foarte mult la aspectul produsului atunci când ajunge la consumator.

„Consumatorul trebuie să trăiască o ex­periență. Când deschide coletul, să aibă senzația că a primit un cadou“, comple­tează Ciprian Stancu, precizând că a mizat foarte mult pe branding. „Noi am comandat cutii cu brandul firmei în care livram comenzile, nu făceam ca o parte din competitorii noștri care ambalau în cutii primite de la furnizori“, detaliază el.

De altfel, este extrem de strict atunci când este vorba despre ambalajul în care își vinde marfa și spune că anumite pungi în care sunt prezentate produsele sale sunt și de zece ori mai scumpe decât cele pe care le-ar putea comanda în China. Mai mult, evită ambalajele din această țară, pentru că atunci când a trimis pungile la analiză la un laborator din Germania a des­coperit că acestea aveau urme de cadmiu și de plumb. La fel de atent este și cu origi­nea produselor.

„Pentru a găsi un produ­cător de miere serios, a durat un an și ju­mătate, după ce am testat cel puțin șase apicultori“, mai spune Ciprian Stancu. Și asta, pentru că se adresează unui gen de client care este atent la originea produsului pe care îl cumpără. 80% din clienți sunt femei, în special tinere mame, care se in­formează când fac o achiziție.

Ciprian Stancu vrea să mențină standardele produselor pe care le vinde, indiferent de zona din care provin ingredientele. Chiar dacă businessul este încă destul de mic în privința veniturilor totale, Stancu recunoaște că au fost multinaționale interesate de afacerea sa, la modul că „au vrut să vadă ce facem“. Dă de înțeles că, deocamdată, vrea să crească organic și să adauge permanent produse noi afacerii, astfel încât, pe viitor, cât mai multă lume să emigreze și în Republica Bio.


Acest articol a apărut în numărul 82 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly