Un antreprenor român s-a îndreptat către producția de trotinete electrice după ce a testat piața în sistem sharing

După ce a lansat un business cu trotinete electrice în sistem sharing, un antreprenor local merge cu planurile sale direct în producție.
Dacă la o întâlnire în interes de afaceri trei din patru participanți vin cu trotineta electrică și o laudă prin comparație cu alte metode de transport de mobilitate urbană, atunci este „absolut normal să ai un moment de gen Eureka!“. Adică, „o clipă de inspirație în care ceva nou să capete sens dintr-odată“, povestește antreprenorul Ciprian Păltineanu (43 de ani), care a trecut printr-o astfel de experiență în urmă cu ceva vreme, în America.
„Sunt investitor, fost bancher, am lucrat în domeniul investițiilor, dar această idee a apărut când eram într-o deplasare în Statele Unite. M-am întrebat atunci dacă un astfel de business nu ar fi potrivit și pentru Europa Centrală și de Est, la vremea respectivă modelul de business fiind limitat la SUA și la puține capitale vest-europene“, detaliază el.
După ce a analizat contextul și potențialul pieței, a hotărât să pornească o afacere cu trotinete electrice în sistem sharing. Așa a apărut Wolf-e Rides, în urma unei investiții de peste 500.000 de dolari. „Și, nu întâmplător, toți cei trei participanți care au venit pe trotinetă la întâlnirea din State sunt acum investitori și cofondatori ai Wolf-e“, continuă Păltineanu, care intră acum și pe segmentul de producție a trotinetelor electrice.
ÎN TENDINȚE. Chiar dacă în momentul de față există doar câteva companii care investesc pe acest segment, a început să se contureze „un trend“, despre care Ciprian Păltineanu spune că se datorează în primul rând schimbării de mentalitate a generațiilor urbane.
„Dar mai sunt puncte importante care necesită atenție, la nivel macro și micro, pentru a putea spune că a început dezvoltarea sustenabilă a orașului, oricare ar fi acesta“, continuă el, referindu-se la lipsa unei infrastructuri adecvate acestui tip de transport alternativ.
În plus, piața trebuie educată și în ceea ce privește comportamentele antisociale: furturi, vandalisme. „Fiecare român să înțeleagă că există dreptul de proprietate și că «nu luăm acasă» orice obiect întâlnit pe stradă, care pare nesupravegheat. Iar trotineta electrică nu poate fi folosită la cascadorii, nici de două persoane simultan, nici pentru condus agresiv sau necugetat între vehicule sau pietoni“, mai spune Păltineanu.
Potențialul pieței locale este confirmat și de acordul pe care compania americană de trotinete Lime, nou-intrată în piața locală, l-a încheiat în primăvara acestui an cu Primăria Capitalei pentru a aduce în oraș o flotă de 1.000 de trotinete. La scurt timp după parafarea parteneriatului, trotinetele electrice Lime au apărut pe harta Bucureștiului, fiind disponibile în principal în apropierea gurilor de metrou, a parcurilor, a teatrelor și a muzeelor.
În cazul Lime, costul pentru deblocarea trotinetei de pe locul unde se află este de trei lei, pentru fiecare minut de călătorie percepându-se un tarif de 60 de bani. Procedeul e simplu. „Ei bine, după ce o găsești pe cea mai apropiată pe harta aplicației, scanezi codul QR de pe ghidon, ridici cricul și pleci“, explică Florentina I., pe care am întâlnit-o recent în apropierea unei guri de metrou, înainte de a porni la plimbare cu o trotinetă Lime prin București. „Și cu sub 25 de kilometri pe oră“, continuă ea, zâmbind.
„Mobilitatea urbană electrică pe două roți este prezentă la nivel personal, individual, de ceva timp în București și în alte orașe mari din România, acum fiind într-o expansiune accelerată. Cu mult peste 10.000 de trotinete electrice în București și multe mii în orașele cu peste 200.000 de locuitori care sunt și mari centre universitare, tendința este ireversibilă. Încă nu putem vorbi de o piață matură nici în ceea ce privește producția de trotinete electrice în România, existând doar încercări singulare, de exemplu la Craiova (E-Twow Electric Mobility, n.r.) și Arad (Scooterson, n.r.). În prezent, producția pentru sistemele de sharing este localizată în fabricile din China, existând particularități diferite față de trotinetele de uz individual“, detaliază Ciprian Păltineanu.
MADE IN ROMANIA. Pentru că producția Made in China „nu satisface“ pretențiile companiei sale, Păltineanu spune că „obiectivul principal pe termen scurt este pornirea producției de e-trotinete pentru sistemul sharing la nivel local, Made in Romania“. Din câte spune antreprenorul, trotinetele vor încorpora toate inovațiile tehnologice ale momentului, fiind optimizate specific pentru activitatea de e-scooter sharing. „Am primit și cereri din partea unor operatori europeni, pentru a le produce trotinete personalizate, pe platforma Wolf-e“, completează Păltineanu.
Cu acest nou proiect, care va însemna ca investiție mult peste suma de pornire a businessului Wolf-e, se află într-o fază avansată de discuții atât pentru facilitățile de producție, despre care nu a putut oferi amănunte, deocamdată, cât și pentru echipa de lucru formată din ingineri și tehnicieni. Cei 500.000 de euro investiți până acum în lansarea Wolf-e au fost direcționați către dezvoltarea platformei informatice și a aplicațiilor mobile, în primele două generații de e-trotinete construite conform specificațiilor proprii, precum și în soluțiile de monitorizare, în aplicațiile IT de gestiune a flotei și în capitalul de lucru.
Aflat de doar câteva luni pe piață, Păltineanu spune că încă nu poate face o estimare a cifrei de afaceri pentru primul an de activitate, dar precizează: „Cererea este în creștere, iar atât timp cât calibrezi businessul corect față de utilizatori și față de ceilalți operatori de pe piață, profitul vine sigur“.
O NOUĂ ERĂ? „Peste cinci ani, cred că vom asista la începutul erei electrice cu adevărat. Acum există pionieri în zona transportului urban electric alternativ, dar în curând va deveni o normalitate. În urmă cu peste 100 de ani, Henry Ford fundamenta revoluționarea modului de transport și de viață, iar acum începe o nouă etapă, cea a transportului electric, în care valoarea timpului primează, mai ales în zone urbane cu entropie ridicată“, explică Ciprian Păltineanu.
De aceeași părere este și Ștefan Hegheș, director executiv la Smart Products I&D, compania care dezvoltă brandul RYDE și care aduce în România vehicule electrice adresate în special zonelor urbane foarte aglomerate. „În doar câțiva ani, vom fi la nivelul Europei de Vest, din acest punct de vedere“, anticipează el.
Pe piața locală, segmentul trotinetelor electrice a început să prindă formă și în afacerile retailerilor, un exemplu fiind și evoMAG. „În 2019, estimăm să vindem 10.000 de trotinete. Este un segment care crește rapid. Mai mult, am bugetat 50.000 de euro investiții în direcția aceasta“, explică Mihai Pătrașcu, fondator și CEO al companiei evoMAG. Prețul mediu pentru o trotinetă electrică vândută de retailerul online este de 2.000 de lei, pe platforma sa fiind listate peste 100 de modele de trotinete electrice.
În momentul de față, în timp ce companiile prezente își construiesc strategii pentru creștere pe mai mulți ani, la nivel legislativ − exclusiv în ceea ce privește circulația trotinetelor electrice pe drumurile publice − lucrurile nu sunt încă foarte clare, vehiculele pe două sau trei roți, cu o viteză de aproximativ 25 de kilometri pe oră, fiind considerate mopede. Soluția s-ar putea afla într-un proiect de lege privind modificarea Codului Rutier, care vine cu o încadrare distinctă a acestui tip de vehicul, prezentat ca o „soluție rapidă la descongestionarea traficului atunci când timpul o permite“. Pe partea de infrastructură, în schimb…
Lecții de business
Sunt foarte multe lecții pe care Ciprian Păltineanu spune că le-a învățat de la mentori, din mediul academic sau din viața reală. Antreprenorul punctează aici câteva.
- ADAPTARE. Să ții cont de diferențele culturale profesionale, mai ales atunci când vrei să îți extinzi businessul în străinătate sau când formezi echipe de lucru neomogene.
- VIZIUNE. Să ai încredere în echipa de lucru pe care ți-ai format-o și să ai încredere să delegi. Mulți antreprenori, la început, au impresia că doar ei știu să lucreze cel mai bine, dar, adâncindu-se în sarcinile de zi cu zi, pierd viziunea asupra strategiei globale a companiei.
- ROL. Este foarte important pentru orice business ca echipa de fondatori, investitori, manageri, indiferent de responsabilitățile alocate pe termen mediu și lung, să experimenteze pentru câteva săptămâni the startup life, trecând prin rotație în toate posturile și activitățile-cheie.
- STRATEGIE. Să gândești un business pe termen lung ̶ aici este o problemă, pentru că societatea românească în general nu este orientată către obiective pe termen lung. Cultural vorbind, în România ne concentrăm doar pe termen scurt, ceea ce ne împiedică se ne dezvoltăm organic și să ne atingem potențialul real.
- ASCULTARE. Să pornești într-un business cu o idee bine conturată și fermă, dar să știi să asculți. Să înveți să asculți piața, membrii echipei. A fi antreprenor înseamnă a fi flexibil la schimbări și a te adapta din mers.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney
Acest articol a apărut în numărul 70 (22 iulie – 4 august 2019) al revistei NewMoney