Turismul produce 8% din emisiile de gaze cu efect de seră din lume

Turismul la scară mondială s-a dezvoltat spectaculos în ultimii ani, iar creșterea va continua, spun specialiștii. Însă turismul are și o latură negativă: produce 8% din totalul gazelor cu efect de seră din lume și influențează tot mai mult modificările climatice, fapt care nu era preconizat până acum, arată un studiu citat de AFP.

În perioada 2009-2013, amprenta mondială a sectorului turismului a crescut de la 3,9 la 4,5 de gigatone echivalent CO2 (GtCO2e) – adică 15%, ceea ce reprezintă de patru ori mai mult decât preconizau evaluările precedente, au calculat oamenii de știință. Proiecţiile în 2025 sunt cuprinse între 5 GtCO2e și 6,5 GtCO2e, în funcţie de măsurile care vor fi luate.

În ultimii cinci ani, cheltuielile pentru turism din toată lumea au crescut de la 2.500 de miliarde de dolari la 4.700 de miliarde de dolari, creștere care, spun autorii studiului, nu poate fi compensată prin eforturi de „înverzire” a acestei activităţi. Totodată, cercetătorii îşi temperează așteptările cu privire la o creştere anuală a sectorului de 4% până cel puţin în 2025.

„Turismul, având în vedere creşterea sa şi intensitatea sa în carbon, va reprezenta o parte tot mai mare a emisiilor mondiale de gaze cu efect de seră”, avertizează specialiștii, care îndeamnă autoritățile să supravegheze în permanență situația. Autorii studiului, care au analizat 160 de ţări, au constatat că impactul turismului, fie că este național sau internațional, provine în mare parte din ţări cu venituri mari, mai ales de la transportul aerian, care reprezintă aproximativ 20% din emisiile turistice.

Însă creşterea cea mai remarcabilă vine din regiunile cu venituri medii. „Vedem cererea turistică din India şi China crescând rapid şi ne aşteptăm ca tendinţa să continue în acest deceniu”, spun cercetătorii, care mai adaugă că „în afară de mărimea populaţiei, ceea ce este îngrijorător este că oamenii tind să călătorească mai departe, mai frecvent şi cu avionul, cu venituri sporite. Reducerea emisiilor transportului este, aşadar, un punct-cheie”.

Avioanele, printre cele mai nocive

În 2013, Statele Unite aveau cea mai puternică amprentă de carbon turistic, urmate de China, Germania, India, Mexic şi Brazilia. În schimb, locuitorii unor insule şi destinaţii populare precum Croaţia, Grecia sau Thailanda sufereau cel mai puternic impact generat de vizitatori străini. Impactul provine de la transporturi, dar şi de la bunuri şi servicii consumate, între altele de la locuinţă, alimentaţie și cumpărături.

Aviaţia reprezintă aproape 2% din emisiile de CO2 generate de activităţile umane. „Este în interesul industriei turismului” să-şi reducă emisiile, avertizează autoritățile. Până acum însă nici îndemnurile de a călători responsabil şi nici tehnologiile nu au permis o schimbare a lucrurilor.

„Modificările de comportament din partea călătorilor (să călătorească mai puţin, mai aproape de locuinţă sau chiar să plătească o compensaţie în carbon) se dovedesc lente şi marginale”, notează cercetătorii citați de AFP. O soluție ar putea fi impunerea unei taxe pe emisiile de carbon sau a unui sistem de schimb de cote de emisii pentru serviciile aeriene.

Călătoriile internaţionale sunt cele mai înfloritoare, mai ales zborurile de pe distanțe mari. Potrivit Asociației Internaționale a Transportului Aerian, numărul total al pasagerilor se va dubla până în anul 2038, la 7,8 miliarde pe an.

Acordul de la Paris adoptat în 2015 de comunitatea internațională, care vizează menţinerea nivelul încălzirii globale sub 2°C faţă de cel din perioada Revoluţiei Industriale, nu ţine cont nici de aviaţie şi nici de turism. În acest stadiu, angajamentele ţărilor semnatare, în cazul în care vor fi respectate, vor duce la un nivel mondial de +3°C, potrivit cercetătorilor.

 


FOTO: Guliver / Getty Images

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *