Totul despre decizia Guvernului de a reduce cu 50 de bani prețul carburanților la pompă
Timp de trei luni, prețul carburanților din România, de opt-nouă lei pe litru acum, va fi redus cu 50 de bani pe litru, prin decizie a Guvernului.
În fața creșterii abrupte a prețurilor la carburanți și a protestelor care au apărut pe ici-pe colo prin benzinării, cu șoferi care blocau pompele, alimentând cu câte o jumătate de litru sau plătind cu monede, guvernanții români au simțit nevoia să facă și ei ceva.
Întâi, PSD a cerut foarte vocal o plafonare a prețurilor la carburanți, după modelul Ungariei. Nu a spus oficial cât ar dori să fie prețul plafonat, dar „pe surse“ s-a aflat că ar fi dorit să fie șapte lei litrul, deci cu aproximativ doi lei sub prețul real. PNL s-a opus, pe motiv că această plafonare ar fi indus penurie și, în plus, sumele care ar fi trebuit să fie plătite de la buget ar fi fost prea mari. PSD a mers mai departe, susținând că s-ar găsi bani dintr-o impozitare „pe lanț“ a actorilor din piață, care ar câștiga suplimentar din actualul context. Apoi s-a căzut de acord să se compenseze o parte din preț. Întâi a fost vorba despre un leu pe litru, care ar fi urmat să fie scăzut din prețul real, apoi s-a ajuns la 50 de bani.
„Pentru ca cetățenii români și firmele să plătească mai puțin pentru carburant, am identificat împreună cu specialiștii o soluție de compensare în sumă fixă de 50 de bani, care se aplică direct la pompă“, a declarat premierul Nicolae Ciucă, la Palatul Victoria.
Premierul a mai spus că „jumătate din această reducere va fi decontată de stat, printr-un mecanism care va fi stabilit între distribuitori și ministerele de resort“. „Mecanismul prin care să asigurăm stabilitatea prețurilor la combustibil va fi aplicat pentru o perioadă de trei luni. Compensarea va fi evidențiată pe fiecare bon fiscal emis la stațiile de alimentare cu combustibil. Valoarea pachetului de compensare pentru această perioadă va fi de două miliarde de lei, jumătate din acești bani urmând a fi asigurați de la bugetul de stat“, a mai spus Nicolae Ciucă.
Evident, PSD nu a fost mulțumit și a spus că soluția sa era mai bună. „Respectăm decizia premierului, dar credem în continuare că alternativa PSD ar fi fost mai bună și ar fi condus la rezultate mult mai apropiate de așteptările românilor“, au anunțat social-democrații, imediat după decizia premierului.
Pare că nimeni nu e mulțumit însă. Cei care doreau o intervenție mai consistentă a statului au fost nemulțumiți de nivelul mic al compensației, alții s-au întrebat de ce din taxele plătite de cei care nu au mașini se subvenționează confortul celor care au.
Președintele Klaus Iohannis a comentat: „Nu poți să plafonezi sau să subvenționezi o parte semnificativă. Și 50 de bani sunt 50 de bani pe care nu-i mai dai“.
Contextul
În ziua în care premierul Ciucă a anunțat reducerea, la o benzinărie a liderului pieței (Petrom) din București, benzina costa 8,62 lei litrul, iar motorina, 9,18 lei litrul. Cu doar trei luni în urmă, la aceeași stație, prețurile erau de 7,73, respectiv 8,08 lei pe litru. Așadar, o scumpire de aproximativ un leu pe litru, în doar trei luni. Din prețul final, circa 60-61% este prețul de cotație internațională a carburantului, 36-38% sunt taxe, iar marja comerciantului este de 2-4%.
România importă aproximativ 69% din consumul său de petrol (în total, 10 milioane de tone pe an) și, în plus, din cele 10 milioane de tone de produse petroliere consumate, circa două milioane (motorină) se importă.
Soluția ca statul să renunțe la o parte din încasări și să reducă din TVA sau din acciză (ultima, printre cele mai mici din Europa) nu a fost acceptată. Asta, deși, în primele cinci luni ale anului, statul a încasat din TVA suplimentar aproape nouă miliarde de lei ca urmare a prețurilor mai mari, adică cu 30% mai mult decât în primele cinci luni din 2021.
Ce au făcut alții
Carburanții sunt la niveluri de maxime istorice peste tot, în Europa și în lume, pe fondul creșterii cererii postpandemie, al ofertei limitate de petrol, al capacității de rafinare care nu poate face față creșterii cererii și al efectelor războiului din Ucraina. Mai multe state europene au luat măsuri pentru a proteja consumatorii.
În România se vorbește cel mai mult despre plafonarea prețurilor impusă în Ungaria. Prețul a fost impus la 480 de forinți pe litru (undeva la 6 lei acum), dar, dacă inițial a fost pentru oricine, apoi a fost limitat la șoferii cu numere de înmatriculare maghiare și, mai apoi, s-a pus limită la alimentare chiar și pentru ei: nu mai mult de 50 de litri pe zi, pentru că începe să se manifeste penuria.
Plafonări de preț au mai fost introduse de Croația și de Slovenia, la niveluri de 1,50-1,55 euro/litru, aproximativ 7,5 lei. Polonia a redus TVA la carburanți la 8%, de la 23%. Cehia a tăiat taxele de drum și a renunțat la obligația de a introduce componenta bio (care este scumpă) în carburantul de la pompă.
Olanda, Italia, Germania, Portugalia și Spania au redus accizele, cu niveluri care au ajuns la 30 de eurocenți pe litru. În paralel, au fost introduse compensații „la pompă“, așa cum vrea Guvernul României. Franța acordă, de exemplu, o reducere de 15 cenți.
România, după reducere
În România, pe 20 iunie, prețul mediu al benzinei era de 8,54 lei pe litru, iar al motorinei – de 9,08 lei pe litru, potrivit ultimelor date ale Oil Bulletin, serviciul de monitorizare a pieței carburanților din Uniunea Europeană.
În euro, prețurile erau de 1,731 euro, respectiv 1,837 euro pe litru, semnificativ sub prețurile medii ponderate de la nivelul Uniunii Europene, de 2,03 euro pe litru, atât pentru benzină, cât și pentru motorină.
Reducerea de 50 de bani pe litru, aplicată în perioada iulie-septembrie, înseamnă, în euro, circa 10 eurocenți. Așadar, luând ca reper 20 iunie, după reducere, prețul mediu din România va fi de 1,63 euro pentru benzină și de aproape 1,74 euro pentru motorină.
Cu aceste niveluri de preț, România va fi a treia cea mai ieftină țară din UE în ceea ce privește prețul benzinei, după Ungaria și Slovenia, unde prețurile sunt plafonate prin decizie a guvernului (nu am luat în calcul Malta, țară cu un consum mic). La motorină, la fel, va fi a treia cea mai ieftină piață din UE, după aceleași țări, și chiar ușor sub nivelul prețului mediu din Bulgaria – 1,737 euro litrul la noi, 1,74 euro litrul la ei.
În Ungaria, prețul mediu este de 1,22 euro pentru benzină și 1,47 euro pentru motorină. În Slovenia, prețurile medii sunt de 1,56, respectiv 1,66 euro pe litru.
Acest articol a apărut în numărul 143 al revistei NewMoney.