Top RCA la 6 luni din 2024: Cine, cât și la ce prețuri vinde. Doi din zece șoferi au cumpărat de la firme care vând direct din afara țării – Date în premieră

(Articol de Şerban Buşcu)

 

Societățile autorizate să practice linia RCA în România au vândut aproape 4,3 milioane de polițe în primele șase luni din 2024, arată datele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF).

La final de iunie erau în vigoare 7,5 milioane de contracte, iar dacă se păstrează dinamica din primul semestru, anul acesta se va încheia cu un  record istoric în ceea ce privește numărul de polițe valide la final de perioadă.

 Prima medie plătită de șoferii din România pentru asigurarea RCA a depășit cu puțin 1.200 de lei, în primele șase luni din 2024, arată calculele Newmoney bazate pe datele colectate de ASF. Dintre cele opt societăți care au activat în această perioadă (nr: în acest moment sunt 9 societăți, însă Eazy Asigurări a debutat în a doua parte a anului) doar trei au vândut la prețuri sub media pieței(vezi tabelul de mai jos), acestea fiind, de altfel, și performerele topului pe contracte.

Menționăm că prima media este calculată ca raport între Primele Brute Subscrise (PBS) și numărul de contracte vândute într-o anumită perioadă. Așadar, acest indicator depinde de structura portofoliului fiecărei societăți.

De exemplu, dacă o anumită societate  are un apetit mai mare pentru mașini categorii cu risc mai ridicat (automobile puternice conduse de șoferi tineri, camioane etc) va avea și o primă medie mai mare, fără ca aceasta să însemne că pe alte segmente nu cotează mai jos decât concurența. Totuși, prima medie este relavantă pentru piața din România, având în vedere că toate portofoliile societăților sunt dominate de asigurările pentru persoane fizice, diferențe de structură nefiind foarte mari.

În total, cele opt societăți au realizat Prime Brute Subscrise (PBS) de peste 4,7 miliarde de lei, cu circa 4,5% mai mult decât în perioada similară a anului trecut. Drept urmare, la final de iunie 2024 erau în vigoare 7,5 milioane de contracte RCA, cu circa 1,2 milioane mai mult decât la finalul lunii iunie 2023.

Top vânzări în primele 6 luni din 2024 în funcție de numărul de contracte încheiate în perioada analizată

 

LoculSocietateaContracte încheiate în S1 Prime Brute Subscrise (PBS)Prima medie
1Groupama1,1 milioane1,1 miliarde lei1.100 lei
2Allianz Țiriac1 milion1 miliard lei1.526 lei
3Grawe681 mii596 milioane lei875 lei
4Hellas Direct557 mii404 milioane lei725 lei
5Axeria Iard505 mii431 milioane lei853 lei
6Generali300 mii453 milioane lei1.500 lei
7Asirom264 mii379 milioane lei1.435 lei
8Omniasig209 mii347 milioane lei1.660 lei

Societățile care vând direct din afara țării au făcut diferența între creștere și scădere a vânzărilor. Doi din zece șoferi au cumpărat de la aceste firme. Cum funcționează sucursalele directe

Deși, așa cum arătam mai sus, per ansamblu piața a înregistrat o creștere a vânzărilor, firmele autorizate și supravegheate în România au avut o scădere notabilă. Concret, în primele șase luni ale acestui an, cele șase firme românești au subscris prime de 3,5 miliarde de lei, față de 4 miliarde de lei în primul semestru din 2023, adică cu 12,5% mai puțin. Creșterea vine din explozia celor două socități care activează în baza pașaportului european fiind supravegheate din țările de origine, adică Axeria Iard (Franța) și Hellas Direct (Cipru).

Cele două continuă au continuat raliul început în urmă cu un an și au ajuns la prime cumulate de peste 1 miliard de lei, cu 45% mai mult decât în primele șase luni din 2023. De altfel, raportat la numărul de contracte vândute (vezi tabelul de mai jos) au atins deja o cotă de piață cumulată de circa 22%, ceea ce înseamnă că doi din zece șoferi ersu asigurați la aceste firme la finalul lunii iunie.

Topul societăților în funcție de numărul de contracte RCA în vigoare la 30 iunie 2024

 

LoculSocietateaContracte în vigoare la 30 iunieCotă de piață
1Groupama1, 9 milioane25,3%
2Allianz Țiriac1,4 milioane18,6%
3Grawe1 milion13,3%
4Axeria Iard970 mii12,9%
5Hellas Direct675 mii8,9%
6Asirom572 mii7,6%
7Generali536 mii7%
8Omniasig400 mii5,3%

Axeria Iard a intrat pe piața din România în decembrie 2021, la puțin timp după falimentul City Insurance, în timp ce Hellas Direct a debutat în noiembrie 2023, ladoar câteva luni după falimentul Euroins. Ambele au reușit să profite de ieșirea din piață a celor doi lideri care vindeau la prețuri nesustenabile și au crescut substanțial. Ele funcționează în sistemul Freedom of Establishment(FOE) care presupune că sunt supravegheate din țara de origine și vând în România prin intermediul unei sucursale directe.

Totuși, autoritatea din România (ASF) are unele pârghii de intervenție care pornesc de la solicitări pe care le poate face către autoritatea din țara de origine în cazul în care există indicii că apar probleme de solvabilitate și chiar până la interzicerea vânzărilor în cazul în care sunt identificate probleme de grave de conduită în privința plății daunelor.

Mai mult, cele Axeria și HD cotizează la Fondul de Garantare a Asiguraților (FGA), ceea ce înseamnă că, în caz de faliment, păgubiții vor primi despăgubirea din România, cum s-a întâmplat și în cazul falimentelor de până acum.

O nouă societate a intrat pe piață, cu o schimbare de paradigmă. Primul insurtech românesc, partneriate cu numele mari din e-commerce și nu numai 

Din iulie 2024, pe piața RCA a debutat și Eazy Asigurări, societate deținută de DC Craig, un vehicul controlat de familia Dragic, care deține și Superbet. Eazy a adus un model nou în România, bazat pe noile tehnologii. Practic, Eazy este prima societate de tip insurtech românească. Aceasta înseamnă că toate procedurile cheie, de la vânzări la gestionarea daunelor sunt digitalizate și se bazează pe online.

În acest sens, Eazy a făcut parteneriate cu brokeri care vând direct pe platforme de e-commerce consacrate, cum ar fi Emag, Autovit, Pago sau Economo.ro precum și pe site-urile dedicate ca Pint.ro sau RCA-ieftin.ro. În acest moment, Eazy vinde și pe canalele tradiționale, însă accentul se pune tot pe online, compania având un parteneriat în acest sens cu grupul Autonom.

Din analiza datelor furnizate de calcutoarele brokerilor reiese că Eazy se poziționează cu prețuri competitive mai ales pe segmentul persoanelor fizice care dețin automobile.  Primele rezultate ale Eazy vor putea fi vizibile probabil la finalul acestui an, având în Vedere momentul debutului, iar firma a recrutat deja în conducerea executivă și în board nume cu vechime în domeniu.