Te-Rox, producătorul de scaune auto pentru copii, atacă piața chineză cu produse premium

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

În țara tuturor replicilor posibile, Doina Cepalis crede că produsele premium îi pot oferi piatrade care David a avut nevoie pentru a-l doborî pe Goliat.

„Nu ne mai dorim să concurăm cu China pe segmentul low-cost“, mărturisește Doina Cepalis, proprietara grupului de firme Te-Rox, din Pașcani, care produce scaune auto pentru copii. După aproape doi ani în care s-a luptat să intre pe piața chineză, a decis să își schimbe strategia și să ducă acolo doar produse premium, mizând pe apetitul chinezilor înstăriți pentru produsele europene și în spe­­ran­­ța că vor fi replicate mai greu decât cele mai ieftine.

În cazul celor din ur­­mă, China, Bangladesh sau India sunt locurile de unde provine „concurența neloială“, spune antreprenoarea, fiindcă nu res­pectă reglementările in­­ter­­na­­ționale, ceea ce, pentru companiile care se supun acestora, în­seam­nă costuri suplimentare. Iar sub presiunea menținerii unui preț cât mai mic, orice cost poate face diferența între reușită și eșec.

Barometrul chinezesc. În cazul produselor premium, victoria ar putea fi asi­­gurată doar pe jumătate, căci sunt reglementări stricte impuse de autoritățile chineze, care nu îi la­­să să vândă peste un anumit prag. Totuși, spune că anul acesta va fi „un barometru“, pentru că vor pu­­tea vedea exact cum sunt primite produsele și că se aș­­teap­­tă „la o explozie“. Ținta de vânzări pentru anul următor este de 50.000-100.000 de produse.

Intrarea pe piața chineză îi oferă o gură de aer proas­­păt și volume mari pe care le poate distribui, în contextul în care pe alte piețe, cum ar fi cea din Ma­­rea Britanie (al treilea client al său ca mărime du­­­­pă Franța și Germania), se luptă cu deprecierea mo­­nedei generată de Brexit. Mai mult, contractele pentru Marea Britanie sunt în­­cheiate, de regulă, pe doi ani, pentru că aceasta es­­­­te și valabilitatea acre­ditării. „În momentul în ca­­re ești exportator, businessul tău depinde de fluc­­tu­­­­a­­țiile financiare din diferite țări. Îți scade valuta din țara respectivă, pierzi“, explică antre­prenoa­­rea, al cărei business ajunge în peste 50 de piețe, tocmai pentru a echilibra turbulențele financiare care pot apărea într-o anumită zonă.

Soluția în acest caz a fost apăsarea pedalei pe vân­­ză­­rile online, fiindcă astfel sunt eliminate stocurile: banii intră direct în conturi, fără intermediari, iar contactul cu clienții este direct. De altfel, la ni­­ve­­lul gru­­pului, vânzările online reprezintă 12% din total, iar una dintre prioritățile pentru anul următor este creș­­­­terea pe acest segment. Valorile cele mai mari vin din Marea Britanie, care generează aproxi­mativ 31% din vânzări, în vreme ce printre țările de la polul opus se află și România, cu mult sub zece procente.

Made in Romania. Dar fluctuațiile financiare nu sunt singura vulnerabilitate a businessului, care de­­pin­­de într-o mare măsură și de reglementările de se­­curitate impuse de fiecare stat în parte.

În Brazilia, de pildă, o altă piață „imensă“, pe ca­­re măr­­turisește acum că au intrat „mai simplu“ de­­cât în China, autoritățile au impus într-o primă fază obli­­gativitatea scaunelor auto pentru copii. Numai că bucuria producătorilor avea să fie de scurtă du­­ra­­tă, pentru că s-a revenit asupra deciziei, renun­­țân­­­­du-se la ea.

„Firmele și-au făcut stocuri pentru că explodase piața și, practic, toate marile companii s-au trezit cu stocuri uriașe și fără vânzare“, spune Doina Cepalis, mărturisind că Te-Rox a riscat aproape do­­uă milioane de euro în această afacere.

Pe de altă parte, în România, unde scaunul pentru copii este obligatoriu, „nu există o obișnuință a pă­­rin­­ților să folosească scaunul auto“, completează și Roxana Cepalis, fiica antreprenoarei și vicepreșe­­din­­te al companiei.

România rămâne însă „nucleul dur“ al afacerii, pen­­tru că aici compania are cinci fabrici și aproape 1.100 de angajați. Ca să ajungă la acest nivel a reușit de-a lungul timpului să delocalizeze fabrici din Italia, Polonia și Franța. „Piața e aceeași – un cerc închis. Ca să intrăm noi pe pia­­ță, trebuie să iasă altă companie“, punctează Doi­­na Cepalis.

Pentru Te-Rox, un business născut în criză, în ciu­­da dificultăților, acest an pare să fie cel mai bun din istoria companiei. Dincolo de intrarea pe piața din China, compania va încheia 2016 cu vânzări de 29-30 de mili­oane de euro. Pe viitor, Roxana Cepalis se va implica tot mai mult în afacere, urmând să pre­­ia partea de producție, iar mama sa va gestio­­na doar relația cu clienții. Rămâne doar ca amân­­do­­uă să își fixeze bine centurile și să demonstreze că buturuga mică din Pașcani poate răsturna carul mare din China.

 

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”CINE ESTE DOINA CEPALIS” color=”juicy_pink” border_width=”3″][vc_column_text css=”.vc_custom_1481112879515{background-color: #ffe8e8 !important;}”]Este absolventă a Facultății de Științe Economice din Iași, iar după 1990 a fost director economic al Moldova S.A..[/vc_column_text][vc_column_text]ÎNCEPUTURILE. A intrat în afaceri în anul 2000, atunci când a cumpărat o filatură de in și cânepă. În 2007, după liberalizarea importurilor de profil din China, a fost nevoită să se reorienteze. Așa a apărut Te-Rox, o companie în care a investit atunci 10.000 de euro.

ASTĂZI. Te-Rox are astăzi cinci fabrici în zona Moldovei. Cepalis spune că a renunțat la planul de a mai face încă una. Vrea să tehnologizeze mai mult unitățile pe care le are, pentru a avea o productivitate mai mare.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]


FOTO: Doina Cepalis, proprietara Te-Rox, vinde scaune auto pentru copii în 50 de țări. Sursa foto: Laszlo Raduly[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *