Taxa auto pentru centrul Capitalei: autoritățile se chinuie de 10 ani să introducă acest bir. De ce eșuează de fiecare dată?

Taxa auto pe care vrea să o introducă Primăria Capitalei pentru accesul mașinilor în zona centrală a Bucureștiului este o dorință mai veche a fostelor administrații locale. Mai precis, este a treia tentativă de a taxa mașinile care intră în zona centrală a orașului.

Recenta dezbatere publică pe tema taxării accesului în zona centrală a Bucureștiului are ca argument reducerea poluarii în Capitală. „Restricţionarea accesului auto în perimetrul delimitat în interiorul zonei centrale a Capitalei prin identificarea şi implementarea unui sistem de taxare sau de utilizare vignete“, se arată în Planul  de Calitate a Aerului în București pentru perioada 2018-2022, lansat în dezbatere publică pe pagina de internet a Primăriei Municipiului București.

Citiți și: Impozit auto 2018: ce se modifică și care sunt criteriile pentru calcularea acestui bir

Susținătorii proiectului spun că principala sursă de poluare a traficului în Capitală este traficul auto, fiind urmat de încălzirea rezidențială. Pentru reducerea poluării este propusă taxarea autovehiculelor care intră în zona centrală, dar și introducerea unui regim obligatoru de plată în parcările publuce și sancționarea șoferilor care parchează neregulamentar.

Autoritatea locală are de realizat și un plan de măsuri care să compenseze restricționarea accesului cu mașinile personale în centru. Aici este vorba de eficientizarea transportului public, cât și utilizarea unui management al traficului mai eficient. Însă acestea sunt principale probleme care au făcut ca precedentele tentative de a introduce taxa auto în centrul Capitalei să eșueze.

Taxa auto – „Buvinieta” lui Videanu

Prima idee de a restricționa accesul în centrul Capitalei aplicând taxa auto datează din 2006, când administrația Bucureștiului era gestionată de Adrian Videanu susținut de un Consiliu General majoritar PDL.

Citiți și: Impozitul pe gospodărie revine în discuție. Ce înseamnă și cum se aplică noul bir

„Este necesară această taxă. Dar ar fi imoral să introducem buvinieta până nu rezolvăm problemele de trafic. Trebuie să rezolvăm infrastructura, să închidem inelul principal, să construim locurile de parcare, trebuie să rezolvăm problema managementului de trafic și, probabil în 2-3 ani de zile, dupa ce am creat aceste soluții, dacă traficul se menține la nivelul actual, atunci se poate introduce acea taxă. Trebuie să imbunătățim calitatea serviciilor privind transportul public pe care îl oferim cetățeanului și să lărgim aria de acțiune a metroului”, declara Adriean Videanu în noiembrie 2006 într-o conferință de presă în care a prezentat un bilanț al lucrărilor de infrastructură în Capitală.

A urmat apoi o replică dură a consilierilor PSD din Consiliul General al Capitalei, care a avut efect la acea dată, majoritatea bucureștenilor contestând taxa auto. Asta a făcut ca în 2008, cu doar câteva luni înainte de încheierea mandatului, Adriean Videanu să declare public că renunță la taxa auto pe motiv că infrastructura rutieră și gtransortul public nu oferă alternative cetățenilor orașului.

Taxa auto – Varianta Oprescu

Intenții bune legate de calitatea aerului din Capitală a avut și fostul primar Sorin Oprescu. Pe finalul primului mandat de primar general, Oprescu declara că intenționează introcerea taxei pentru accesul în centrul orașului dacă traficul va depăși capacitatea infrastructurii existente. Însă nu a fost foarte sigur că vrea acest lucru. Ideea fost preluată de direcțiile de specialitate ale Primăriei Capitalei care au anunțat, atunci, în 2011, că vor face o serie de studii înainte de a promova taxa auto.

Citiți și: Declarația 600: formularul care ilustrează haosul din fiscalitatea românească

„Mai întâi va fi introdus un sistem electronic de verificare a autovehiculelor prin care vom putea face o analiză a numărului de mașini care circulă prin zona centrală. Dacă numărul mașinilor va scădea sau va rămâne același nu va fi necesară introducerea unei taxe. Scopul este acela de a prioritiza transportul public”, declara în urmă cu șapte ani directorul Direcției Transporturi din mandatul lui Oprescu, Ion Dedu.

Oficialii primăriei mai susțineau la acea vreme că taxa auto încasată pentru accesul mașinilor în centrul Bucureștiului ar fi putut fi direcționată și către priectul utopic al lui Sorin Oprescu, autostrada suspendată.

Într-un final însă, municipalitatea a renunțat la taxarea accesului în zona centrală. Și asta în condițiile în care investițiile în îmbunătățirea calității mijloacelor de transport din Capitală a fost zero în mandatele lui Sorin Oprescu, iar lucrările de infrastructură au fost extrem de timide.

Lipsa investițiilor în infrastructură și în îmbucătățirea capacității de transport au continuat și după ultimul mandat al lui Sorin Oprescu, însă actuala administrație a Capitalei ia și ea în calcul taxarea accesului în zona centrală. În noua formulă, dezbaterea publică este abia la început.

 


FOTO: Mediafax

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *