Studiu – Doar 5% dintre români fac voluntariat în mod constant și activ
Doar 5% din români participă activ și constant la acțiuni de voluntariat, reiese dintr-un studiu inițiat de Kaufland România. Cu toate acestea, 92% dintre ei consideră apelul la voluntariat o practică pozitivă, indiferent dacă s-au implicat sau nu ca voluntari.
Conform rezultatelor cercetării, motivele principale pentru care românii fac voluntariat sunt emoționale, într-un cadru neorganizat. Mai mult de jumătate dintre respondeți nu fac voluntariat din lipsă de timp sau alte obligații (55%), pentru că nu vor (52%) sau cred că statul și alte instituții ar trebui să rezolve problemele societății (51%). Totodată, două treimi (64%) din respondenți nu știu că există o lege a voluntariatului, iar 74% și-au exprimat dorința de a avea un cadru legislativ bine definit pentru desfășurarea acestor activități.
În baza acestor date, Kaufland România observă că este nevoie de acțiuni de comunicare și conștientizare pentru a ajunge la o cultură a voluntariatului în România, dincolo de percepția emoțională.
„Studiul nostru arată că voluntariatul e mai frecvent în mediul urban, în rândul persoanelor cu vârste, venituri și niveluri de educație mai ridicate. Astfel, deși voluntariatul este considerat un ideal de mulți, nu toți și-l pot ’permite’, ceea ce perpetuează un cerc vicios. Din experiență, știm că voluntariatul aduce beneficii nu doar celor care primesc ajutor, ci și celor care îl oferă, contribuind la creșterea calității vieții. De aceea, ne dorim să facem voluntariatul accesibil pentru toți românii care își doresc să se implice – pentru că avem încredere în puterea voluntariartului de a transforma societatea,” a declarat Marco Hößl, CEO Kaufland România și Republica Moldova, care a lansat în 2022 programul de voluntariat „Timp pentru Bine”. Până acum, platforma a generat peste 22 de acțiuni dedicate comunității, mediului, educației, sănătății și sportului. De asemenea, în 2024, platforma a extins o invitație de implicare civică și către publicul larg.
Din studiul citat mai reiese că aproape jumătate (43%) dintre români nu au participat încă la activități de voluntariat într-un cadru oficial și organizat, iar emoția rămâne principalul factor care îi motivează pe adepții voluntariatului. Rezultatele relevă, totodată, că majoritatea respondenților atribuie voluntariatului asocieri pozitive precum bunătate (90%), responsabilitate (86%) sau implicare civică (82%) și menționează o varietate extinsă de motive pentru care aleg să își petreacă timpul astfel. În ceea ce privește sursele de informare privind oportunitățile de voluntariat și mobilizarea pentru astfel de cauze, rețelele de socializare (32%) și prietenii/cunoștințele (24%) sunt principale. De altfel, cele mai credibile surse de organizare a voluntariatului sunt pentru români grupurile de cetățeni (29%), bisericile (27%), ONG-uri (25%).
Datele sondajului de opinie au fost culese în perioada 29 aprilie-14 mai 2024, pe un eșantion de 1005 persoane și este reprezentativ pentru populația României, neinstituționalizată, cu vârsta peste 18 ani. Sondajul a fost desfășurat în parteneriat cu experți din cadrul Facultății de Sociologie și Asistență Socială a Universității din București, facilitat de UniBuc Consult – Serviciul de Training și Consultanță și compania de cercetare iSense Solutions.
Sursa foto – Kaufland