Studiu: Companiile care nu analizează suficient activitatea concurenței pot pierde oportunități de până la 25% din cifra de afaceri
O bună comunicare online, derivată dintr-un audit solid al activității principalilor competitori, duce la o creștere a cifrei de afaceri cu 5% – 25% pentru o companie, în funcție de valoarea investițiilor și de industrie. Unul dintre puținele beneficii ale pandemiei a constat în creșterea masivă a prezenței online a unor firme care în trecut activau exclusiv offline, dar și într-un interes mai ridicat de a investi în modalitatea de promovare pe acest canal, arată un studiu al Mediapost Martech, companie specializată în automatizarea serviciilor de marketing, vânzări și suport pentru clienți.
Prezența online trebuie susținută prin interacțiunea constantă cu clienții și printr-o strategie construită pe date concrete, obținute din analiza directă a competitorilor. Potrivit unei cercetări realizate recent de Mediapost Martech, neglijarea unei strategii online complete bazate pe analiza temeinică a propriului business, în comparație directă cu activitatea concurenței, poate conduce la oportunități nevalorificate, de până la 25% din cifra de afaceri pentru companiile cu o prezență redusă sau arbitrară pe internet.
„Dacă înainte de martie 2020, aproape 50% dintre companiile din România aveau un website, iar doar 5% dintre magazinele fizice erau prezente pe internet, în ultimul an, mediul de afaceri a fost practic obligat să acorde un interes sporit mediului online și să accelereze transformarea digitală, care este o temă discutată de mulți ani. Vânzările online au crescut cu 32% în 2020 și au reprezentat o zecime din totalul vânzărilor de retail. Produsele din categoria casă și grădină au înregistrat cea mai mare creștere în căutările din 2020, cu 39% mai mult față de 2019”, a explicat Adrian Alexandrescu, Managing Partner al Mediapost Martech.
Cu toate acestea, o prezență online construită optim nu se limitează la un website și câteva conturi de social media, ci implică o transformare digitală reală raportată direct la competiție. „Mai mult ca niciodată, trebuie să pui lupa în direcția concurenței. Acesta este motivul pentru care am decis să construim și să lansăm acum Digital Competitive Landscape Audit, un produs care analizează vizibilitatea online a brandurilor în comparație directă cu principalii competitori. Te ajută să înțelegi de ce un client a ales alt brand în locul tău şi să tragi concluzii constructive despre ce ai putea să schimbi pentru ca, data viitoare, să te aleagă pe tine. Cred că principalul beneficiu al acestui tip de instrument este eficientizarea chiar și cu 33% a bugetului alocat promovării online, prin simplul fapt că îți poți optimiza comunicarea printr-o comparație directă cu cei mai mari competitori ai business-ului tău. Să studiezi competiţia este un mod diferit de a studia, în final, tot publicul țintă. Din experiența noastră, un IMM cu o cifră de afaceri de sub 500.000 de euro, care are mai puțin de 10 angajați, ar trebui să aloce minimum 20.000 euro anual pentru promovarea online”, a mai punctat Adrian Alexandrescu.
Românii petrec circa șapte ore zilnic, pe internet
Potrivit reprezentantului Mediapost Martech, acum este cel mai potrivit moment pentru a investi în îmbunătățirea platformelor online și în promovarea prin intermediul lor, în special în contextul creșterii explozive a vânzărilor pe aceste canale, generată de pandemie. De asemenea, 74% din populația României este activă online, iar românii petrec aproximativ șapte ore pe zi, navigând pe internet (Raportul Global Media Intelligence, 2020).
În ceea ce privește majorarea vânzărilor online în 2020 comparativ cu 2019, cel mai important salt, de 400%, s-a observat pe categoria produselor alimentare, urmată de segmentul de sport și fitness, cu 250%. Pe locul al treilea se află decorațiunile pentru casă, jucăriile și cărțile, cu 150%.