Studiu: Ce brânzeturi consumă românii și cât sunt dispuși să plătească pe ele

Pentru a înțelege mai bine piața preparatelor din bânză și pentru a descoperi particularitățile comportamentului de consum, Revino Cheese and Wine, un proiect care promovează vinul românesc și brânzeturile locale, a realizat recent un studiu online în acest sens.

„Am început acum mai bine de un an să descoperim diversitatea brânzeturilor româneșți și poveștile producătorilor nou apăruți. Am fost plăcut impresionați să aflăm despre rețete de brânzeturi maturate moi sau tari care se produc la noi. Prin acest studiu online am dorit să aflăm mai multe despre obiceiurile de consum ale românilor dar și despre procesul de achiziție a brânzeturilor”, spune Alina Iancu, fondator Revino Cheese and Wine.

Brânza joacă un rol important în aproape toate bucătăriile lumii, fiind un aliment complex, deși uneori poate părea simplu. Sunt disponibile multe opțiuni atunci când vine vorba de alegerea brânzeturilor și nu există un mod corect sau greșit în a face o selecție. Însă poți ține cont de câteva aspecte, mai ales când dorești să savurezi aceste produse, descrie Revino Cheese and Wine contextul în care a fost realizat studiul.

Realizatorii studiului au constatat că jumătate dintre respondenți consumă brânzeturi zilnic, iar acestea sunt atât din producția autohtonă, cât și din cea internațională. Dintre acestea peste 65% din produse sunt achiziționate ambalate, iar restul sunt cumpărate în sistem vrac.

Mai bine de jumătate dintre respondenți achiziționează brânzeturile din supermarketuri, aproape un sfert (23%) din piețe ori magazinele producătorilor și doar 10% le cumpără din băcănii.

Preferințe și tipuri de brânzeturi

Jumătate dintre respondenți nu au preferințe când vine vorba de tipul de lapte din care sunt produse brânzeturile, iar din cealaltă jumătate 21% preferă brânza din lapte de vacă, 16% din lapte de oaie și 11% din lapte de capră. Tipul de brânză, tipul de lapte și momentul de consum sunt principalele criterii atunci când se ia decizia de cumpărare, urmate mai apoi de producător, perioada de maturare sau preț, mai arată realizatorii srudiului.

Când vine vorba de preț, 30-50 lei este suma pe care respondenții o alocă cel mai des pentru un kg de brânză (43%), urmat de 50-100 lei (30%) și doar 7% ar plăti peste 100 lei pentru un kg de brânză.

„Producătorii de brânzeturi cu care colaborăm pentru magazinul nostru online, Shop.Revino.ro, au multe sortimente maturate cu pastă moale sau tare și crustă simplă sau cu mucegaiuri nobile. Ne bucurăm să vedem că aceste sortimente încep să aibă căutare, dar și că respondenți le asociază cu vinul, mai ales că noi promovăm brânzeturile în asociere cu acesta pentru o aromă deosebită”, detaliază Alina Iancu.

Potrivit studiului, Micul dejun este momentul în care românii consumă cel mai des la masă brânzeturi, iar telemeaua și cașcavalul sunt sortimentele cele mai cumpărate, urmate mai apoi de parmezan și mozarella, dar și de brânzeturile maturate româneșți ceea ce arată un potențial mare pentru producătorii noi care pun accent pe brânzeturile maturate.

De asemenea, jumătate dintre intervievați consumă brânzeturile cu mucegai nobil cu orice ocazie. Peste 80% consumă brânzeturile în asociere cu vinul, cele maturate fiind cea mai frecventă alegere.

Studiul a fost realizat online în perioada 24 august – 24 septembrie 2020, pe un eșantion de 712 persoane – 44% bărbați, 56% femei, români din țară cât și din străinătate. Potrivit studiului, 53% dintre respondenți provin din mediul privat, 16% lucrează la stat, 16% sunt antreprenori, iar restul de 15% nu au activitate profesională. În ceea ce privește veniturile 35% din subiecți câștigă peste 6.000 lei lunar, 23% între 4.001 și 6.000 lei, 15% între 3.001 și 4.000 lei și 27% între 1.500 și 3.000 lei.

Revino Cheese and Wine este un proiect complex, început în 2014 cu scopul de a promova vinul românesc și turismul viticol la noi în țară. Din 2019 vine în completare cu informații despre brânzeturile locale, dar și informații utile despre consumul acestora cu scopul de a încuraja consumatorul român să fie curios să descopere sortimente noi.