Studiu. 7 din 10 angajaţi se simt neglijaţi de patroni şi şefi

Mai mult de 53% dintre angajaţii din România sunt de părere că firmele la care lucrează nu acordă deloc sau foarte puţină importanţă stării lor mentale şi emoţionale, iar 7 din 10 angajaţi se plâng că managerii lor nu le oferă suport şi feedback constructiv.

”Întrebaţi care sunt cei mai mari factori de stres cu care se confruntă, o treime dintre angajaţii români au dat vina pe multitasking, urmată de orele suplimentare, volumul mare de muncă şi presiunile venite din partea conducerii sau colegilor.

23% dintre respondenţi acuză responsabilităţile şi sarcinile neclare, dar şi faptul că nu primesc feedback-uri constructive din partea managerilor sau că aceştia au un stil dictatorial de management”, se arată într-un studiu efectuat în luna noiembrie de compania de market research 4Service Group România.

Totodată, lipsa procedurilor clare şi politicile nerezonabile de promovare au fost menţionate în 21% din cazuri. Unul din 10 angajaţi români consideră foarte stresante conflictele cu colegii sau şefii, în timp ce 5 din 100 de angajaţi au menţionat printre factorii de stres izolarea şi plictiseala.

În plus, 6% dintre respondenţi sunt foarte stresaţi la job deoarece consideră că nu au aptitudinile necesare pentru jobul actual, potrivit studiului. Angajaţii români sunt de părere că nici companiile nu acordă foarte multă importanţă unei bune stări mentale şi emoţionale la locul de muncă.

Serviciile de terapie psihologică, un lux pentru angajaţi

”Asta deşi 8 din 10 angajaţi susţin că o stare psihică pozitivă a lor este foarte importantă şi benefică pentru companie. Pe de altă parte, mai mult de 53% dintre angajaţi susţin că firma la care lucrează nu acordă deloc sau acordă foarte puţină importanţă acestui aspect.

Numai 12% dintre românii care lucrează într-o companie cred că firma lor e conştientă de importanţa stării emoţionale şi mentale a angajaţilor săi”, se arată în studiu.

Nici programele şi măsurile pentru asigurarea unei bune stări mentale a angajaţilor nu par foarte populare printre companiile româneşti, din moment ce nu mai puţin de 76,8% dintre respondenţii studiului au afirmat faptul că nu au beneficiat sau auzit ca firma să desfăşoare asemenea programe.

”Chiar şi serviciile de terapie psihologică par un lux pentru angajaţii români. 82% dintre respondenţi spun că nu au avut posibilitatea de a discuta cu un psiholog la locul de muncă şi nici nu ştiu ca firma să ofere posibilitatea aceasta sau măcar posibilitatea de a accesa prin companie un serviciu externalizat.

Doar 8% dintre respondenţi au acces la serviciile unui psiholog în cadrul companiei, acest lucru fiind valabil doar pentru cei ce lucrează în companiile mari”, se arată în studiu.

Design-ul interior, prioritar pentru angajator

Restul de 10% dintre respondenţi au acces la servicii externalizate de psihologie. Totuşi, întrebaţi dacă au avut posibilitatea de a discuta cu un terapeut, costurile fiind acoperite de companie, 91% dintre participanţii la studiul efectuat de 4Service au răspuns negativ. Companiile acordă însă mai mare atenţie aranjării spaţiilor de lucru astfel încât să le facă plăcute pentru muncă.

”Procentul angajaţilor care sunt de această părere este de de 39%. Însă 36% dintre angajaţi spun că le place mult sau chiar foarte mult spaţiul în care lucrează. Procentele sunt aproximativ egale, deoarece 32% dintre respondenţi nu se simt bine în sediul în care lucrează, iar 31% au o atitudine neutră”, se arată în studiu.

În privinţa activităţilor companiei, doar 20% dintre respondenţi cred că eforturile companiei lor pentru a le asigura un bun confort psihic sunt eficiente, în vreme ce peste 53% le consideră puţin eficiente sau chiar complet ineficiente.

71% dintre angajaţii români susţin că managerii lor nu le oferă suport

”Mai mult, 71% dintre angajaţii români susţin că managerii lor nu le oferă nici suport şi nici feedback-uri constructive. Românii nu au o părere foarte bună nici despre modalităţile de promovare. Doar unul din 10 români e de părere că firma la care lucrează promovează o comunicare transparentă şi încredere între conducere şi angajaţi”, se arată în studiu.

Totodată, românii nu au o părere prea bună despre locul de muncă atunci când vine vorba de sănătatea lor. Nu mai puţin de 7 din 10 angajaţi români cred că mediul în care lucrează nu este unul sănătos pentru ei din punct de vedere emoţional şi mental.

”Un procent mai mic, dar deloc neglijabil de respondenţi, 49%, nu au încredere că firma la care lucrează promovează echilibrul între muncă şi viaţa personală şi nici nu au văzut că firma depune eforturi pentru a asigura acest echilibru.

Training-uri şi cafea gratis

Şi peste 52% dintre respondenţi au declarat că firma lor depune foarte puţine eforturi, sau chiar niciun efort pentru a elimina discriminarea, conflictele sau hărţuirile la locul de muncă. Doar 23% dintre angajaţi, în special cei din companiile mari au văzut puse în aplicare astfel de politici”, se menţionează în studiu.

Cercetarea a relevat şi un alt aspect al relaţiei dintre firme şi angajaţi. 72% dintre respondenţi au declarat că firmele la care lucrează oferă foarte rar sau chiar deloc beneficii pentru angajaţi.

Firmele care totuşi oferă pachete de beneficii preferă să acorde zile libere, permit angajaţilor să aibă un program mai flexibil, oferă workshop-uri şi traininguri sau cafea şi fructe gratis. ”10% dintre angajaţi au menţionat că firmele la care lucrează organizează în mod regulat team building-uri, sau că permit uneori şi lucrul de acasă.

Mai puţin de 5% dintre ei au menţionat beneficii mai rare precum catering la birou, masaj la birou sau existenţa unor săli de relaxare şi jocuri la sediu. Aceasta, în condiţiile în care 57% dintre respondenţi au declarat că astfel de beneficii au un efect foarte mare asupra stării lor de spirit şi mai ales a productivităţii”, se arată în comunicatul citat de news.ro.

Studiul a fost efectuat pe un eşantion de 2180 de respondenţi, dintre care 61% sunt angajaţi în domeniul privat, 23% lucrează în cadrul unei companii de stat, 2% deţin propria companie, iar 16% deţin propria companie sau au o profesie liberală.

Cercetarea s-a axat pe problemele emoţionale şi starea mentală a angajaţilor la locul de muncă şi arată că factorii de stres reclamaţi de respondenţi sunt în mare parte aceiaşi, iar eforturile companiilor pentru a asigura un mediu plăcut şi o stare emoţională pozitivă pentru angajaţi nu sunt percepute a fi foarte mari.