Strindberg, brandul românesc de îmbrăcăminte și echipamente sportive pentru iarnă, își continuă extinderea internațională
Strindberg, brandul românesc de îmbrăcăminte și echipamente sportive pentru iarnă, își continuă extinderea internațională. Următoarele țări pe listă: Franța, Elveția, SUA și Canada.
Dacă primul an de criză sanitară a impus „o temporizare“ pentru planurile de dezvoltare ale Strindberg, cel de-al doilea (2021) a însemnat conturarea strategiei de business pe termen mediu și lung, în câteva direcții principale: expansiunea internațională, creșterea capacității de producție și un accent mai puternic pe produsele marcă proprie. Deținută de familia Cotfas din Harghita, Danico – firma prin care operează brandul Strindberg – s-a remarcat în ultimii ani și prin faptul că lucrează în regim lohn pentru branduri cunoscute din lumea modei, precum Prada, Moncler sau Emporio Armani.
Și scădere și creștere
„Pentru că o pondere importantă din produsele noastre o reprezintă costumele de schi, iar în sezonul trecut pârtiile de schi au fost închise în mai multe state din Uniunea Europeană, am înregistrat o scădere a vânzărilor pe acest segment. Totodată, ne-am confruntat cu comenzi anulate, care ne-au modificat programul de lucru, dar în final am reușit să avem o continuitate în producție“, spune astăzi Dan Cotfas, director și coproprietar al Strindberg. Deși nu s-a tras încă linie sub rezultatele finale din 2021, a fost estimată o cifră de afaceri cu aproximativ 15% mai mare față de 2020, ceea ce înseamnă circa 1,14 milioane de euro.
Brandul din Harghita produce și îmbrăcăminte din categoria fashion, cum ar fi gecile cu puf de gâscă, pentru care s-au înregistrat „creșteri semnificative în pandemie“.
Odată cu relaxarea restricțiilor din 2021, Strindberg a revenit la planurile strategice inițiale, între care extinderea pe piețe noi este o prioritate. „În acest moment avem asigurată distribuția produselor marca Strindberg în Italia, Austria, Germania, Finlanda și Marea Britanie. Ne propunem ca în viitorul apropiat să ajungem și în Franța, Elveția, SUA și Canada. Am purtat deja discuții pentru expansiunea distribuției pe piețele din SUA și Canada, însă, din păcate, a fost nevoie să amânăm planurile din cauza pandemiei“, detaliază Dan Cotfas.
În acest moment, capacitatea de producție a fabricii de la Toplița (jud. Harghita) este de peste 40.000 de articole de îmbrăcăminte în fiecare an, iar aproximativ 80% din total ajunge la export. Potrivit spuselor lui Cotfas, producția ar putea crește cu aproximativ 50%, iar pentru a atinge acest obiectiv, ar trebui menținută o creștere anuală a vânzărilor de cel puțin 15%. Deși antreprenorul spune că nu se intenționează, pentru moment, deschiderea unei noi linii, se urmărește în schimb creșterea capacității de producție în spațiul existent. În prezent, articolele Strindberg sunt comercializate în magazinul propriu din Toplița și în alte opt magazine partenere din București, Otopeni, Predeal, Brașov și Baia Mare.
Un alt mare obiectiv al companiei pentru 2022 este creșterea procentului vânzărilor realizate în online, segment care generează în momentul de față aproximativ 11% din cifra totală de afaceri. La nivelul general al pieței de retail online, domeniul de fashion – în care poate fi încadrat și Strindberg cu articolele sale de îmbrăcăminte – a fost pe val în ultimii doi ani.
Conform Entrepreneur Europe, 25% din sumele cheltuite în achiziții online în Europa sunt pentru produse vestimentare, iar procentul este în creștere. Datorită evoluției tehnologiilor, comerțul electronic s-a dezvoltat de la an la an, iar pandemia a imprimat un ritm și mai accelerat acestei tendințe. Potrivit unei estimări a Revo Technologies – companie de fintech prezentă și în România –, până în 2040, achizițiile se vor face în mediul online în proporție de peste 90%.
Și în lohn
În paralel cu producția articolelor sub brandul Strindberg, compania lucrează și în regim lohn pentru branduri de modă internaționale (Prada, Moncler, Emporio Armani, Colmar etc.). Ca obiectiv prioritar, Dan Cotfas îl punctează și pe acela de a se concentra pe un procent cât mai ridicat din producție pentru produsele sub marcă proprie, care acum asigură circa 75% din vânzări, restul fiind reprezentat de producția în regim lohn. „Estimăm că, la sfârșitul anului 2022, procentul vânzărilor de produse marcă proprie se va apropia de 87-88%. Unul dintre obiectivele noastre este să renunțăm în următorii ani la producția în regim lohn.“
Cu o echipă de aproximativ 90 de angajați în fabrică, compania folosește pentru confecționarea articolelor sale țesături profesionale fabricate în Japonia, care asigură confort în timpul practicării sporturilor de iarnă la altitudini mari și la temperaturi scăzute. Dacă într-o primă fază producătorul Danico a realizat costume de schi și echipamente de salvamont clasice, în timp a ajuns să fabrice echipamente profesionale „termolipite cu țesătură pe mai multe straturi“, dar și prin alte modalități de execuție, cum ar fi umplutura cu vatelină sau puf de gâscă, țesătură ultrarezistentă la abraziuni, ceea ce cataloghează Strindberg drept „un brand premium“ pe acest segment de business.
„În opinia mea, piața din România este în dezvoltare și formare. Există o concurență mare, mai ales în mediul online, de unde poți cumpăra orice produs de la orice brand. În Occident, contractele și comenzile pentru sezonul de iarnă se fac cel mai târziu în luna martie, în timp ce în România, din diferite motive, acest mod de lucru încă nu funcționează bine“, mai spune Dan Cotfas.
Strindberg, o poveste din anii ’50
La început – înainte de a se vorbi de „afacerea Danico și de brandul Strindberg“ –, a fost un mic atelier de manufactură de îmbrăcăminte înființat în anul 1950 de tatăl fraților Dan și Nicolae Cotfas. De aici a pornit și ideea de a construi un nume care să fie dus mai departe și în plan internațional, idee concretizată în 1992, anul în care frații Cotfas au preluat businessul de la tatăl lor.
Până în luna august 1995, când firma Danico s-a mutat într-un sediu mai mare, activitatea a funcționat în casa bunicilor celor doi frați, din Subcetate (jud. Harghita), într-un spațiu compus din trei camere, cu doar șase mașini de cusut. Tot atunci, în 1995, a început să crească și producția, odată cu cererile mari privind comenzile pentru echipamentele de schi și outdoor venite din partea cluburilor și monitorilor de schi din Italia, Austria, Finlanda și Germania. Zece ani mai târziu, compania își reînnoia linia de producție și avea deja un punct de desfacere propriu chiar în regiunea Tirolului de Sud, renumită pentru stațiunile sale de schi.
De-a lungul timpului, producătorul din Harghita a lucrat și punctual, pe diferite proiecte, așa cum s-a întâmplat în 2013, când a creat și realizat echipamentele pentru comitetul de organizare și voluntariat al Festivalului Olimpic al Tineretului European (FOTE).
Acest articol a apărut în numărul 131 al revistei NewMoney
Ilustrație: Vali Ivan