Strindberg, brandul românesc de îmbrăcăminte și echipamente sportive pentru iarnă, își continuă extinderea internațională

Strindberg, brandul românesc de îmbră­că­minte și echipamente sportive pentru iarnă, își continuă extinderea internațio­nală. Următoarele țări pe listă: Franța, Elveția, SUA și Canada.

Dacă primul an de criză sanitară a impus „o temporizare“ pentru planurile de dezvoltare ale Strindberg, cel de-al doilea (2021) a însemnat conturarea strategiei de business pe termen mediu și lung, în câteva di­recții principale: expansiunea interna­țio­nală, creșterea capacității de producție și un accent mai puternic pe produsele marcă proprie. Deținută de familia Cotfas din Har­ghita, Danico – firma prin care operează brandul Strindberg – s-a remarcat în ulti­mii ani și prin faptul că lucrează în regim lohn pentru branduri cunoscute din lumea modei, precum Prada, Moncler sau Emporio Armani.

Și scădere și creștere

„Pentru că o pon­dere importantă din produsele noastre o reprezintă costumele de schi, iar în sezonul trecut pârtiile de schi au fost închise în mai multe state din Uniunea Europeană, am înregistrat o scădere a vânzărilor pe acest segment. Totodată, ne-am confruntat cu comenzi anulate, care ne-au modificat programul de lucru, dar în final am reușit să avem o continuitate în producție“, spune astăzi Dan Cotfas, director și coproprietar al Strindberg. Deși nu s-a tras încă linie sub rezultatele finale din 2021, a fost estimată o cifră de afaceri cu aproximativ 15% mai mare față de 2020, ceea ce înseamnă circa 1,14 milioane de euro.

Brandul din Harghita produce și îmbră­căminte din categoria fashion, cum ar fi ge­cile cu puf de gâscă, pentru care s-au în­re­gistrat „creșteri semnificative în pande­mie“.

Odată cu relaxarea restricțiilor din 2021, Strindberg a revenit la planurile strategice inițiale, între care extinderea pe piețe noi este o prioritate. „În acest moment avem asi­gurată distribuția produselor marca Strind­berg în Italia, Austria, Germania, Finlanda și Marea Britanie. Ne propunem ca în vii­torul apropiat să ajungem și în Franța, El­ve­ția, SUA și Canada. Am purtat deja dis­cuții pentru expansiunea distribuției pe piețele din SUA și Canada, însă, din păcate, a fost nevoie să amânăm planurile din cauza pan­de­miei“, detaliază Dan Cotfas.

În acest moment, capacitatea de pro­duc­ție a fabricii de la Toplița (jud. Har­ghita) este de peste 40.000 de articole de îmbrăcăminte în fiecare an, iar aproximativ 80% din total ajunge la export. Potrivit spuselor lui Cotfas, producția ar putea crește cu aproximativ 50%, iar pentru a atinge acest obiectiv, ar trebui menținută o creștere anuală a vânzărilor de cel puțin 15%. Deși antreprenorul spune că nu se intenționează, pentru moment, deschide­rea unei noi linii, se urmărește în schimb creșterea capacității de producție în spa­țiul existent. În prezent, articolele Strindberg sunt comercializate în magazinul propriu din Toplița și în alte opt magazine partenere din București, Otopeni, Predeal, Brașov și Baia Mare.

Un alt mare obiectiv al companiei pentru 2022 este creșterea procentului vânză­rilor realizate în online, segment care gene­rează în momentul de față aproximativ 11% din cifra totală de afaceri. La nivelul general al pieței de retail online, domeniul de fashion – în care poate fi încadrat și Strindberg cu articolele sale de îmbrăcă­minte – a fost pe val în ultimii doi ani.

Conform Entrepreneur Europe, 25% din sumele cheltuite în achiziții online în Europa sunt pentru produse vestimentare, iar procentul este în creștere. Datorită evo­lu­ției tehnologiilor, comerțul electronic s-a dezvoltat de la an la an, iar pandemia a im­­primat un ritm și mai accelerat acestei ten­dințe. Potrivit unei estimări a Revo Technologies – companie de fintech prezentă și în România –, până în 2040, achizițiile se vor face în mediul online în proporție de peste 90%.

Și în lohn

În paralel cu producția articolelor sub brandul Strindberg, compania lucrează și în regim lohn pentru branduri de modă internaționale (Prada, Moncler, Emporio Armani, Colmar etc.). Ca obiectiv prioritar, Dan Cotfas îl punctează și pe acela de a se concentra pe un procent cât mai ridicat din producție pentru produsele sub marcă proprie, care acum asigură circa 75% din vânzări, restul fiind reprezentat de producția în regim lohn. „Estimăm că, la sfârșitul anului 2022, procentul vân­ză­rilor de produse marcă proprie se va apropia de 87-88%. Unul dintre obiectivele noastre este să renunțăm în următorii ani la producția în regim lohn.“

Cu o echipă de aproximativ 90 de anga­jați în fabrică, compania folosește pentru confecționarea articolelor sale țesături pro­fesionale fabricate în Japonia, care asigură confort în timpul practicării sporturilor de iarnă la altitudini mari și la temperaturi scăzute. Dacă într-o primă fază producă­torul Danico a realizat costume de schi și echipamente de salvamont clasice, în timp a ajuns să fabrice echipamente profesionale „termolipite cu țesătură pe mai multe straturi“, dar și prin alte modalități de exe­cuție, cum ar fi umplutura cu vatelină sau puf de gâscă, țesătură ultrarezistentă la abraziuni, ceea ce cataloghează Strindberg drept „un brand premium“ pe acest segment de business.

„În opinia mea, piața din România este în dezvoltare și formare. Există o concu­rență mare, mai ales în mediul online, de unde poți cumpăra orice produs de la orice brand. În Occident, contractele și comenzile pentru sezonul de iarnă se fac cel mai târziu în luna martie, în timp ce în România, din diferite motive, acest mod de lucru încă nu funcționează bine“, mai spune Dan Cotfas.

Strindberg, o poveste din anii ’50

La început – înainte de a se vorbi de „afacerea Danico și de brandul Strindberg“ –, a fost un mic atelier de manufactură de îmbrăcăminte înființat în anul 1950 de tatăl fraților Dan și Nicolae Cotfas. De aici a pornit și ideea de a construi un nume care să fie dus mai departe și în plan internațional, idee concre­tizată în 1992, anul în care frații Cotfas au preluat businessul de la tatăl lor.

Până în luna august 1995, când firma Danico s-a mutat într-un sediu mai mare, activitatea a funcționat în casa bunicilor celor doi frați, din Subcetate (jud. Harghita), într-un spa­țiu compus din trei camere, cu doar șase mașini de cusut. Tot atunci, în 1995, a înce­put să crească și producția, odată cu cere­rile mari privind comenzile pentru echipamentele de schi și outdoor venite din partea cluburilor și monitorilor de schi din Italia, Austria, Finlanda și Germania. Zece ani mai târziu, com­pania își reînnoia linia de pro­ducție și avea deja un punct de desfacere propriu chiar în regiunea Tirolului de Sud, renu­mită pentru stațiunile sale de schi.

De-a lungul timpului, producătorul din Har­ghita a lucrat și punctual, pe diferite proiecte, așa cum s-a întâmplat în 2013, când a creat și realizat echipamentele pentru comitetul de organizare și voluntariat al Festivalului Olimpic al Tineretului European (FOTE).

Acest articol a apărut în numărul 131 al revistei NewMoney

Ilustrație: Vali Ivan