Sphera Franchise Group înregistrează cel mai profitabil prim semestru din istoria sa

Sphera Franchise Group (“Sphera”), cel mai mare grup din industria de food service din România, și-a continuat creșterea în primele șase luni din 2023, cu vânzări de 695,6 mil lei, mai mari cu 14,8% față de perioada similară a anului trecut (YoY), înregistrând totodată cel mai profitabil prim semestru din istoria sa, cu o creștere de trei cifre YoY a profitului operațional al restaurantelor și a EBITDA.

“Rezultatele Sphera din prima jumătate a anului 2023 sunt despre reziliență, inovație și creștere remarcabilă. Mai mult decât o simplă poveste de redresare, arată tenacitatea care caracterizează modelul nostru de business. De la pandemie, instabilitatea din regiune care ne afectează lanțurile de aprovizionare, până la inflația de două cifre, astăzi oferim investitorilor noștri unul dintre cele mai profitabile rezultate din istoria Grupului. Cifrele sunt o relatare clară a parcursului Sphera. Sunt încântat că potențialul de creștere este evident atât în rezultatele noastre, cât și în evoluția la Bursa de Valori București, acțiunile SFG apreciindu-se cu 29% în primele șase luni ale anului”, a declarat Călin Ionescu, CEO, Sphera Franchise Group.

Profitul operațional al restaurantelor a ajuns la 60,6 mil. lei în primele șase luni, în creștere cu 136,3% YoY, datorită performanței îmbunătățite la nivelul tuturor brandurilor, având contribuții semnificative KFC România (52,2 mil. lei, +69,7%) și KFC Italia, care a trecut de la o pierdere operațională a restaurantelor de 3,4 mil. lei la o valoare pozitivă de 6,7 mil. lei.

Atât KFC Moldova, cât și Taco Bell au înregistrat îmbunătățiri semnificative (de 54,9% și, respectiv, 250,5%), în timp ce Pizza Hut și-a înjumătățit pierderea operațională a restaurantelor (la 1,7 mil. lei), ca urmare a unui proces complex de eficientizare a activității, care va continua și în perioada următoare.

EBITDA a înregistrat, de asemenea, un semestru remarcabil, cu o apreciere de 146,5%, la 52,4 mil. lei. Similar cu evoluția profitului operațional al restaurantelor, KFC Italia a dus EBITDA de la o poziție negativă în S1 2022 la una pozitivă în S1 2023, atingând pragul de rentabilitate din punct de vedere al profitului net. Marja EBITDA a variat în funcție de brand, KFC Moldova având cel mai înalt nivel (15,9%), urmat de KFC România (9,3%), KFC Italia (7,1%) și Taco Bell (3,8%).

Grupul a încheiat primul semestru cu un profit net robust de 19,4 mil. lei, comparativ cu o pierdere netă de 8,7 mil. lei în S1 2022. Această redresare se datorează performanței puternice a KFC România și KFC Moldova, care împreună au înregistrat un profit net combinat de 27,5 mil. lei, precum și subsidiarei KFC Italia care a atins pragul de rentabilitate, datorită unui control eficient al costurilor și optimizării activităților, incluzând închiderea a două restaurante neperformante.

După un 2022 provocator, ponderea cheltuielilor din vânzări la nivelul restaurantelor a scăzut cu aproapte 5 pp, ajungând la 91,3% din vânzări în S1 2023 față de 96% în S1 2022, datorită creșterii mai rapide a veniturilor restaurantelor decât a cheltuielilor acestora.

Toate brandurile au înregistrat venituri mai mari în primele șase luni din 2023 față de perioada similară a anului precedent – KFC: +15,4%, la 595,9 mil. lei, Pizza Hut +1,7%, la 59 mil. lei, Taco Bell +29,1%, la 40,7 mil. lei.

Performanță îmbunătățită pentru toate brandurile și regiunile în T2 2023

Sphera a raportat creștere pe toate piețele pe care activează și pentru fiecare brand din portofoliu, în trimestrul al doilea din 2023. Vânzările au ajuns la 360,5 mil. lei, mai mari cu 10,1% față de T2 2022. Vânzările din România au contribuit cu 311,3 mil. lei (+9,4% YoY), Italia cu 44,4 mil. lei (+14,4% YoY) și Republica Moldova cu 4,9 mil. lei (+19,7% YoY).

“În trimestrul II 2023, rezultatele foarte bune la nivel de vânzări și profituri au condus la cea mai profitabilă primă jumătate a anului din istoria Grupului nostru. În ciuda obstacolelor, vânzările au crescut consistent în primele șase luni ale lui 2023 și, datorită strategiei comerciale eficiente și a managementului riguros al costurilor, profitabilitatea s-a îmbunătățit semnificativ. Această performanță este în linie cu așteptările noastre, susținând perspectivele anului în curs. Rămânem fideli strategiei care a dat rezultate, bine ancorați în puterea brandurilor noastre și adaptându-ne constant la condițiile pieței” a declarat Valentin Budeș, CFO, Sphera Franchise Group.

Performanța robustă pe toate piețele în T2 2023 a condus la rezultate generale favorabile. Grupul a realizat EBITDA de 28,8 mil. lei în T2 2023, o majorare substanțială de 65% față de T2 2022. Proftul net a ajuns la 12,1 mil. lei, reprezentând o creștere remarcabilă de 453,2% față de T2 2022 și un plus de 64,3% față de trimestrul precedent.

Evoluție pozitivă pe piața de capital

În S1 2023, acțiunile SFG s-au apreciat cu 29%, față de 7% în cazul indicelui BET. Randamentul total, inclusiv dividendul plătit la 31 martie 2023, a fost de 32,6%, față de o creștere de 10% pentru indicele BET-TR pentru aceeași perioadă. Investitorii au tranzacționat aproape 920.000 de acțiuni SFG, 7% din free float.

Ca recunoaștere a lichidității îmbunătățite și a capitalizării de piață în creștere, furnizorul global de indici MSCI a decis să includă acțiunile SFG, începând cu 31 august 2023, în indicii MSCI Frontier Markets Small Cap și MSCI Romania Small Cap. Includerea în indicii MSCI a făcut parte din strategia Sphera de creștere a vizibilității Grupului pe plan internațional și de îmbunătățire a lichidității zilnice a acțiunilor.