Sondajul BEI privind investițiile în 2024: Peste 60% dintre companiile europene au investit în atenuarea și adaptarea la schimbările climatice și peste 70% dintre ele în transformarea lor digitală
Companiile din Uniunea Europeană au rezistat relativ bine șocurilor legate de sănătate, prețuri și comerț din ultimii patru ani și au ambiții mai mari pentru transformarea verde și digitală, conform sondajului Băncii Europene de Investiții (BEI).
Sondajul BEI privind investițiile 2024, publicat astăzi la Reuniunile Anuale ale Băncii Mondiale și FMI de la Washington, oferă o imagine a leadershipului firmelor din UE în tranziția verde și consolidarea lanțurilor de aprovizionare în fața riscurilor geopolitice sporite și a perturbărilor lanțurilor de aprovizionare.
Multe firme din Europa sunt mulțumite de nivelul lor de investiții din ultimii trei ani și sunt angajate în combaterea schimbărilor climatice și adoptarea tehnologiilor digitale, arată sondajul. Acesta acoperă un total de aproximativ 12.000 de companii din toate țările UE, precum și un eșantion comparativ din Statele Unite, potrivit sondajului BEI.
Deși ponderea companiilor din UE care se așteaptă să își crească investițiile a scăzut la un sold net de 7% în 2024, comparativ cu anul trecut, companiile europene continuă să depășească rivalii din SUA și conduc în investițiile pentru reducerea emisiilor care cauzează schimbările climatice sau pentru a face față impactului vremii severe. Cel mai recent sondaj privind investițiile arată că 61% dintre firmele din UE au investit în combaterea schimbărilor climatice, comparativ cu 56% în 2023 și 53% în 2022. Tranziția verde impune transformări, dar aduce și oportunități. Peste un sfert dintre firmele din UE – 27% – consideră tranziția către o economie cu zero emisii nete ca o oportunitate în următorii cinci ani.
„Angajamentul firmelor din UE față de tranziția verde și cea digitală ilustrează potențialul economiei europene”, a declarat președinta BEI, Nadia Calviño. „Sondajul confirmă că parteneriatul public-privat este esențial pentru investițiile strategice care susțin competitivitatea, securitatea și autonomia UE pe piețele globale.”
Aproximativ 90% dintre firmele din UE și SUA au luat măsuri pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Strategiile cheie adoptate includ investiții în reducerea deșeurilor, reciclare și eficiență energetică. Companiile din UE sunt mai predispuse decât cele din SUA să fi implementat opțiuni de transport durabil, să fi optat pentru generarea de energie din surse regenerabile și să își fi stabilit obiective de reducere a emisiilor. O treime dintre companiile din UE – 34% – văd tranziția verde ca un risc pentru afaceri, comparativ cu 42% în SUA, mai arată sondajul BEI.
În UE, 37% din totalul investițiilor efectuate de companii sunt direcționate către active intangibile, cum ar fi cercetarea, competențele și know-how-ul, subliniind un accent strategic pe inovare și soluții digitale. 74% dintre companiile din UE au raportat utilizarea tehnologiilor digitale, marcând o creștere de 4% față de anul trecut. Între timp, SUA continuă să conducă, cu 81%.
Cu toate acestea, privind înainte, multe companii europene prioritizează investițiile de înlocuire în detrimentul extinderii capacităților, doar 26% dintre firmele din UE plănuind să-și extindă operațiunile în următorii trei ani, comparativ cu 47% dintre firmele din SUA.
„Concentrarea companiilor din UE pe inovare este binevenită și trebuie susținută”, a adăugat președinta BEI, Nadia Calviño. „De aceea, Grupul BEI lucrează la un nou Plan de Acțiune pentru a consolida integrarea piețelor de capital din Europa și, astfel, a canaliza economiile private în investiții productive în Europa.”
Mediul de afaceri rămâne o preocupare pentru companiile din Uniunea Europeană și Statele Unite, lipsa forței de muncă calificate și incertitudinea cu privire la viitor fiind unele dintre preocupările cheie în ambele regiuni. Investițiile în afaceri sunt încă împiedicate de costurile ridicate ale energiei, care reprezintă obstacole semnificative pentru 46% dintre firmele din UE.
Majoritatea (60%) exportatorilor din UE raportează că încă trebuie să respecte standarde și reguli de protecție a consumatorilor diferite de la un stat membru la altul, evidențiind că fragmentarea pieței persistă.
„Firmele europene fac progrese în abordarea atât a schimbărilor climatice, cât și a transformării digitale”, a declarat economistul-șef al BEI, Debora Revoltella. „Dar creșterea investițiilor în UE necesită o piață unică mai puțin fragmentată.”
Sondajul subliniază, de asemenea, importanța unor lanțuri de aprovizionare robuste. Preocupările legate de perturbările comerciale s-au diminuat comparativ cu anul trecut, dar firmele nu au observat îmbunătățiri în ceea ce privește noile reglementări, tarifele sau restricțiile comerciale. Companiile din UE sunt bine integrate în comerțul global și au beneficiat substanțial de pe urma acestuia în trecut. Într-o lume nouă, cu tensiuni geopolitice în creștere, firmele din UE reacționează prin consolidarea rezilienței lanțurilor lor de aprovizionare, vizând securitatea și eficiența economică.
Foto: Getty Images