Sondaj: 61% dintre consumatori sunt optimişti cu privire la viitor, cumpărăturile în magazinele fizice au revenit la nivelurile pre pandemice

61% dintre consumatori sunt optimişti cu privire la viitor, revin la cumpărături în magazinele fizice şi au în plan creşterea cheltuielilor în următoarele şase luni, potrivit unui sondaj PwC, care mai arată că persoanele care lucrează de acasă sau într-un mod hibrid sunt cu 10 puncte procentuale (68%) mai optimiste decât cele care merg la locurile de muncă (58%), iar 52% dintre respondenţi spun că sunt mai preocupaţi de mediu decât erau în urmă cu şase luni.

”61% dintre respondenţi sunt optimişti cu privire la viitor, revin la cumpărături în magazinele fizice şi au în plan creşterea cheltuielilor în următoarele şase luni”, potrivit unui sondaj PwC, Global Consumer Insights Pulse Survey 2021, realizat în septembrie în rândul a 9.370 de consumatori din 26 de ţări.

În următoarele şase luni, 41% din consumatori intenţionează să cheltuiască mai mult pe produse alimentare, 33% pentru modă, 31% pentru călătorii şi 30% pentru sănătate şi frumuseţe (30%), stimulând în continuare redresarea economică.

”Pe măsură ce optimismul creşte, oamenii sunt mai dispuşi să călătorească şi să meargă la restaurante decât în urmă cu şase luni şi mult mai probabil să meargă la o sală de sport sau la eveniment cultural sau sportiv. Optimismul este motivat de ameliorarea situaţiei sanitare din ultimele luni şi de creşterea ratei de vaccinare, având în vedere că 76% dintre respondenţii sondajului sunt vaccinati complet sau parţial. Deşi contextul de sănătate publică nu este comparabil, aceste tendinţe la nivel global se observă şi în România, în primele zece luni din 2021, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul fiind, conform INS, cu 10,2% mai mare decât în aceeaşi perioadă a anului trecut”, a declarat Ruxandra Târlescu, partener Taxe şi Lider pentru Industria de Retail şi FMCG, PwC România.

În ceea ce priveşte criteriile de cumpărare, preţul şi comoditatea rămân pe primele locuri, deşi sustenabilitatea câştigă tot mai mult teren. Astfel, aproape 70% caută cea mai bună ofertă atunci când cumpără un produs indiferent de tipul magazinului, fizic sau online, şi mai mult de jumătate spun că un serviciu eficient de livrare sau colectare este întotdeauna sau foarte adesea important.

Cumpărăturile în magazinele fizice au revenit la nivelurile pre pandemice, cele online prin smartphone-uri sunt la cote istorice.

Pe măsură ce optimismul a crescut, cumpărăturile în magazinele fizice au revenit la nivelurile de dinainte de pandemie: 47% dintre respondenţi arătând că fac cumpărături în magazine zilnic sau săptămânal, comparativ cu 45% în urmă cu şase luni şi 41% imediat după începerea pandemiei. Iar trendul se va menţine, aproape trei sferturi (72%) dintre respondenţi arătând că „probabil” vor vizita un centru comercial în următoarele 6 luni.

În acelaşi timp, cumpărăturile pe smartphone-uri sunt de departe cel mai popular mod de achiziţie online. Peste 40% dintre respondenţi spun că fac cumpărături zilnic sau săptămânal prin smartphone, comparativ cu 39% în urmă cu şase luni şi doar 12% în urmă cu cinci ani.

Întrebaţi despre situaţia pandemiei COVID-19 în ţara lor, cei care sunt vaccinaţi sunt mai optimişti în ceea ce priveşte viitorul (66%),  faţă de cei nevaccinaţi (43%). Doar 18% din totalul respondenţilor nu sunt optimişti.

Sondajul mai arată că persoanele care lucrează de acasă sau într-un mod hibrid sunt cu 10 puncte procentuale (68%) mai optimişti decât omologii lor care merg la locurile de muncă (58%).

De asemenea, 52% dintre respondenţi spun că sunt mai preocupaţi de mediu decât erau în urmă cu şase luni, în timp ce 51% au indicat ca iau în considerare trasabilitatea şi transparenţa originii produsului când fac o achiziţie.

Mai mult de unul din zece consumatori nu cred că organizaţiile respectă ceea ce promit.

Modul în care companiile folosesc datele clienţilor este unul dintre factorii cheie care afectează încrederea. 83% dintre respondenţi au declarat că practicile de protecţie a datelor le influenţează încrederea într-o companie şi aproape jumătate dintre consumatorii globali (47%) arată că utilizarea datelor lor a devenit o prioritate pentru ei.