Soluțiile de ambalare au devenit un domeniu tot mai profitabil, mulți antreprenori fiind atrași de industria de packaging
Tot mai mulți antreprenori au început să-și consolideze businessurile în zona soluțiilor de packaging, pe fondul creșterii consumului și al achizițiilor online. În unele cazuri, afacerile pe acest segment al ambalajelor trec de 10 milioane de euro.
În contextul restricțiilor sanitare impuse de pandemia de COVID-19, tot mai multe companii cu operațiuni în online au trecut de la ambalarea manuală a produselor la cea automată. Furnizorii de produse și echipamente de ambalare au remarcat imediat potențialul de creștere rezultat din această mutare, orientându-se rapid către acest gen de soluții de împachetare.
Este și cazul lui Mariel Petric (44 de ani), proprietar al companiei KangooPack, din Alba Iulia, care oferă soluții industriale de ambalare. Fondată în 2018, compania are clienți din aproape toate domeniile, de la industria alimentară (food & beverage) și a mobilei la confecții metalice și automotive, precum și în domeniul logisticii și depozitării. „Ajutăm clienții din aproape orice industrie să-și optimizeze procesul de ambalare finală și să-și reducă costurile cu acest proces“, spune Mariel Petric.
Pe mai multe planuri
KangooPack a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri de aproape 10 milioane de euro, pentru anul în curs estimându-se o creștere până la 14 milioane de euro. Antreprenorul precizează că businessul are o creștere organică, de circa 20-30% pe an, procentaj pe care vrea să îl mențină și în anii ce urmează.
Compania este importator pentru Europa Centrală și de Est de echipamente de ambalare, cu un portofoliu de aproximativ 600 de beneficiari, fiind prezentă și pe câteva piețe din regiune, cum ar fi Ungaria, țările din fosta Iugoslavie, Moldova, Bulgaria și Slovacia. KangooPack a avut operațiuni inclusiv în Ucraina, pe care le-a suspendat însă, pe fondul conflictului armat din țara vecină.
„În prezent, exportul este destul de mic și reprezintă între 15% și 20% din cifra de afaceri“, precizează Mariel Petric, explicând că, pe plan extern, lucrează cu parteneri cărora le oferă suport tehnic din România, atunci când urmează să deruleze un proiect.
În ceea ce privește piața locală de profil, antreprenorul spune că este una destul de aglomerată în zona jucătorilor mici, care distribuie diverse produse de ambalare, în special clienților din proximitatea lor, la rândul lor cu afaceri mai modeste. În rest, piața este dominată de jucători mari. „Cu toate că sunt foarte puțini jucători cu adevărat mari, ei gândesc pe termen lung și vin cu soluții integrate, atât ambalaje, cât și echipamente speciale pentru industria de packaging“, detaliază el.
În ceea ce îl privește, pe termen lung ia în calcul dezvoltarea pe segmentul ambalajelor fabricate din produse reciclate. Și nu este singurul din piață care urmărește acest segment de dezvoltare. „Pe baza informațiilor culese din piață, am decis ca în 2023 să investim în echipamente care să ne permită să producem ambalaje din hârtie reciclată“, spune și proprietarul producătorului și distribuitorului ieșean de ambalaje Exonia, Tiberiu Stoian, explicând că produsele din materiale reciclate sunt căutate în special de companii externe, atât din vestul Europei, cât și din Statele Unite.
Mariel Petric a planificat pentru anul viitor o investiție de circa șapte milioane de euro pentru construcția de noi spații logistice și de noi linii de producție. Asigurată din fonduri proprii și împrumuturi bancare, investiția va avea și o componentă foarte importantă de producere a energiei verzi, care să asigure costuri mai reduse pe tot lanțul tehnologic.
De la finanțe la antreprenoriat
Vorbind despre filosofia sa de business, Mariel Petric spune că este adeptul pașilor mici și că își programează din timp mișcarea următoare. Este absolvent de Științe Economice la Universitatea Babeș-Bolyai, din Cluj-Napoca, unde a absolvit și un master în strategii și politici de marketing.
După încheierea studiilor a fost inspector fiscal, după aproape șase ani de activitate reorientându-se către sectorul bancar. În antreprenoriat a intrat în 2012, când, spune el, a apărut „o oportunitate să intru într-un business cu papetărie, la Alba Iulia, alături de niște prieteni“. A rămas alături de ei timp de cinci ani, decizându-se apoi să intre pe cont propriu pe segmentul de packaging, într-un moment în care „creșterea comerțului online a generat avansul pieței de ambalaje“.
În paralel cu dezvoltarea afacerilor din domeniul ambalajelor, în calitate atât de distribuitor, cât și de producător, Petric a început să investească în pachete minoritare în diverse start-upuri, implicându-se personal în instruirea fondatorilor. „Am investit în peste zece companii până acum, în participații între 1% și 10% din acțiuni“, explică acesta.
Nu are însă de gând să se dedice integral activității de investitor în serie, preferând să se concentreze pe consolidarea businessului KangooPack. În acest sens, nu exclude pe termen mai lung vânzarea unei părți din business ori intrarea pe bursă, admițând că a avut până acum întâlniri și discuții cu potențiali investitori. Pentru moment însă, consideră că businessul își poate continua creșterea organică.
În câteva cifre
Piața globală a ambalajelor va crește până în 2025 la circa 1.000 de miliarde de dolari, de la 770 de miliarde de dolari în 2022, potrivit unui studiu al companiei de consultanță Horváth.
- TREND. În ultimii cinci ani, industria globală a ambalajelor a avut o creștere medie de 5,6%/an.
- COMPARAȚIE. La nivel global, consumul de ambalaje al persoanelor fizice este de 59%, în timp ce industria și transporturile sunt mai sustenabile, cu un consum de 41%.
- PONDERE. Circa 70% din ambalaje sunt produse pentru consum. Ponderea acestora este de 51% pentru alimente, 19% pentru băuturi, 8% pentru produse medicale, 4% pentru cosmetice și 18% pentru alte categorii, mai arată raportul Horváth.
- RECICLARE. Potrivit studiului amintit, în Europa, materialele cele mai reciclate sunt: ambalajele de metal, în proporție de 90%; hârtia și cartonul, 87%; sticla, 84%; plasticul, 47%; lemnul, 25%.
Acest articol a apărut în numărul 166 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly