Sinonim pentru „niciodată”: autostrăzile peste munți ale României
[vc_row][vc_column][vc_column_text]
La peste patru decenii de la deschiderea primului segment de autostradă, București-Pitești, România are o rețea de doar 750 de kilometri de șosele de mare viteză. Fără o legătură continuă de autostrăzi între București și vestul țării sau peste munți, România pierde zilnic sute de mii de euro, dacă nu chiar milioane. Dar cât de mult își mai permite să o facă?
De-a lungul anilor, a curs multă cerneală pe tema șoselelor de mare viteză Sibiu-Pitești și Comarnic-Brașov, două treceri pe autostradă ale Munților Carpați care ar putea face legătura între (măcar o parte din) regiunile istorice ale României și care ar putea pune țara și mai pregnant pe harta investitorilor din întreaga lume. Deocamdată însă, nici măcar o cupă de pământ nu a fost ridicată pentru cele două autostrăzi, iar, după ce administrațiile au schițat de-a lungul timpului mai multe idei pentru construcția celor două șosele, de la parteneriate public-private până la finanțări din bani europeni sau de la stat, situația din teren stă astfel: în cel mai optimist caz, anul acesta ar urma să înceapă construcția a șase kilometri din cei 58 ai autostrăzii Comarnic-Brașov. De altfel, acest drum este unul dintre cele mai controversate din România, după ce, în ultimul deceniu și jumătate, statul a încercat de trei ori să-l construiască în concesiune, dar, de fiecare dată, a fost un eșec. Acum, statul vrea să-l construiască fără ajutor privat.
Loturi încurcate. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), responsabilă de construcția de autostrăzi, a atribuit la finalul anului trecut contractele de revizuire a studiilor de fezabilitate pentru trei din cele cinci loturi ale autostrăzii către o asociere formată din companiile Consitrans (controlată de Eduard Hanganu) și 3TI Progetti din Italia.
„În prezent, CNAIR, din motive independente de ea, nu a finalizat procesul de achiziție prin semnarea unui contract, deoarece prestatorul (…) întâmpină anumite probleme administrative“, spune compania de drumuri, la solicitarea NewMoney, motiv pentru care licitația pentru aceste studii are șanse să fie anulată și reluată „în regim de urgență“.
Un alt lot al autostrăzii se află tot „în aer“, după ce licitația sa a fost anulată, în vreme ce construcția ultimului tronson din Comarnic-Brașov, între Râșnov și Cristian (6 kilometri), ar putea demara anul acesta, după ce, spre finalul lui 2016, statul a desemnat drept constructor o asociere condusă de firma Alpenside (controlată de Florin Cristian Mihai). Licitația a fost contestată de austriecii de la Strabag, dar CNAIR susține că în luna aprilie „va finaliza procesul“. Pentru autostrada București-Brașov, din care face parte și Comarnic-Brașov, statul a bugetat anul acesta circa 560 de milioane de lei.
Nici în cazul Sibiu-Pitești lucrurile nu sunt mai puțin complicate, dar măcar s-a semnat un contract pentru realizarea studiului de fezabilitate, care ar urma să fie finalizat integral în luna august. În 2017, CNAIR a alocat pentru această autostradă „fabuloasa“ sumă de 21,4 milioane de lei, potrivit datelor comunicate NewMoney. Bani suficienți, de altfel, doar pentru studiul de fezabilitate, deși Ministerul Transporturilor a anunțat că va scoate la licitație „în cel mai scurt timp“ și partea de proiectare și execuție a capetelor autostrăzii (ce va fi împărțită în cinci secțiuni).
Termen lung. Povestea celor două autostrăzi va mai dura mulți ani de acum încolo. O estimare a Asociației Pro Infrastructura arată că Sibiu-Pitești, de exemplu, ar putea fi terminată peste cel puțin opt ani. Statul ar vrea să o termine până în 2021. „Credem că România nu este capabilă să susțină dezvoltarea a două proiecte majore, Sibiu-Pitești și Comarnic-Brașov, concomitent, din considerente multiple (cele mai importante fiind finanțarea, partea de project management și capacitatea administrativă)“, explică Ionuț Ciurea, vicepreședinte și director executiv al Asociației Pro Infrastructura, în opinia căruia prioritatea statului în momentul de față ar trebui să fie segmentul Sibiu-Pitești. El mai spune că ceea ce se poate face acum pe ruta Comarnic-Brașov este rezolvarea punctelor critice, mai precis a centurilor care ocolesc stațiunile montane.
De-a lungul anilor, o serie de companii, inclusiv marii producători auto Dacia și Ford, au reclamat lipsa proiectelor de infrastructură. În ecuația autostrăzilor, mai mulți kilometri înseamnă mai mulți investitori, iar mai multe companii înseamnă taxe și impozite mai mari încasate de administrațiile locale, dar și crearea de noi locuri de muncă. În plus, existența unor autostrăzi le asigură transportatorilor o mobilitate mai mare și un consum mai redus de combustibil.
„România pierde oportunități de business, investiții care stagnează sau care, pur și simplu, nu sunt atrase din cauza unei infrastructuri de transport deficitare (…). Poluarea nu este nici ea de neglijat. La fel, viețile omenești pierdute în accidente“, enumeră Ionuț Ciurea de la Asociația Pro Infrastructura principalele costuri ale lipsei segmentelor Comarnic-Brașov, respectiv Sibiu-Pitești.
„Estimările noastre arată că, dacă am avea o autostradă care să lege Brașovul de Capitală și o autostradă legată de la Est la Vest, costurile logistice s-ar diminua cu până la 20%, ceea ce s-ar reflecta în profit, noi investiții, noi locuri de mun- că, vânzări mai mari și, în final, în taxele pe care le plătim“, spune și Horațiu Țepeș, antreprenorul care controlează producătorul de materiale de construcții Bilka Steel, un business de 60 de milioane de euro din Brașov. Iar ca el, mulți alți antreprenori români, dar și companii multinaționale resimt din plin lipsa unor autostrăzi care să treacă munții.
Până una-alta, ministrul Transporturilor anunța recent că adaugă 90 de kilometri la rețeaua de autostrăzi anul acesta. Indiferent de ce va fi, cert este că nici măcar un metru nu va trece peste munți.
[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Uite autostrada, nu e autostrada” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Puse în paralel, autostrăzile care ar trebui să traverseze munții par să contureze o poveste cu ițe încurcate.[/vc_column_text][vc_column_text]
- 2021, prea optimist? Autostrada Sibiu-Pitești apare cu statut de prioritate zero în Master Planul General de Transport – documentul strategic pentru investițiile din domeniul transporturilor pe următorii 15 ani –, urmând să fie finanțată din fonduri europene. După finalizarea integrală a studiului de fezabilitate, cel mai probabil anul acesta, CNAIR ar trebui să facă o licitație pentru selectarea constructorilor. Contractul ar urma să fie împărțit pe loturi, fiecare lot având un antreprenor. Autostrada ar trebui să fie gata în 2021.
- Prima tură, 6 kilometri. Autostrada Comarnic-Brașov este și ea prioritară în Master Planul General de Transport, dar ar urma să fie finanțată din bugetul de stat. Drumul de 58 de kilometri ar trebui să fie gata până în 2022. Anul acesta ar putea începe lucrările la o porțiune de doar șase kilometri din tronson, între Râșnov și Cristian.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
FOTO: Mediafax