Povestea lui Radu Dumitrescu, proprietarul restaurantului Nor. Și-a început de jos primele afaceri, dar acum vede viața de la înălțime

Antreprenorul Radu Dumitrescu și-a început de jos primele afaceri, dar acum vede viața de la înălțime.

Acest articol a apărut în numărul 74 (23 septembrie – 6 octombrie 2019) al revistei NewMoney

Liftul din clădirea Sky Tower de pe bulevardul bu­­cu­­reș­­tean Barbu Văcărescu, cea mai înaltă construcție din România, cu 137 de metri și 37 de etaje, începe brusc urcarea. După doar câteva se­­cun­­de, pe la etajul 20, simți cum încep să ți se înfunde urechile. Nici nu te dezmeticești bine și ajungi la etajul 36. Acolo se găsește Nor, restaurantul aflat la cea mai mare înălțime din România. Privești orașul de la peste 130 de metri și parcă ți se înmoaie picioarele când te apropii de ferestre. În timp ce noi pășim cu grijă printre me­­se, un alpinist utilitar stă suspendat la una dintre feres­trele restaurantului și spală calm geamurile.

La o masă cu vedere către Arcul de Triumf și Casa Presei ne aș­­teaptă Radu Dumitrescu (41 de ani), ac­­țio­­narul majoritar al companiei care deține restaurantul Nor – Sky Casual Restaurant. Îmbrăcat lejer, cu cămașă albă, sacou și pantofi sport, ne propune o scurtă plim­­bare de prezentare printre spațiile largi dintre mese. Aranjamentul e simplu, îmbinând cla­­sicul și modernul. O sticlă de coniac de colecție, Hennessy, este expusă în zona centrală, în stânga unui pian negru situat în fața barului.

Radu Dumitrescu ține să ne arate cum funcționează cel mai nou business al său. A cumpărat în 2018 platforma Restograf, specializată în review-uri pentru res­­taurante, fondată de cunoscutul head hunter Geor­­ge Butunoiu, pe care acesta a vândut-o în 2015 că­­tre Skin Media, distribuitorul Nikon în România. Oda­­tă ce a ajuns la Radu Dumitrescu, Restograf a de­­venit un site destinat rezervării unei mese la resta­­u­­rant. Antreprenorul deschide aplicația și în 30 de secunde rezervă o masă la restaurantul Nor. „Nu mai vorbești cu operatorul, nu mai este nevoie de agendă, totul se face din telefon“, ex­­pli­­că el, arătân­­du-ne și e-mailul care confirmă rezervarea.

Restograf este cea mai nouă linie de business a antreprenorului, care deține în momentul de față patru restaurante în București (Stadio, Social 1, Nor – Sky Casual Restaurant și Ciș­­mi­­giu – Bistro la Etaj) și ad­­mi­­nis­­trează hubul de evenimente Qreator, situat în vila Oromolu din Piața Victoriei. Cele patru restaurante au generat în 2018 o cifră de afaceri de 5,5 mili­­oane de euro, pentru anul în curs estimându-se o creștere la aproximativ 7,6 mili­­oane de euro. Po­­ves­­tea din spatele acestor cifre începe însă în urmă cu mai bine de 20 de ani, de la câteva mici afa­­ceri cu materiale publicitare.

Radu Dumitrescu povestește cum a început restaurantul Nor

În 1997, după terminarea liceului, Radu Dumitrescu a fost trimis de tatăl său să se angajeze la o prietenă de familie care deținea pe atunci două firme, una de contabilitate și o alta care importa drojdie. „Eram băiatul bun la toate“, mărtu­­ri­­sește acum Dumitrescu, a cărui experiență de angajat a durat patru-cinci luni. A intrat în același an la fa­­cul­­tate și, cum voia independență financiară, a început să se gândească la o afacere pe care ar putea să o facă în paralel cu studiile.

La un moment dat, a ajuns la Complexul Expozi­­țio­­nal Romexpo și a început să negocieze cu produ­­că­­to­­­­rii de pixuri, agende și calendare prezenți acolo. A ob­­ținut un preț bun, apoi a început să caute clienți pentru care să imprime pe ele materiale publi­­ci­­tare. Primise de la tatăl său o geantă tip diplomat, de avia­­tor, în care punea mostrele pe care le prezenta po­­si­­bi­lilor clienți. „Am început să caut companii în «Pa­­gini Aurii»“, povestește antreprenorul, care în 1999 strân­­sese un capital de 1.500 de dolari din afa­­cerile de­­rulate cu materiale promoționale.

Restaurantul Nor este situat la etajul 36 din clădirea Sky Tower

În același an a decis să se asocieze cu unul dintre furnizorii săi și să extindă aria materialelor publicitare de la pixuri și agende la rollupuri și chiar casete luminoase. A descoperit atunci o companie din Austria care avea o unitate de producție în Slovacia și a început să importe de acolo rollupuri și mash-uri pu­­bli­­citare. „Aveam un Ford Mondeo break și făceam ast­­fel de curse o dată pe săptămână“, își amintește Radu Dumitrescu.

Trecerea prin vămi nu era însă la fel de ușoară ca acum și era nevoie de mult tact pentru a-i îndupleca pe vameși. „Mă îmbrăcam de fiecare dată la costum, să par om serios“, mărturisește el, amintindu-și că obținea mai ușor vize de trecere dacă punea câțiva dolari sau câteva mărci în pașaport.

Materialele publicitare importate erau imprimate la o tipografie de mari dimensiuni, iar afacerea începuse să prospere, astfel că Dumitrescu se gândea să ai­­bă propria tipografie. I-a propus asociatului său acest lucru, însă acesta nu a fost de acord. Au re­­nun­­țat la parteneriat în 2002, iar Dumitrescu a decis să cumpere o imprimantă profesională de mari dimensiuni. Avea însă doar 10.000 de dolari, iar modelul care îl interesa costa aproximativ 16.000 de dolari.

Cum a ajuns Radu Dumitrescu în topul restaurantelor din București

Cum nu avea un istoric solid în business, nici băncile, nici companiile de leasing nu au acceptat să-l împrumute. Într-un final, a obținut cei 6.000 de dolari de la tatăl său, pe care i-a returnat ulterior în rate. Doi ani mai târziu, a mai cumpărat o a doua imprimantă, chinezească.

Apoi, prin 2004, în timpul unei vizite la sediul unei companii producătoare de imprimante, a văzut mo­­delul visurilor lui. Costa 300.000 de euro și i s-a oferit chiar o reducere până la 255.000 de euro, însă nici de această dată nu avea toți banii. „Întreaga mea cifră de afaceri era de 200.000 de euro în acel moment“, râde acum antreprenorul. A cumpărat-o, în cele din urmă, cu ajutorul unui împrumut bancar. Decizia a fost inspirată, iar afacerea sa a crescut de zece ori în 2008-2009, până la două milioane de euro.

Dar, la fel de repede, afacerea cu tipografia a devenit o mare bătaie de cap. Pe piață intraseră mai mulți jucători care achiziționaseră echipamente prin fonduri europene, iar costurile lor de amortizare a in­­ves­­ti­­țiilor erau mult mai mici. În aceste condiții, Dumitrescu și-a vândut afacerea către un nou-intrat pe piață (tranzacție despre care nu a oferit detalii) pentru a se concentra pe alte businessuri pe care le dezvolta în paralel.

„În 2011 vine un agent imobiliar la mine și îmi propune să cumpăr restaurantul Da Vinci, de la inter­­sec­­ția străzilor Câmpineanu și Academiei“, își amintește Du­­mitrescu momentul zero al intrării sale pe piața restaurantelor. L-a cumpărat, l-a redenumit Stadio și l-a transformat într-un sports-bar, un loc unde bărbații să urmărească evenimentele sportive. „Am vrut să fie un Hard Rock Cafe în sport“, explică el.

Pentru a atrage clienți, Radu Dumitrescu a decorat Stadio nu doar cu tricouri ale unor fotbaliști celebri, ci și cu o replică 1:1 a Cupei Campionilor Europeni câștigată de Steaua în 1986. „Am cumpărat-o din Australia, cu 1.500 de lire sterline“, povestește antreprenorul, care crede că deține singura copie de acest fel din România. Când televiziunile au ca su­­biect performanța unică a Stelei, împrumută replica de la el. Recunoaște că a avut emoții la deschiderea restaurantului, pentru că mai mulți oameni din domeniu i-au spus că, dacă nu se dedică total afacerii, un astfel de local nu rezistă mai mult de doi-trei ani.

De la localuri de nișă, la restaurantul Nor

A decis să fie prezent aproape tot timpul în restaurant. „Sunt sta­­tistici care arată că un restaurant nou-deschis se poate închide și în șase luni“, completează Marian Alecu, acționar minoritar al lanțului City Grill, cel mai mare jucător cu capi­­tal românesc din piața locală a restaurantelor, cu o cifră de afaceri de 37,7 milioane de euro anul trecut și o estimare de aproximativ 42 de milioane de euro în 2019. Și tot Alecu confirmă că prezența în propriul restaurant a antreprenorilor care au unul sau două localuri este obligatorie pentru a ține businessul pe linia de plutire.

Businessul lui Radu Dumitrescu s-a dovedit însă a fi stabil. Atât de stabil, încât, în 2013, i s-a propus să deschidă în parteneriat cu alți doi investitori un nou restaurant la Cluj-Napoca. Așa a apărut Livada, un restaurant care are o terasă de 500 de locuri. „Cum am deschis, oamenii veneau și aș­­tep­­tau la coadă să prindă un loc la masă“, descrie Radu Dumitrescu reacția clienților săi clujeni. La fel ca în cazul restaurantului din București, a decis să fie prezent cât mai mult și la Cluj-Napoca. Acolo avea să-l cunoască pe Istvan Deac, bu­­că­­ta­­rul-șef pe care îl are acum la restaurantele din București.

Totuși, în 2015 a hotărât să iasă din afacerea Liva­­da, pentru că nu se putea ocupa și de tipogra­­fie, și de restaurantul din București, deoarece își pe­­trecea cea mai mare parte din timp la restaurantul din Cluj-Napoca. Revenit în București, a decis să renunțe la profilul sportiv al restaurantului Stadio și să-l facă accesibil cuplurilor care ies în oraș. Lucrările de rea­­me­­na­­jare au presupus o investiție de aproximativ 150.000 de euro, iar schimbarea de poziționare a dat roade.

În același an, 2015, Dumitrescu a mai deschis un restaurant în București, pe Bulevardul Unirii, la numărul 1, în vecinătatea Palatului Parlamentului. Cum vechea adresă a spațiului în cauză a fost Victoria Socialismului numărul 1, a ales, după mai multe discuții, să îl numească Social 1. Pentru at­­mos­­fe­­ră, Dumitrescu a cumpărat cât mai multe elemente de interior care să amintească de perioada pre­­mer­­gă­­toare Revoluției. Ba chiar, în timpul lucrărilor de re­­novare, a descoperit că sub gresia din clădire se afla marmură de Rușchița, de aceeași calitate cu aceea aflată în Palatul Parlamentului. De altfel, în pre­­zen­­tările pe care ghizii de pe autobuzele turistice din București le fac astăzi călătorilor, în majoritate stră­­ini, restaurantul Social 1 este descris drept locul care păs­­trează patina epocii Nicolae Ceaușescu.

Radu Dumitrescu, de la materiale publicitare, la restaurantul Nor

Radu Dumitrescu a intrat în business cu pași mici. A vândut obiecte promoționale, a imprimat materiale publicitare și nu în ultimul rînd a intrat și pe piața restaurantelor. Și nu pe orice nișă, ci pe cea premium.

  • 1999 – Încă student, Radu Dumitrescu vrea să câștige un ban pe propriile forțe și începe să cumpere obiecte pe care le inscripționează în scop publicitar.
  • 2000 – După ce se asociază cu unul dintre furnizori începe să importe rollup-uri și mesh-uri publicitare de la o companie cu sediul în Slovacia.
  • 2002 – Rămâne singur în business și își deschide propria tipografie de mari dimensuni, după ce își cumpără o imprimantă. Doi ani mai târziu cumpără „imprimanta perfectă” cu ajutpoprul căreia își crește de zece ori veniturile.
  • 2011 – Primește o ofertă de la un agent imobiliar pentru a cumpăra restaurantul DaVinci din zona Academiei. Îl cumpără și îl redenumește Stadio.
  • 2013 – Se ivește o nouă oportunitate de a mai deschide un restaurant, la Cluj – Napoca. O face alături de doi asociați și îl denumesc „Livada”. Se retrage în 2015 din asociere.
  • 2015 – Are o nouă ofertă de a mai cumppra un spațiu pentru un restaurant. Acceptă și așa apra în apropierea Casei Poporului localul Social 1.
  • 2016 – Decide să își consolideze poziția în afacerea cu restaurante și vinde tipografia care îi aducea venituri anuale de circa două milioane de euro.
  • 2017 – Deschide restaurantul Nor, la ultimul etaj al Sky Tower, clădire situată pe bulevardul Barbu Văcărescu în cel mai populat pol al businessului din Capitală.
  • 2018 – Mai inaugurează un restaurant. La ultimul etaj al hotelului Cișmigiu deschide un restaurant cu același nume, al patrulea din portofoliu.
  • 2019 – După ce în urmă cu un an a cumpărat platforma Restograf o transformă în aplicație pentru rezervări în restaurante și o pune la dispoziția localurilor bucureștene, într-o primă fază.

Bistro la Etaj, restaurantul roz din hotelul Cișmigiu

De la comunism, Dumitrescu a revenit în capitalism în 2017, când a deschis restaurantul Nor, un local frecventat mai ales de șefi de cor­­po­rații care au birourile în zonele Floreasca și Pipera. „Din 2016 am început negocierile cu proprietarul, Raiffeisen Property, și am avut discuții un an întreg“, explică Radu Dumitrescu, adăugând că in­­ves­­ti­­ția în spațiul de 1.008 metri pătrați s-a ridicat la peste un milion de euro. Amenaja­rea a fost făcută de Sebastian Mîndroiu și Radu Călin, proprie­tari ai stu­dioului de arhitectură Pick Two și acționari minoritari în Freen SRL, compania prin care Radu Dumitrescu își ope­rează restaurantele. Designul este unul simplu, dar prietenos, fiind pusă în evidență panorama ora­șului. (Și) din acest motiv, în restaurant se fac frec­vent și multe cereri în căsătorie.

Aerul romantic descrie și cel mai nou restaurant deschis de Radu Dumitrescu, în august 2018, Ciș­­mi­­giu − Bistro la Etaj. Situat la etajul șase al hotelului Ciș­­migiu din centrul Bucureștiului, restaurantul sare în ochi, la propriu. Predomină culoarea roz, pie­­sa cen­­trală fiind un pian, tot de culoare roz. „Ru­­pe In­stagramul“, glumește antreprenorul. Și spune asta pentru că majoritatea clienților preferă să facă poze pe care apoi le publică în rețeaua socială. În august 2019, la un an de la lansare, restaurantul era cotat pe primul loc pe TripAdvisor, motorul de căutare care oferă consultanță despre călătorii și restaurante. Restaurantul din hotelul Cișmigiu este apropiat ca stil de Nor, pretându-se la rândul său la evenimente speciale de business sau cu tentă romantică. „La Stadio și Social sunt oameni cu studii superioare, de categorie premium“, spune Andreea Matei, marketing manager al companiei care administrează restaurantele.

Povestea de business a lui Radu Dumitrescu a început în liniște, în restaurantul Nor. Dimineață, localul era gol, iar muzica în surdină nu a deranjat discuția. Pe final, când Radu Dumitrescu a pus accent pe utilitatea aplicației sale, Restograf, un fel de Uber al re­­zer­­vă­­rilor la restaurant, la mese au început să apară și primii clienți ai zilei. Oameni de afaceri, îmbrăcați le­­jer, ca pentru o zi de septembrie cu temperaturi diur­­ne de peste 30 de grade, dar și cor­­po­­ratiști cu ținută la patru ace, pregătiți pentru un prânz de business.

Radu Dumitrescu nu ascunde faptul că vrea să crească afacerea și să o mențină în aceeași zonă premium, într-o piață în care marile lanțuri de restaurante mizează pe segmentul mediu de venituri. „Piața este stabilă acum, nu se mai dezvoltă brusc, pentru că au apărut concepte de tip delivery“, menționează Marian Alecu de la City Grill. Cu toate acestea, restaurantele din categoria premium au publicul lor. În ceea ce-l privește, Radu Dumitrescu este prudent atunci când vine vorba de extindere. Dar nici nu va refuza o oportunitate, atunci când va mai găsi un loc special care poate fi pus în valoare. Și nu neapărat la etajul 36.