Setea românilor s-a mai temperat în 2022. Câtă bere am băut anul trecut
Românii și-au potolit setea cu mai puțină bere anul trecut. Producătorii anunță o scădere a vânzărilor de 5%, până la un total al cantității consumate de 15,8 milioane de hectolitri. Julia Leferman, directorul general al Asociației Berarii României, spune că de vină e scăderea puterii de cumpărare, dar se declară optimistă pentru 2023.
NewMoney: Cum a fost ultimul an pentru industria berii?
Julia Leferman: O perioadă destul de dificilă și volatilă. Căderea pieței cu 5%, prima după patru ani de relativă stabilitate, a venit pe fondul creșterii costurilor de producție cu aproximativ 60%. Și aici integrăm, desigur, evoluția costurilor cu energia, dar, în același timp, și majorările la prețurile de achiziție a materiei prime pentru producția berii și a ambalajelor.
Tot acest peisaj complicat a fost completat cu majorarea poverii fiscale, care a intervenit la jumătatea anului trecut. Așadar, în afară de actualizarea anuală a accizei din ianuarie, a mai fost implementată o majorare suplimentară (de 20%, n.r.) la jumătatea anului, de la 1 august, mai precis.
A fost, în plus, contextul economic general, care a dus la erodarea puterii de cumpărare a consumatorului. Inflația ridicată a avut de asemenea un cuvânt de spus. Sigur că unele dintre aceste presiuni sperăm să se diminueze. Există, desigur, o așteptare pozitivă cu privire la performanța industriei berii în cursul anului curent.
Prețuri greu de majorat
– Dacă, în privința producției, costurile s-au majorat cu 60%, cât a crescut prețul de retail?
– Desigur, o parte din majorările de prețuri de care am amintit s-au transferat în prețul de consum, dar trebuie reținut că acest transfer nu se întâmplă imediat. La jumătatea anului trecut, prețul berii crescuse cu 8%, în condițiile în care inflația era de 16%. Producătorii au integrat doar o parte a majorărilor de preț intervenite pe lanț și, implicit, majorarea accizei, care este totuși o taxă pe consum. Dar, deși s-a aplicat imediat după momentul aprobării, taxa nu s-a putut regăsi imediat și în prețul produsului. Există un anumit decalaj, legat de faptul că în piață sunt contracte cu termene de plată care nu permit producătorilor să ajusteze prețul mai devreme de 90 sau 120 de zile. Și atunci prețul berii s-a reglat mai lent, a început să se vadă o creștere mai curând din luna noiembrie. Variațiile de preț diferă în funcție de natura produsului, dar au fost și creșteri de 15-20%.
Nu toate creșterile de costuri pot fi transferate în prețul produsului, există și un element care ține de elasticitatea prețului, ce majorări poate suporta consumatorul român. De aceea, majorările de preț, chiar dacă preiau o parte din creșterile de costuri, erodează profitabilitatea companiilor din sector.
– Anul acesta, tocmai ținând cont de aceste chestiuni, credeți că mai putem vedea creșteri de prețuri la bere?
– Este decizia fiecărui producător, ține de politica de piață pe care și-o stabilește pentru brandurile din portofoliu.
– Berea blondă rămâne preferata românilor. Mai nou, și berea fără alcool? Este singurul segment care a avut o creștere semnificativă anul trecut.
– Într-adevăr. Anul trecut, segmentul bere fără alcool a avut o creștere spectaculoasă, până la 5% cotă de piață. Ne așteptăm să continue acest trend și în acest an, este de altfel o tendință la nivel european, se regăsește în mai toate piețele. Și, practic, confirmă faptul că berea fără alcool răspunde nevoilor societății moderne, în care oamenii sunt în diverse situații de consum, dar vor bere și atunci când alcoolul nu este permis. Berea fără alcool păstrează intacte efectul de răcorire și aroma. Și ne așteptăm, în acest sens, să existe un interes în creștere și în acest an.
– Care sunt specialitățile la modă? Berea neagră, albă, roșie? Ce se bea vara asta?
– Toate, în funcție de preferințe personale, momentul din zi sau alegerea cu privire la meniul cu care se va asocia. Producătorii de bere includ oferte din ce în ce mai variate și cu privire la berile-specialități. Berea neagră, roșie, ale, pale ale, IPA, Stout, berea nefiltrată, berea albă, găsim pe piață o varietate din ce în ce mai bogată. Ne așteptăm și la noi inovații, specialități noi care să fie lansate pe piața din România în cursul acestei veri.
Speranța stă în masa la terasă
– Care sunt așteptările de vânzări pentru sărbătorile pascale și 1 Mai?
– Și din punct de vedere meteorologic, dar și din punctul de vedere al contextului economic, anul a început cu tot felul de provocări. Trendul descendent la nivel de volum a continuat, dar ne așteptăm la o evoluție pozitivă de acum înainte. Și începând cu sezonul sărbătorilor de Paște, plus 1 Mai, care este semnal de început de sezon estival, suntem optimiști cu privire la întregul sezon.
Deopotrivă, avem speranța ca sectorul HoReCa să-și revină, măcar la nivelul de dinainte de pandemia COVID. În prezent, chiar dacă este pe trend de revenire, încă nu am ajuns la cota de piață pe care industria ospitalității o avea în privința consumului de bere înainte de pandemia COVID. În prezent, sectorul HoReCa reprezintă, ca pondere în piața berii, aproximativ 10%, deci a mai urcat un procent. Ne dorim să revină la o cotă de 17-20%, cum era înainte, și, de ce nu?, să crească. De altfel, este un canal de vânzare cu o importantă valoare adăugată. Ar fi o evoluție pozitivă ca românii să prefere din nou să bea bere la terasă – sau în alte locații care presupun socializare – și mai puțin acasă.
– O statistică interesantă este că românii beau aproape în totalitate bere produsă în România. Nivelul consumului berii de import e foarte scăzut, sub un milion de hectolitri. De unde vine berea de import?
– Într-adevăr, 97% din berea pe care o consumăm în România este produsă local, cu ingrediente locale în majoritate și, desigur, cu forța de muncă locală. Pentru că și în România se produc branduri internaționale.
Există o pondere mică a importurilor, mai degrabă de specialități. Există o creștere, dar este o creștere ușoară, importurile au ajuns la 0,3 milioane de hectolitri anul trecut, oarecum similar cu exporturile, adică balanța între cele două rămâne relativ constantă. Dar berea de import se menține drept preferata unei minorități.
Importurile vin în general din Belgia, Cehia, Germania, Franța. Și, într-o foarte mică măsură, din Statele Unite.
O picătură într-un butoi
– România exportă și ea, puțin. Unde?
– Exporturile României se fac către țările din regiune. Către Bulgaria, Ungaria, Serbia. În anumite situații, unii dintre producători funcționează și ca hub regional, alimentează pe de-o parte piața locală, dar prin producția din România asigură și furnizarea brandurilor din portofoliu către țările din Europa de Est.
– Anul acesta se va aplica, în sfârșit, noua procedură de garanție-returnare. Care sunt principalele noutăți?
– Lucrăm la construcția infrastructurii de operare, cu obiectivul final ca mecanismul să fie pornit la data de 30 noiembrie, conform legislației. Operațiunile vizează dezvoltarea infrastructurii fizice de operare a sistemului și de punere în funcțiune a sistemului care va asigura preluarea ambalajului de la comerciant și aducerea sa la centrele de numărare și sortare. Desigur, în paralel, are loc înregistrarea producătorilor și comercianților în platforma pusă la dispoziție de către Returo, compania licențiată care se va ocupa de acest sistem.
Obiectivul sistemului este să rămână neutru față de piață și să nu influențeze în nicio direcție opțiunea consumatorului pentru anumite categorii de băuturi. Valoarea garanției va fi comunicată la raft, distinct de prețul produsului, pentru a transmite clar mesajul către consumator că această garanție va putea fi recuperată în momentul în care va reveni cu ambalajele goale.
Nu contează comerciantul de la care se face achiziția inițială și nici nu trebuie prezentat un bon fiscal la momentul la care consumatorul revine cu ambalajele goale. În plus, legislația cere ca până în 2025 materialul PET, cel puțin, să fie colectat în proporție de 77% și nivelul acesta să crească apoi la 90%. Credem că aceste ținte extrem de ambițioase nu vor putea fi atinse în lipsa unui instrument mai eficient de colectare.
Din păcate, în România, colectarea selectivă este încă într-un stadiu incipient. Există legislație de 11 ani, dar acest lucru nu se întâmplă. Noul sistem va oferi consumatorilor ocazia de a colecta ambalajele de băuturi într-un mod mult mai eficient și având acest stimul financiar.
România este, de altfel, pe cale să implementeze cel mai mare sistem de garanție-returnare din Europa. În această privință suntem inovatori și deschizători de drumuri, iar alte piețe de mari dimensiuni, precum Polonia, Franța, Spania, Italia, care se pregătesc, de asemenea, să implementeze această legislație, se vor uita cu atenție la exemplul pe care îl furnizăm.
Acest articol a apărut în numărul 162 al revistei NewMoney
FOTO: Laszlo Raduly