Scumpirea galopantă a energiei îi determină pe marii retaileri să limiteze consumul, inclusiv prin restrângerea programului de funcționare
Pe fondul prețurilor mari la energie electrică, marile lanțuri de magazine din România au început să aplice planuri de reducere a consumului și s-a ajuns până la restrângerea programului de funcționare.
Lidl, lanțul de magazine cu cea mai mare cifră de afaceri din România, a fost cel care a dat tonul.
În ultima parte a lunii septembrie, rețeaua cu peste 340 de magazine la nivel național, parte a grupului german Schwarz, a anunțat oficial reducerea programului în magazinele sale. Astfel, magazinele funcționează, mai nou, între orele 7.30 și 21.00 de luni până sâmbătă, o restrângere față de programul anterior, 7.00-22.00. Duminica, programul va fi redus și mai mult, magazinele funcționând între orele 8.00 și 19.00, față de intervalul 8.00-21.00. Anunțul oficial al retailerului, care nu a venit cu alte explicații, a fost făcut după ce presa a relatat, citând surse din piață, că lanțul de magazine va reduce programul de lucru pentru a micșora, de fapt, consumul de energie electrică.
După Lidl au venit cei de la Kaufland cu măsuri de limitare a consumului. Lanțul, operat tot de grupul german Schwarz, care gestionează cel mai mare număr de magazine de tip hipermarket din România, peste 150, a anunțat și el că va micșora consumul, fără a reduce, cel puțin deocamdată, programul.
Astfel, intensitatea luminii în magazine va fi scăzută cu o oră și jumătate înainte de închiderea programului, iluminatul parcărilor va fi redus cu două treimi în timpul programului de funcționare, iar iluminatul cubului publicitar va fi oprit definitiv. Aceste măsuri sunt dintre cele mai vizibile, însă, la nivel intern, Kaufland a anunțat că va implementa o întreagă strategie de reducere a consumului de energie electrică, scopul declarat fiind menținerea unor prețuri cât mai competitive, în contextul exploziei prețurilor la energie electrică.
Două direcții de acțiune
La rândul lui, lanțul de magazine Profi, cel care, cu cele 1.600 de magazine în peste 760 de localități, este rețeaua cu cea mai mare acoperire geografică din țară, a anunțat public că ia măsuri pentru reducerea facturii de energie electrică. Grupul acționează pe două paliere.
Primul este de producție proprie a energiei electrice, prin montarea de instalații fotovoltaice pe acoperișurile unora dintre magazinele sale, un proiect-pilot care se va aplica deocamdată în șase localități. „În cadrul acestui pilot, capacitățile instalate variază între 50 de kilowați și 110 kilowați, asigurând o producție anuală de circa 50-100 megawați și o contribuție verde de aproximativ 20%-25% din consumul de energie al magazinului“, a explicat Dumitru Dragomir, vicepreședinte business efficiency director la Profi.
Al doilea este cel de micșorare efectivă a consumului, fără să reducă, deocamdată, programul de funcționare. Un impact considerabil îl va avea limitarea temperaturii din magazine și sedii, concomitent cu demararea unui plan de curățare și monitorizare a funcționării în condiții corespunzătoare a radiatoarelor și agregatelor de aer condiționat. Prin îmbunătățirea fluxului de aer ce trece prin radiatoare se reduce timpul de funcționare inutilă a compresoarelor acestor echipamente. De asemenea, se vorbește despre „optimizarea“ orelor de utilizare a echipamentelor care pregătesc alimente calde, ele fiind printre cei mai mari consumatori de energie. În plus, chiar dacă în toate punctele de lucru iluminatul se face cu lămpi LED, compania a mai spus că „acordă atenție“ reducerii iluminatului în afara orelor de program.
Și lanțul de hipermarketuri Cora a anunțat un plan de scădere a consumului. Printre măsurile luate sau aflate în curs de implementare sunt: înlocuirea iluminatului clasic cu tehnologie LED la scară largă, instalarea de echipamente frigorifice noi, cu un consum redus de energie, eficientizarea programului de funcționare în zona de producție brutărie și gastronomie și implementarea de softuri de control al consumului.
De ce?
Încă de anul trecut, Europa a intrat într-o criză energetică, acutizată în acest an, iar prețurile la energie electrică au explodat pe tot continentul, nu numai în România. Inițial, prin scheme de sprijin gândite de guvernul de la București, companiile, inclusiv cele din retail, au beneficiat de o compensație a facturii și apoi de o plafonare a prețului. Astfel, și lanțurile de magazine au primit, începând cu data de 1 aprilie 2022, o plafonare a prețului final plătit pentru energia electrică, la 1 leu/kWh, cu toate tarifele și taxele, preț foarte bun în actualele condiții, la jumătate sau chiar o treime față de ofertele din piață ale furnizorilor de energie electrică.
Măsura ar fi trebuit să se aplice un an, până la 31 martie 2023, dar Guvernul a schimbat-o, probabil pentru că și-a dat seama că schema de sprijin pentru aproape toți consumatorii din țară, care trebuie susținută de buget, devine prea costisitoare. Astfel, de la 1 septembrie, lanțurile mari de magazine nu mai beneficiază de plafonare, ci trebuie să plătească prețurile reale, din contractele de furnizare, de două-trei ori mai mari decât fostul preț plafonat. Sau poate și mai mult.
Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR), care reprezintă interesele magazinelor, a cerut modificarea legislației pentru a se menține, dacă nu un plafon de preț, măcar un nivel mai redus al costurilor cu energia, dar, cel puțin până acum, lucrurile nu s-au schimbat.
Pe de altă parte, eforturile magazinelor contribuie cumva la efortul național de reducere a consumului de energie electrică. Pentru a combate criza din energie, Comisia Europeană a cerut tuturor statelor membre o reducere voluntară a consumului de energie electrică cu 10% și, mai important, o reducere, de data aceasta obligatorie, cu 5% în orele de vârf, lăsând la latitudinea statelor membre să-și definească acele ore. Or, vârful de consum de energie electrică în România este mai ales în orele de seară.
Reducerea consumului „pe bani“
Una dintre solicitările Comisiei Europene a fost și încurajarea mecanismelor de tip „demand-side response“, care momentan nu sunt aplicate în România, dar există în statele Europei Occidentale și în America de Nord sau Asia.
- CE ÎNSEAMNĂ. Mecanismul de tip „demand-side response“ oferă posibilitatea de a echilibra rețeaua nu prin mărirea producției de energie atunci când consumul crește – așa cum se face acum la noi –, ci, dimpotrivă, prin diminuarea consumului clienților.
- ENERGIE MAI IEFTINĂ. Programele de echilibrare a rețelei prin managementul consumului sunt create pentru remunerarea unor mari consumatori de energie, astfel încât aceștia să-și poată ajusta consumul de energie prin reducerea lui în scopul stabilizării rețelei. Sistemul presupune remunerații acordate consumatorilor pe tot parcursul anului (un preț mai mic pe kilowatt, de exemplu), pentru disponibilitatea acestora de a răspunde în eventualitatea unei urgențe a rețelei, precum și plăți suplimentare în cazul în care intervenția lor este necesară. Practic, consumatorii mari, inclusiv lanțurile de retail, pot să câștige bani dacă acceptă să-și moduleze consumul când li se cere.
Acest articol a apărut în numărul 150 al revistei NewMoney.
FOTO: Freepik