Scenariu de coșmar pentru angajați: cum ar putea afecta taxa de ”solidaritate” calculele angajatorilor de majorare a salariilor brute

Lipsa de încredere în deciziile viitoare privind politica fiscală a României i-ar putea determina pe unii patroni să nu ”riște” majorarea brutului pentru angajați, astfel încât ei să rămână cu același net și după mutarea contribuțiilor, dacă acest lucru nu presupune neutralitatea promisă de guvernanți.

Contribuția de 2,25% din fondul de salariu, singura pe care o vor datora angajatorii începând cu anul viitor, odată cu trecerea celorlalte contribuții în sarcina angajatului, reprezintă un cost suplimentar, însă, temerea cea mai mare a mediului de afaceri este că această taxă ar putea fi majorată semnificativ (fiind singura care nu afectează salariile potențialilor alegători) pentru a petici bugetul.

Membrii Coaliției pentru Dezvoltarea României (CDR), din care fac parte antreprenori și companii atât locale cât și străine, a căror afaceri cumulează 50% din cifra de afaceri cumulată a tuturor companiilor din România, se așteaptă ca mulți angajatori să majoreze salariile brute, astfel încât netul angajaților să nu fie influențat de mutarea contribuțiilor. Pe de altă parte, teama cea mare este că odată mărite salariile brute, executivul va majora taxa de ”solidaritate”, cu costuri însemnate pentru angajatori, având în vedere că aceasta se aplică la fondul de salariu (valoarea totală a salariilor brute plătite).

”Până la urmă nu există o obligație de a majora brutul, dar cu siguranță, dacă vrei să rămâi în piață și dacă vrei să îți păstrezi angajații va trebui să iei această decizie. Aplicăm 2,25% la un fond de salariu presupus mărit. Deci este un cost suplimentar. Matematic vorbind este un cost suplimentar (…) Există această temere, neîncredere, că prin această contribuție se pot mări arbitrar taxele ulterior. Pentru că ai deja un fond de salariu mărit care îți permite să mărești în funcție de nevoile existente”, a precizat Ramona Jurubiță, Partener KPMG, Head Tax and Legal.

Experții pe fiscalitate din cadrul CDR au avertizat totodată că inclusiv forma în care a fost prezentată taxa de solidaritate în nota de fundamentare a ordonanței de urgență de modificare a Codului Fiscal denotă faptul că aceasta poate fi folosită, în caz de nevoie, drept o resură bugetară de peticire a bugetului.

Astfel, potrivit documentului citat, cei 2,25 vor fi distribuiți astfel: 15% se face venit la Fondul de garantare pentru plata creanţelor salariale; 20% se face venit la Bugetul asigurărilor pentru șomaj; 5% se face venit la Sistemul de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale; 40% se face venit la bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate pentru plata concediilor medicale; 20% se fac venit la bugetul de stat într-un cont distinct.

”Teama noastră, pentru că întotdeauna mai apare câte o taxă când nu iese bugetul, este că lăsând această contribuție angajatorului care are o componentă de 20% care nu știm unde se duce (…) la sfârșitul trimestrului unu nu ies cifrele și din 20% duși la bugetul de stat se fac 40%. Deci 2,25 se transformă în trei sau în șase sau în opt pentru că rămâne o taxă care nu afectează netul angajatului și din ea poți să tragi acolo unde ai nevoie. Să nu uităm că am schimbat TVA-ul într-un weekend de la 19% la 24%. Deja ne-am tăbăcit pielea pe astfel de schimbări peste noapte. Aici este temerea mare”, a precizat Ruxandra Jianu, partener la casa de avocatură Biriș-Goran.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *