România, la mijloc în războiul dintre Revolut şi Facebook în privinţa fraudelor online

Revolut cere companiei Meta să contribuie la rambursarea sumelor pierdute de victimele fraudelor comise prin platformele sale. Potrivit statisticilor, reţeaua de socializare Facebook promovează cele mai multe fraude, iar în România 73% din totalul scamurilor sunt pe această platformă.

Revolut, fintech-ul global cu peste 4 milioane de clienți în România și 45 de milioane la nivel global, cere companiei Meta să contribuie la restituirea sumelor pierdute de victimele fraudelor facilitate de platformele sale, indicând că recentul anunț privind acceptul de a partaja date și informații cu instituțiile bancare britanice este insuficient pentru a controla fenomenul global al fraudelor și scam-urilor.

De precizat că Meta nu înlătură aproape niciodată postările de pe Facebook care promovează fraude evidente, chiar dacă utilizatorii reclamă că este vorba despre înșelătorii.

Raport al Revolut privind protecția fondurilor clienților și prevenirea fraudelor

Potrivit PRO TV, Revolut a dat publicității vineri cel de-al doilea Raport privind protecția fondurilor clienților și prevenirea fraudelor, aferent primului semestru al anului 2024.

Acesta arată că platformele Meta au rămas principala sursă de fraude raportate către Revolut, în semestrul I 2024, reprezentând 62% din totalul scam-urilor, față de 64%, ponderea deținută în sem. II 2023.

Meta a anunțat recent că va încheia parteneriate de partajare a datelor cu băncile și instituțiile financiare britanice pentru a preveni fraudele generate pe platformele sale, dar Revolut consideră că această inițiativă nu rezolvă principalele probleme legate de fenomenul fraudelor online:

● Se pune accentul, din nou, pe responsabilitatea companiilor financiare de a prezenta informații despre fraudele care provin din platformele de social media ale Meta, în loc să se insiste pe implementarea de sisteme de monitorizare a fraudelor distribuite prin canalele Meta.

● Inițiativa vizează doar piața britanică, în timp ce problema fraudelor răspândite prin social media este una globală, care afectează utilizatori și companii din foarte multe țări.

● Nu este luat niciun angajament față de rambursarea sumelor pierdute de victimele scam-urilor distribuite și promovate prin social media, deși compania Meta ar putea profita de pe urma reclamelor false sau care atrag victimele.

Scam-urile, plătite de victime și instituții financiare

„Aceste planuri par doar niște pași mărunți înainte, în timp ce la nivel de industrie este nevoie de niște progrese serioase. Cel mai recent raport al nostru privind fraudele și criminalitatea financiară ne arată că platformele de social media au continuat să fie principala modalitate de diseminare a scam-urilor, anul acesta, la fel ca anul trecut.

Victimele și instituțiile financiare sunt cele care suportă costurile. Dar platformele de social media nu au nicio responsabilitate în ceea ce privește rambursarea sumelor sustrase și nu există niciun mecanism de a le motiva să facă asta.

Un simplu angajament de partajare a datelor, chiar dacă util, este insuficient”, a declarat Woody Malouf, Directorul Departamentului FinCrime Revolut.

„Avem convingerea că autoritățile locale vor lua măsuri pentru a controla acest fenomen, dar a devenit o urgență ca Meta și alte platforme de social media să se angajeze în susținerea victimelor escrocilor din online, așa cum procedează și instituțiile financiare.

Tăcerea deținătorilor de platforme social media în legătură cu acest subiect spune totul. Dacă noi facem tot posibilul pentru a ține clienții în siguranță, la fel trebuie să facă și aceste platforme. Noi ar trebui să fim ultima linie de apărare, nu singura linie de apărare împotriva fraudelor”.