Robotaxiul nu i-a convins pe investitori. Acțiunile Tesla au scăzut cu mai mult decât echivalentul valorii de piață a Mercedes-Benz

Reacția Wall Street la prezentarea robotaxiului Tesla? Dezamăgire pe linie. La o săptămână de la evenimentul care ar fi trebuit să readucă Tesla printre “Cei șapte magnifici ai tehnologiei”, acțiunile companiei sunt pe o pierdere de aproape 10%.

Elon Musk a adus la “Robotaxi Day” vehicule reale și roboți umanoizi care s-au plimbat printre invitați – roboți despre care s-a aflat mai apoi că nu au fost tocmai autonomi, fiind controlați și dirijați de tehnicieni ascunși în culise -, dar mulți investitori și analiști au rămas neimpresionați. În nota-i consacrată, Musk a făcut multe promisiuni mari, dar a oferit (prea) puține detalii despre cum și când le va și îndeplini. A fost mult stil, dar prea puțină substanță.

“Evenimentul Robotaxi a fost dezamăgitor și uimitor de lipsit de detalii. Nu a oferit nimic în plus față de ceea ce Elon Musk a mai spus în mod repetat în ultimii ani. Amănuntele despre noile produse, oferte și intervale de timp au lipsit”, scria într-o notă către investitori Toni Sacconaghi, analist al Bernstein. În opinia sa, afacerea strict auto a Tesla ar valora în jur de de 200 de miliarde de dolari, iar restul de peste 500 de miliarde din evaluarea sa ar fi reprezentate de proiectele sale mai puțin concludente, inclusiv sistemul autonom Full Self-Driving, robotaxiul și roboții umanoizi.

„Investitorii cu care am vorbit la eveniment au crezut că prezentarea va fi despre date și cifre concrete. În schimb, a părut să fie despre viziunea de branding și marketing a Tesla”, a spus și Tom Narayan, analist la Royal Bank of Canada. Alți participanți la eveniment au fost dezamăgiți de faptul că Tesla nu a oferit o demonstrație a îmbunătățirilor aduse tehnologiei de conducere autonomă a Cybercab, care să îi permită să navigheze în siguranță pe drumurile publice, nu doar într-un mediu limitat, atent controlat și amănunțit cartografiat. „În general, am fost dezamăgiți de lipsa detaliilor dezvăluite și de durata scurtă a cursei demo Cybercab”, au subliniat și analiștii Deutsche Bank prezenți la eveniment.

Profitul se ascunde în detalii

În primele 24 de ore de după prezentare, acțiunile Tesla (TSLA) și-au pierdut 8,8% din valoare. Scăderea stocurilor sale – cea mai însemnată dintre cele incluse în indicele S&P 500 – a șters aproximativ 67 de miliarde de dolari din valoarea de piață a companiei, mai mult decât capitalizarea totală a Mercedes-Benzi (66,7 miliarde de dolari), General Motors (53,7 miliarde de dolari) sau Ford Motor (43,9 miliarde de dolari).

Cu doar câteva zile înainte, Tesla mai încasase o lovitură, fiind exclusă din rândul celor “Șapte magnifci ai tehnologiei” – numele generic pentru cele mai mari companii americane de tehnologie după valoarea de piață, dintre care mai fac parte Apple, Microsoft, Amazon, Nvidia, Meta Platforms și Alphabet -, după ce capitalizarea sa fusese depășită de cea a producătorului de software și semiconductori Broadcom.

Absența catalizatorilor pe termen scurt vine într-un moment deja dificil pentru Tesla. Cererea scăzută și concurența sporită a General Motors pe segmentul electricelor au pus presiune asupra vânzărilor și a marjelor în ultimele trimestre, și este o tendință despre care specialiștii avertizează că este puțin probabil să se schimbe în curând. În trimestrul II, de exemplu, Tesla a raportat marje operaționale de 6,3%, comparativ cu 14,6% cu doar doi ani mai devreme.

Ron Jewsikow, analist al Guggenheim Partners, crede că, pe fondul dezamăgirii reprezentate de robotaxi, investitorii „vor reîncepe să se concentreze pe fundamentele afacerii”, fundamente pe care tot el le caraterizează drept „destul de precare”.

Totul pentru autonomie

Musk a recunoscut de mai multe ori public faptul că a mizat viitorul companiei pe livrarea cu succes a vehiculelor autonome. El și cei mai optimiști dintre susținătorii săi sunt de acord că robotaxiul ar putea propulsa Tesla la o evaluare de 5.000 de miliarde de dolari, comparativ cu aproximativ 700 de miliarde de dolari în prezent. Fondatorul Tesla a adus în fața investitorilor 20 de robotaxiuri, spunând că Cybercab va fi disponibil publicului larg pentru mai puțin de 30.000 de dolari, comparativ cu aproximativ 250.000 de dolari pentru un vehicul similar – deja în exploatare – produs de rivala Waymo, divizia de autonome a Alphabet.

Numai vă, dincolo de a pomeni că Cybercab ar urma să intre în producție în 2027 – și de a admite că anterior a fost „puțin optimist” cu cronologia trecută –, Musk nu a mai spus altceva. E adevărat, a surprins participanții prin dezvăluirea unui „robovan” care poate transporta până la 20 de persoane, dar nici în cazul acestuia nu au fost menționate detalii de producție sau prețuri.

„Demostrațiile Cybercab au fost realizate pe un platou de filmare, într-un mediu atent controlat, și au fost foarte asemănătoare cu o plimbare lentă și scurtă într-un parc de distracții. Waymo asigură acum 100.000 de curse pe săptămână în orașele mari, așa că ne așteptam la mai mult de la demonstrația Tesla”, au scris și analiștii Wells Fargo.

Pe segmentul autonomelor, strategia Tesla se bazează pe dezvoltarea în continuare a softwareului complet de conducere autonomă (FSD), care în versiunea existentă în momentul de față pe mașinile companiei încă necesită supraveghere umană permanentă. Musk a spus că unele dintre modelele de vârf ale Tesla ar urmă să fie actualizate anul viitor cu „FSD nesupravegheat”, pentru a putea circula în Texas și California. Pe de altă parte, până în momentul de față, nu există niciun fel de informații despre vreun progres real în acest sens.

Dacă dezvăluirea Cybercab era menită să anunțe o nouă eră a transportului complet autonom, se pare, în schimb, că credința Wall Street se bazează în prezent mai mult pe oamenii aflați la volan. Ambiguitatea lui Musk a contribuit la creșterea liderilor segmentului de ride-sharing, Uber Technologies și Lyft, a căror capitalizare de piață a consemnat într-o singură zi un plus de aproximativ 10%, pentru fiecare.

Uber și Lyft au încercat la rândul lor să dezvolte mașini fără șofer, dar și-au abandonat eforturile cu ani în urmă. Dar asta nu înseamnă și că ar fi renunțat complet la idee. Uber, de exemplu, colaborează acum cu Waymo, arătându-și disponibilitatea de a utiliza tehnologia, cât timp altcineva își asumă treaba murdară de a o perfecționa. La urma urmei, renunțarea la șoferii săi umani, din exploatarea cărora a făcut un fapt notoriu, ar putea însemna pentru Uber venituri mai mari pe termen lung, mai ales dacă tehnologia va deveni mai ieftină.

Între timp, Musk i-a încurajat efectiv pe șoferii Uber și Lyft să cumpere mai multe Cybercab și să le gestioneze – “asemenea unui păstor care îngrijește o turmă de oi” – pentru a câștiga ușor bani grei. Cum ar putea să-și permită ei o astfel de cheltuială, când mulți câștigă mai puțin decât salariul minim, este un alt detaliu pe care Musk a omis să îl prezinte.