Rețeta succesului Zara: multe informații, puțini șefi
[vc_row][vc_column][vc_column_text]
Mai multe centre de decizie: o formulă unică de management și cea mai bună explicație pentru creșterea de două cifre a producătorului spaniol de haine Inditex anul acesta, cu mult peste performanțele oricărui competitor din industrie.
Într-unul din birourile unei clădiri mari cât un hangar de avioane, situată în orașul spaniol Arteixo, zece designeri roiesc în jurul unui manechin îmbrăcat în niște pantaloni gri tăiați și un blazer marinăresc. Flanele, cămăși, costume, tot felul de haine zac împrăștiate peste tot pe podeaua albă, în timp ce, în imediata apropiere, croitoresele în halate la fel de albe trag la mașină prototipurile.
„Este ceva clasic, dar, în același timp, nou ca model“, spune o chinezoaică.„Nu sunt sigură în privința modelelor mai curajoase“, intervine o britanică. Ceilalți din jur dau din cap fie a aprobare, fie a îndoială.
Segmentul femeilor de treizeci și ceva de ani asigură, în mare măsură, succesul Zara, un brand de îmbrăcăminte care, în ultimele patru decenii, s-a dezvoltat de la un singur magazin deschis în orașul spaniol La Coruña în cel mai mare retailer de fashion din lume.
În timp ce echipa de designeri discută dacă noua colecție este prea simplă sau, dimpotrivă, prea îndrăzneață, devine limpede că niciunul dintre cei de față nu este responsabil cu decizia finală. Juan Mendivil, client, bifează opțiuni, dar decizia finală nu este nici la el. Fiecare are însă un cuvânt de spus. În cele din urmă, cad de acord asupra culorilor și alegerii unei croieli clasice pentru piața europeană și pentru o croială ceva mai curajoasă în cazul pieței chineze, unde genul mai îndrăzneț are priză, dacă este să ne luăm după ce spun vânzările.
Spre deosebire de concurenți precum Gap, H&M sau Primark, Zara nu lucrează cu un designer șef și nici nu are ierarhii foarte bine conturate.
Echipa de 350 de designeri se bucură de o independență uimitoare și aproape neverosimilă pentru cineva din afară atunci când trebuie aprobate produse sau campanii și livrate stiluri mereu noi rețelei de magazine din întreaga lume, o dată la două săptămâni. În fiecare dimineață, echipa intuiește cam care este tendința, analizând cifrele de vânzări și miile de comentarii de la clienți, manageri de magazine, responsabili pe țară, de la Taipei până la Moscova sau New York.
GREU DE COPIAT. Cultura Zara nu poate fi așa ușor replicată, fapt care explică parțial succesul companiei Inditex care operează și acest brand printre altele. În paralel cu succesul companiei spaniole, multe alte branduri de modă se chinuie să supraviețuiască pe această piață extrem de concurențială. American Apparel și-a cerut falimentul în noiembrie pentru a doua oară, vânzările Gap sunt în cădere liberă, iar H&M trece printr-o scădere a profitabilității.
Inditex însă a raportat o creștere de 11 procente în primele șase luni ale anului. „Nu există o formulă magică“, explică Pablo Isla, CEO și președinte al Inditex. „Nu avem vedete. Putem reacționa în funcție de cifre chiar în timpul colecției de sezon“, adaugă acesta.
Controlat de miliardarul de origine spaniolă Amancio Ortega – care a fost anul acesta, pentru o scurtă perioadă, cel mai bogat om din lume, depășindu-l în topul Forbes pe miliardarul american Bill Gates –, grupul Inditex a realizat vânzări de aproape 21 de miliarde de euro anul trecut în rețeaua de 7.100 de magazine din cele 93 de țări în care sunt prezente brandurile sale: Zara, Bershka, Massimo Dutti și Pull & Bear. Chiar dacă celelalte trei înregistrează creșteri, Zara este locomotiva afacerii, generând două treimi din vânzările întregului grup.
În 2005, Ortega l-a adus ca CEO pe Isla de la fosta Bancă Populară Spaniolă, dar nu s-a retras încă din business. La 80 de ani, Ortega vine în continuare zilnic la muncă, cel mai mult timp petrecându-l în departamentul Zara dedicat femeilor, unde fiica sa, Marta (32 de ani), lucrează în cadrul echipei comerciale. Chiar dacă uneori poate fi zărit plimbându-și câinele (Pepe) în centrul orașului La Coruña, Ortega rămâne unul dintre cei mai discreți miliardari ai lumii, dându-i practic mână liberă lui Isla în ceea ce privește conducerea businessului de fashion Inditex.
Una dintre preocupările managementului Zara este să gestioneze această creștere, spune Andy Hughes, analist în retail în cadrul băncii elvețiene de investiții UBS.
Vânzările Inditex s-au dublat din 2009 încoace, iar Isla a decis să deschidă noi magazine într-un ritm mai lent, concentrându-se în schimb pe locații-fanion și pe businessul online. O altă preocupare ține de faptul că, la un moment dat, concurența s-ar putea să ghicească rețeta virajelor-fulger pe care le reușesc cu succes cei de la Zara. „Toți cei din industrie își bat capul să reproducă măiestria în materie de design a celor de la Inditex. Deocamdată, nu au rivali“, este de părere Hughes.
Isla nu agreează deloc eticheta de „fast fashion“ pusă brandului Zara, pentru că nu reflectă timpul și simțul detaliului de care se ține cont atunci când se execută designul unui produs de îmbrăcăminte. Explică eticheta prin faptul că analiștii pun foarte mare accent pe lanțul de producție asigurat de fabricile din Spania, Portugalia și Maroc, care generează 60% din marfă.
Având fabricile aproape, Inditex își permite acele viraje-fulger dacă simte că trendul se schimbă, astfel că poate schimba toată marfa de pe rafturile din magazinele din toată lumea în două, maximum trei săptămâni. În timpul acesta, containerele concurenților abia traversează oceanele.
CEL MAI RAPID START. La fel de important și încă neimitat rămâne modul în care cei de la Inditex reușesc să extragă idei de la clienți, în loc să realizeze colecții cu luni în avans, pe care apoi să le promoveze prin publicitate. Spre exemplu, analiștii susțin că H&M alocă 4% din vânzări pentru publicitate, în timp ce Inditex nu are prevăzut niciun buget de advertising în afară de cel alocat marketingului în rețelele sociale.
Din 2010, informațiile despre ce își doresc clienții sunt în permanență completate cu cele obținute din businessul online. Întregul mecanism este alimentat de lansarea, de două ori pe săptămână, a unor noi modele pozate în atelierele din Arteixo și postate pe website-ul Zara. Într-o zi ploioasă de noiembrie, analiști, cumpărători, manageri răscolesc informațiile din computere și le dezbat într-o discuție aprinsă cu designerii. „Fără design, evident nu am avea nimic. Și nu există o rețetă“, explică Isla stând la o masă de ședințe într-un birou din sediul minimalist al companiei.
Asta înseamnă că designerii trebuie să ajusteze în permanență. Când, toamna aceasta, Zara a dat lovitura cu tunicile cazone, echipa comercială le-a cerut designerilor să le modifice înlocuind doar materialele și croiala. În mai, o haină alb-albastră gen tunică, de 102 dolari la acel moment, a creat o asemenea vâlvă încât două cliente loiale au creat un cont de Instagram botezat „@thatcoat“ pentru a ilustra succesul modelului. În loc să scoată haine identice, designerii au folosit materiale și imprimeuri diferite, păstrând doar croiala.
„Cheia succesului Inditex stă în startul rapid pe care-l ia, ceea ce conferă un mare grad de noutate colecțiilor sale“, explică Anne Critchlow, analist în retail din cadrul Société Générale. Aproape două treimi din produsele companiei sunt generate pe baza acestui întreg traseu de du-te-vino între companie și clienți.
De asemenea, seriile mici de producție le permit celor de la Zara să testeze diverse modele pe mai multe piețe fără riscul acumulării de stocuri nedorite de care să scape apoi doar cu reduceri neprofitabile de preț. „O strategie care face ca Inditex să aibă cele mai mici stocuri pe parcursul unui an, la nivelul întregii industrii“, subliniază Richard Hyman, un analist independent din Londra.
[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Formula lui Ortega” color=”juicy_pink” border_width=”2″][vc_column_text]Printre peformanțele companiei miliardarului Amancio Ortega, al doilea cel mai bogat om al planetei, figurează și dublarea vân-zărilor din 2009 încoace.[/vc_column_text][vc_column_text]
- Rețeaua. Grupul a avut vânzări de aproape 21 de miliarde de euro, anul trecut, în cele 93 de țări în care este prezent cu toate brandurile – Zara, Bershka, Massimo Dutti și Pull & Bear.
- Fără șefi. Nu lucrează cu un designer-șef și nici nu are ierarhii rigide. Echipa de 350 de designeri se bucură de o independență greu de imaginat pentru cineva din afara companiei.
- Fast fashion. Fabricile din Spania, Portugalia și Maroc generează 60% din marfă. Astfel, grupul poate schimba toată marfa din cele 7.100 de magazine în maximum trei săptămâni.
- Locomotiva. Segmentul femeilor între treizeci și patruzeci de ani este cel care asigură succesul Zara, cel mai cunoscut brand al Inditex. În ultimele patru decenii, brandul de îmbrăcăminte a devenit cel mai mare retailer de fashion din lume.
- Strategie. După dublarea vânzărilor din 2009 încoace, Inditex preferă să se dezvolte prin magazine online și prin deschiderea de locații-fanion.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
Articol preluat din Bloomberg Businessweek
de Stephanie Baker, adaptare de Mimi Noel
FOTO copertă: Amancio Ortega, fondatorul Zara, a fost pentru scurt timp cel mai bogat om din lume. Sursa foto: Guliver / Getty Images