Rețeta șefului Amazon: ce trebuie să faci ca să ajungi mai bogat decât Bill Gates
În octombrie, Jeff Bezos, fondatorul Amazon, și-a ”cimentat” poziția de cel mai bogat om din lume. O lună mai târziu, când vânzările retailerului online au crescut cu circa 20%, ajutate de Black Friday, Bezos a devenit prima persoană a cărei avere a depășit pragul de 100 de miliarde de dolari, din 1999, când Bill Gates reușea același lucru, scrie Time.
Jeff Bezos a ”câștigat” anul 2017 și i-a asigurat retailerului online Amazon poziția strategică de care are nevoie pentru a domina următorul deceniu, notează presa de peste ocean.
Retailerul online valoarează în prezent peste 550 de miliarde de dolari, iar experții sunt de acord că singurul lucru care ar putea încetini avansul companiei ar fi o creștere a temerilor unor competitori, politicieni sau reglementatori că Amazon trebuie ținut în frâu.
Un pas important făcut de companie în 2017 a fost achiziționarea lanțului de magazine Whole Foods, pentru care a plătit 14 miliarde de dolari și care îi va permite să facă o concurență serioasă companiilor care au dominat acest sector, printre cele mai afectate fiind Wal-Mart.
Pe parcursul anului, acțiunile Amazon au crescut cu aproape 60%. Pentru mulți investitori, retailerul online este însă mai mult decât o companie tehnologică, notează Fortune. Prin afacerile pe care le-a înglobat în ultimii ani, compania s-a transformat într-un microcosmos. De altfel, strict tehnic, Amazon nu este catalogată nici de indicii bursieri ca fiind o companie tehnologică, ci una din sectorul pentru consumatori, pe care îl împarte cu nume precum Nike, Walt Disney sau Starbucks.
Investitorii de la bursă s-au arătat impresionați atât de rezultatele peste așteptări ale companiei, cât și de capacitatea celui mai mare retailer online din lume de a găsi noi oportunități de investiții. Cheltuielile de capital ale Amazon s-au ridicat la 5,7 miliarde de dolari în trimestrul al treilea al anului, cu 300 de milioane de dolari peste așteptări.
”Amazon este una dintre cele mai de calitate companii din sectorul online având în vedere inovația constantă, dimensiunea oportunităților pe care le urmărește și modul în care s-a poziționat față de acestea”, notează Mark May, analist Citi Research, citat de CNBC.
În toamnă, Warren Buffet, a admis, în scrisoarea anuală transmisă investitorilor Berkshire Hathaway, că a greșit atunci când a decis să nu cumpere acțiuni Google sau Amazon. Oracolul din Omaha a spus adesea că a evitat acțiunile companiilor tehnologice deoarece nu a reușit niciodată să înțeleagă cum fac acestea bani și dacă vor avea capacitatea să facă bani pe viitor.
”Am fost prea prost să-mi dau seama (de valoarea acestor companii, n.r.). Nu am crezut că (Bezos, n.r.) va reuși la nivelul la care a făcut-o”, a scris Buffet, adăugând că ”am subestimat execuția genială”.
Amazon, în cifre
La fiecare 100 de dolari cheltuiți online de americani, 44 au fost generați prin Amazon, în creștere față de 38 de dolari în urmă cu un an, potrivit unei estimări a companiei de cercetare eMarketer.
Vânzările Amazon sunt așteptate să înregistreze un avans de 32%, la 196,8 miliarde de dolari în acest an. Cifrele includ și vânzările altor parteneri care folosesc platforma marketplace a Amazon. Competitorii săi, eBay, Apple și Walmart sunt la mare distanță în spate.
Comerțul online reprezintă un sector mic, dar în creștere rapidă a comerțului american, iar Amazon este liderul necontestat al acestuia. Compania generează 4% din comerțul total al SUA (online și offline). Comerțul electronic este estimat să ajungă la 452,8 miliarde de dolari în acest an, în creștere cu 15,8% față de anul trecut.