Puterea cuvântului online sau despre cum a ajuns Libris la un rulaj de 13 milioane de euro în 2021

Când ai carte și parte (din piață) sau despre cum și-a regândit Libris strategia de dezvoltare.
Online-ul a fost și rămâne punctul de stabilitate pentru Libris, o afacere 100% românească, ce a ajuns în 2021 la un rulaj de 13 milioane de euro. Deși lansarea companiei s-a întâmplat în urmă cu peste trei decenii prin deschiderea unei librării fizice la Brașov, extinderea din 2009 a Libris în online a fost cea mai inspirată decizie luată de fondatori, într-un moment-cheie pentru piața de comerț electronic, în care orice business din online se putea dezvolta accelerat.
„Credem în puterea online-ului, pentru că oferă cu ușurință o mai mare diversitate de titluri, pentru că în acest fel accesul la carte este mai facil – la un click distanță, nu? –, pentru un public mult mai numeros. Noi livrăm în orice localitate din țară și în străinătate“, spune astăzi Laura Țeposu, chief executive officer (CEO) și cofondatoare a Libris.ro.
Și, chiar dacă pandemia de COVID-19 a venit la pachet cu multe provocări, a existat și o perioadă în care anumite categorii de cărți, cum ar fi cele pentru copii, au consemnat o cerere crescută. „Pandemia a fost o perioadă foarte stresantă. Și nu mă refer neapărat la stresul resimțit la nivel individual, ci la această eră a incertitudinii pe care a pornit-o. O perioadă în care planurile trebuie gândite cu totul diferit și e nevoie să te miști agil pentru a ajusta planul la contextul schimbător“, sintetizează Laura Țeposu tabloul general al ultimilor doi ani.
În era incertitudinii
„Și în 2022 ne plasăm într-un nou context de incertitudine. Rămâne de văzut cum vor evolua prețurile la produsele de bază, care influențează radical puterea de cumpărare și înclinația publicului către achizițiile de care se pot lipsi, unde se află de multe ori și cărțile. Până acum suntem la nivelul anului trecut, dar aproape sigur contextul economic și sociopolitic va anula o mare parte din creșterea preconizată“, continuă antreprenoarea, estimarea inițială pentru 2022 fiind un plus de peste 10% față de cifra de afaceri de 13 milioane de euro din anul precedent.
Anul trecut, la împlinirea a trei decenii de prezență pe piața locală de carte, compania a anunțat că intenționează să aloce investiții de patru milioane de euro în extinderea depozitului de carte de la Brașov, precum și în tehnologie. Asta, după ce alte aproape cinci milioane de euro au fost investite în ultimii ani în spațiul în cauză. Cu o suprafață de 5.000 de metri pătrați, acesta poate asigura un stoc permanent de un milion de volume, având capacitatea de a crește până la trei milioane de volume.
„Extinderea depozitului de carte este necesară pentru a susține dezvoltarea viitoare a businessului Libris. Este un proiect la care lucrăm, dar pe care îl analizăm cu atenție, date fiind amploarea investiției și creșterea constantă a prețurilor în construcții și logistică. Bugetarea unui astfel de proiect este foarte dificilă în acest moment, iar anul acesta este unul de reașezare după pandemie“, detaliază Laura Țeposu.
Creșterile din online
Practic, compania se află într-o etapă de analiză și recalibrare a planului de investiții în raport cu noua realitate din economia locală și contextul geopolitic. O realitate în care online-ul a explodat, iar odată cu el – și piața online de carte. Cu o unitate fizică deschisă și ea la Brașov, serios afectată de restricțiile de circulație impuse în perioada pandemiei, Libris are ca motor principal de business portalul online, care generează peste 90% din vânzări și care a compensat scăderea din offline.
„Ne concentrăm în această perioadă pe mărirea numărului de titluri disponibile pe Libris.ro și ne dorim să avem listate online peste 700.000 de titluri în română și engleză. Prioritatea strategică actuală este să creștem piața din România, unde este mult loc de dezvoltare. Avem mai multe inițiative în acest sens, precum proiectul nostru CarteTeca, prin care ne-am propus să dotăm 350 de biblioteci școlare cu volume noi și actuale“, notează Laura Țeposu, până acum fiind dotate deja 150 de biblioteci prin această campanie.
Cartea pentru copii a avut, de altfel, o dinamică interesantă în ultimii ani, iar creșterile s-au observat încă din primul an de pandemie, când părinții au stat acasă cu cei mici, conștientizând pericolul reprezentat prin expunerea prelungită la ecrane. Astăzi, acest segment, alături de cărțile de parenting, generează un sfert din vânzările Libris.
„Pe noi ne bucură foarte mult și creșterea pe segmentul de vârstă al celor mai tineri, respectiv categoria 18-25 de ani, unde am înregistrat o creștere de 36% în primul an de pandemie“, punctează Laura Țeposu. De altfel, cele mai populare alegeri, care generează mai mult de 70% din vânzări, sunt reprezentate de categoriile „Carte pentru copii“, „Beletristică“, „Dezvoltare personală“ și „Spiritualitate“.
„Cartea pentru copii reprezintă 70% din portofoliul editurii noastre, restul fiind împărțit între cărți de parenting și dezvoltare personală pentru adulți, beletristică pentru adulți, respectiv carte dedicată cadrelor didactice, inclusiv titluri ce acoperă noi metode de predare“, confirmă dinamica din piață Florentina Ion, fondatoare a editurii Didactica Publishing House. „Noi avem în prezent o balanță între online și offline, vânzările sunt echilibrate, cu un mic avantaj care menține online-ul în topul vânzărilor. Aici este inclus și magazinul nostru propriu, care generează 30-50% din vânzări, în funcție de perioadă“, continuă ea. Didactica Publishing House a încheiat 2021 cu o cifră de afaceri de aproape 3,2 milioane de euro, iar pentru 2022 își propune să continue investițiile în titluri noi, centrate pe educația cognitivă și emoțională a copilului, alocând un buget de un milion de euro.
Libris, o afacere de familie
Povestea Libris a început în urmă cu 31 de ani cu librăria fizică Libris – Șt. O. Iosif, din centrul Brașovului. „În 1991 a fost înființată firma Libris de unchiul și mătușa mea (Ana și Virgil Ioniță, n.r.). Eu eram în primul an de facultate când mi-am început activitatea la Libris. Se întâmpla în 1997. Altfel spus, Libris este o afacere de familie în care sunt implicate deja trei generații de librari“, notează Laura Țeposu. Aceasta este absolventă a Facultății de Științe Economice și chiar a vrut, la un moment dat, să aibă propria firmă de contabilitate, însă a decis să se dedice librăriei.
Momentul în care a apărut Libris.ro a fost unul decisiv, reprezentând un pas prin care compania a devenit cunoscută în toată țara. „În prezent nu avem în vedere extinderea Libris în offline. Desigur, noi credem și în offline, în rolul important pe care îl au librăriile fizice, în lumea specială pe care ele o creează în jurul rafturilor pline de cărți pe care le poți atinge și răsfoi nemijlocit“, adaugă Laura Țeposu.
În cei 13 ani de existență în online, Libris.ro a livrat comenzi către 1,7 milioane de clienți din întreaga lume, un record de vânzări fiind înregistrat pe 30 noiembrie 2020, în plină pandemie de COVID-19, când au fost expediate 17.500 de volume. Site-ul companiei este vizitat lunar de peste 800.000 de persoane, care au la dispoziție o selecție de 50.000 de titluri în română și de peste 235.000 de titluri în engleză. Compania, care are azi peste 100 de angajați, nu a trecut neobservată pentru potențialii investitori și chiar a purtat discuții ca să fie vândută, de-a lungul anilor. Însă și-a păstrat drumul început în 1991, de „afacere de familie“.
Evoluția Libris
Înființată acum 31 de ani cu o librărie fizică la Brașov, Libris duce astăzi povestea cărților mai departe. Iată câteva repere.
- 1991. Se deschide prima librărie privatizată din țară: Libris-Șt. O. Iosif, în centrul Brașovului. Este singura în format fizic pentru companie.
- 2009. Este lansată librăria online Libris.ro, într-o perioadă în care comerțul electronic nu era foarte dezvoltat. Astfel, Libris își duce cărțile peste tot în țară.
- 2014. Este înființată editura Libris Editorial, devenită între timp editura Creator. Astăzi sunt numărate peste 550 de titluri, autori români și traduceri ale unor romane și cărți non-fiction.
- 2018. Libris.ro se mută în casă nouă, într-unul dintre cele mai mari depozite de carte din țară, pentru care se anunță acum noi investiții.
- 2021. Site-ul Libris.ro se rebranduiește, cu o nouă siglă, un nou logo, noi opțiuni și funcționalități, în linie cu dezvoltarea grupului Libris.
- 2022. Libris pariază în continuare pe cartea pentru copii, care a avut o dinamică susținută în ultimii ani.
Acest articol a apărut în numărul 141 al revistei NewMoney.