Proprietarul Pescăriei lui Matei din Agigea intră și în domeniul hotelier. Unde va construi antreprenorul un restaurant și mai multe căsuțe premium

Postpandemie, industria hotelieră rede­vine o baltă cu mult pește. O confirmă și pla­nurile de dezvoltare ale lui Matei Datcu, proprietarul Pescăriei lui Matei.

Devenit cunoscut cu restaurantul său de la malul mării, din Agigea, Matei Datcu (39 de ani) va intra în viitorul apropiat și în industria hotelieră. Antreprenorul a depus la începutul anului la Agenția pentru Pro­tecția Mediului Constanța documentația pentru avizarea unui proiect imobiliar care urmează să fie construit la Costinești, tot pe malul mării, în imediata apropiere a celebrei epave care a eșuat în octombrie 1968. „Noi am luat certificatul de urbanism și acum așteptăm avizul de mediu pentru a începe demersurile privind construcția“, spune Danciu pentru NewMoney.

Proiect premium

Pe un teren cu o su­pra­față de 4.700 de metri pătrați, antreprenorul urmează să construiască un restaurant în regim P+1 și un complex de 12 că­suțe destinate închirierilor, cu suprafețe de aproximativ 50 de metri pătrați fiecare, proiectul urmând să fie finalizat la începutul sezonului estival din 2024. „Am început să avem tot mai multe cereri de evenimente, iar spațiul de la Agigea are o capa­ci­tate limitată. Am decis să mergem spre Costinești și să construim acolo“, mai spu­ne Datcu, adăugând că restaurantul din Agigea nu îi permite să organizeze evenimente cu mai mult de 70-80 de persoane. Noul lo­­cal ar urma să asigure desfășu­­rarea de evenimente inclusiv în ex­trase­zon.

Viitorul restaurant de la Costinești va păstra meniul consacrat de la Agigea, însă Datcu nu exclude adăugarea de produse noi, în funcție de evenimentele care ur­mează să fie organizate acolo. În ceea ce privește căsuțele destinate cazării, acestea vor avea dotări premium, fiind destinate segmentului de lux al pieței. Aces­tea au fost deja comandate, urmând să fie amplasate în momentul obținerii tuturor avizelor și documentelor necesare pentru începe­rea efectivă a construcției.

Deocamdată, antreprenorul nu dă amă­nunte despre valoarea investiției, dar spune că ar urma să o asigure din resurse proprii, fără a exclude însă varianta ac­ce­sării unei linii de credit, în cazul apariției unor costuri suplimentare neprevăzute.

Pentru a asigura banii necesari inves­ti­ției, Datcu spune că anul acesta se va concentra pe businessurile pe care le are în de­rulare: restaurantul din Agigea, activită­țile de pescuit și Matei Take-Away – businessul de livrare de mâncare la domiciliu, deschis în prima jumătate a lui 2019.

Cu o experiență de zece ani în afacerile din HoReCa, Matei Datcu admite că la des­chiderea noului complex de la Costinești va avea probleme în ceea ce privește recrutarea de personal și spune că va apela cel mai probabil la forță de muncă din Asia. „Chiar dacă nu vor avea experiență, vom aduce personal de la restaurantul de la Agigea să-i pregătească și să-i ajute să se descurce“, detaliază antreprenorul. Totuși, recunoaște și că, astfel, își asumă unele ris­curi. Spune, râzând, că în ultimul an a adus personal din Asia pentru localul de la Agigea, iar din 60 de persoane, 30 au fugit.

Afacere de familie

În ciuda probleme­lor de personal, afacerile lui Matei Datcu au mers bine. În 2021 (ultimele date oficiale raportate la Ministerul Finanțelor), restaurantul Pescăria lui Matei a generat o cifră de afaceri de 3,07 milioane de euro. Antreprenorul mai este asociat și în alte trei businessuri: Matei Take-Away, care a avut venituri de 820.671 de euro, Sarda Fish, cu o cifră de afaceri de 653.811 euro, și MatyFish, cu venituri de 30.566 de euro. Ultimele două firme au ca obiect de activitate pescuitul marin.

Pescăria lui Matei este o afacere care s-a dezvoltat în familie – bunicul și tatăl antreprenorului au fost șefi de pescărie. Absolvent al Facultății de Chimie Alimentară a Universității „Dunărea de Jos“ din Galați, a fost sfătuit de tatăl său să nu se ori­enteze către piscicultură, pentru că a în­vățat de mic toate tainele meseriei de pes­car și nu ar fi avut sens să repete ceea ce știa deja.

După cinci ani de facultate și alți doi de master, a ajuns inspector în Direcția Sani­tară Veterinară. Se întâmpla în perioada 2007-2008, dar afinitatea pentru businessul la malul mării l-a făcut să se orienteze că­tre antreprenoriat. „Aveam un mic bar sezonier pe plajă. Mama făcea ciorbă, iar eu puneam peștele pe grătar“, își amintește Matei Datcu. Din 2013, modelul de business s-a schimbat, odată cu deschiderea restaurantului de la Agigea.

S-a poziționat încă de la început la pre­țuri peste medie și a reușit să își creeze pro­pria clientelă. În pandemie, când deplasarea persoanelor era restricționată, iar restaurantul nu funcționa la capacitate ma­ximă, a pus la punct liniile de marinat și afumat pește pe care le are la cherhana și a livrat către magazine specializate.

Activitatea de atunci l-a făcut să vadă cu alți ochi și sectorul de procesare, luând în calcul ca, după încheierea extinderii aface­rilor către Costinești, să-și deschidă inclusiv o unitate de prelucrare a peștelui. Însă acest lucru este încă la stadiu de intenție. Deocamdată, pentru Matei Datcu, bătaia peștelui este în sectorul HoReCa.

În câteva cifre

După o perioadă de restricții de aproape trei ani, sectorul turistic este pe cale să-și re­vină anul acesta, fiind estimate creșteri de circa 20% față de anul trecut, potrivit unui studiu din martie 2023 al platformei de business intelligence Termene.ro.

  • REZULTATE. Încasările din turism au fost în 2021 de 1,1 miliarde de dolari, Termene.ro estimând că în 2022 cifra de afaceri din acest domeniu a ajuns la 1,4 miliarde de dolari. Cele mai mari încasări le-au avut agen­țiile de turism și hotelurile.
  • PROMOVARE. Oferta de vacanțe din România este pro­movată în acest an la târguri din șapte țări considerate piețe-țintă pentru 2023: Germania, Spania, Franța, Israel, Italia, Marea Britanie și Polonia.
  • TENDINȚE. De la 1 octombrie 2022 până la 1 februarie 2023, rezervările pentru oferte de tip early booking au crescut cu 35% față de aceeași perioadă a anilor precedenți.
  • VOLUM. În 2022, gradul de ocupare din hotelurile din România a fost de 84% din nivelul înregistrat în 2019, înaintea declanșării pandemiei, potrivit companiei de studii de piață Colliers.

Acest articol a apărut în numărul 162 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly