Producătorul român de tractoare IRUM Reghin a turat la maxim motoarele în pandemie și își face planuri de export

Cu motoarele turate la maximum, produ­cătorul de tractoare IRUM Reghin dez­voltă astăzi un segment care îi vizează pe micii fermieri. În paralel cu creșterea capacității de producție, un alt rol-cheie în planurile sale îl are exportul.

Perioada de lockdown a însemnat pentru an­treprenorul Mircea Oltean o reașezare a proiectelor prioritare, cu accent pe o nouă gamă de tractoare agricole fabricate la Re­ghin și destinate fermelor de familie. „Noi am lucrat, nu am fost presați de multe comenzi, și atunci am profitat pentru a dezvolta ceva nou“, explică acesta. În urmă cu câteva săptămâni, a lansat primele trei mo­­dele, la prețuri care variază între 10.000 și 20.000 de euro. Între timp, a început și im­plementarea unei investiții de peste nouă mili­oane de euro.

Cu o cifră de afaceri de aproape 87 de mi­lioane de lei în 2019, IRUM ia astăzi în cal­cul o creștere de aproximativ 10% pentru anul în curs. Într-un fel, „acest context cu evenimente neprevăzute“ nu a avut efec­te negative asupra fabricii de tractoare, cu atât mai mult cu cât „sectorul agri­col a fost unul care nu și-a permis să se oprească“.

„Am dezvoltat pentru fermie­rii români un sistem de ofertare cu avans zero, dobândă zero și rate direct la fabrică. Consider că provocările vor ține de identificarea unor variante de finanțare cât mai eficiente. Iar schimbarea cred că vine din creșterea acestui concept de a cumpăra local, de a susține producătorii români“, detaliază Mircea Oltean, care este și CEO al companiei.

Mircea Oltean, CEO al IRUM

„Un pic de nebunie”

Interesul lui Oltean pentru acest domeniu s-a manifestat încă din anii ’90. De profesie inginer în domeniul construcțiilor de mașini, acesta a ajuns la fabrica de la Reghin pe un post de șef în zona comercială. „Singurul loc dispo­nibil era acela de șef serviciu la Aprovizio­nare. Apoi am fost șef de secție la montaj, iar în ’96 am decis să plec. Ulterior, experi­ența acumulată acolo m-a ajutat mult în busi­ness“, mărturisește el.

A plecat și a investit economiile familiei în propria companie, Maviprod, anticipând nevoia de piese și accesorii în domeniul agricol al pieței. Se întâmpla în 1993, firma funcționa într-un apartament din Reghin și avea un singur angajat și cinci produse în oferta de vânzare. Cinci ani mai târziu, ajun­gea să vândă o gamă de peste 3.000 de piese și accesorii.

Când IRUM a fost scoasă la licitație, a de­cis să o cumpere. Deși imaginea de an­samblu nu era una încurajatoare pentru fabrica fondată în 1953 – erau pierderi și pro­bleme cu angajații –, planul pe care Mir­cea Oltean îl avea atunci era cât se poate de optimist: „Tractorul fabricat aici va revitaliza industria românească“. „Eu acum vorbesc simplu, însă nu a fost ușor. Ca să strângem bani, în perioada concedii­lor, mergeam împreună cu soția în Germa­nia și lucram pe șapte mărci pe oră. Apoi, ne-am prezentat la o licitație, unde trebuia să plătim două milioane de mărci. Îți trebuie un pic de nebunie“, povestea el în 2018, într-un interviu pentru NewMoney.

Acum, trăgând linie, investițiile în tehno­logie sunt de ordinul zecilor de milioane de euro, cu un centru special pentru cerce­tare, unde sunt gândite produse care le con­curează pe cele ale marilor jucători din afară. Pentru susținerea planurilor sale pe termen mediu sau lung, compania a demarat o investiție de peste nouă milioane de euro, care vizează în principal creșterea ca­pa­cității de producție a utilajelor, prin construcția unei noi hale și achiziția unor echipamente moderne de prelucrări mecanice, oferind astfel și posibilitatea creării a 50 de noi locuri de muncă. În momentul de față, fabrica de la Reghin se întinde pe o su­prafață de 175.000 de metri pătrați.

„Ne aflăm într-un proces continuu de retehnologizare și de creștere a capacită­ților de producție. Din fericire, nu am fost ne­voiți să renunțăm la niciun plan în peri­oada aceasta. Totodată, la capitolul pro­iecte principale pe care ne focusăm se află și cele legate de reglementările de mediu, respectiv montarea pe utilajele noastre a mo­toarelor cu stagiul V de poluare“, mai spune Oltean.

În 2018, după o pauză de mai bine de zece ani, IRUM a lansat primul model de tractor agricol românesc, conceput și produs la Reghin, TAGRO. Luna trecută, a început dezvoltarea a trei noi modele de dimensiuni mai mici, „dedicate fermelor de familie, care au și opțiunea power-shift“, ceea ce face utilajul mult mai ușor de ma­ne­vrat. „Într-un viitor apropiat, pe porțile fabricii noastre vor mai ieși cinci noi mo­dele, cu diferite capacități de motorizare, de la 30 până la 60 de cai-putere“, explică Mircea Oltean.

Potențial de piață

În afacerea sa cu tractoare, exportul a fost dintotdeauna o componentă importantă, produsele de la Reghin fiind prezente astăzi în peste 30 de țări din Europa, Africa, America Centrală și America de Sud. „Perioada de debut a pan­demiei a influențat destul de mult cola­borările, atât cu clienții sau dealerii noștri, cât și cu furnizorii. Blocajul suferit pe par­tea de transport internațional, nesiguranța, necunoașterea posibilelor repercusiuni au făcut ca toată lumea să acționeze cu multă prudență și au fost foarte multe întârzieri. O parte din contracte au fost renegociate, a trebuit să ne adaptăm situației foarte repede, am identificat soluții și le-am pus în practică“, rezumă Oltean impactul crizei sanitare asupra afacerii sale, impact despre care spune că nu a produs daune ireparabile. Pentru anul viitor, estimează chiar o creștere semnificativă a exporturilor, o mare parte din tranzacțiile de anul acesta fiind amânate din cauza situației in­certe create de pandemie.

Iar loc de creștere există atât în România, cât și pe piața europeană. Țara noastră are a cincea cea mai mare suprafață agri­colă din Uniunea Europeană, la un parc de puțin peste 200.000 de tractoare. Cu alte cuvinte, fiecare tractor ară, în medie, 45 de hectare, un indicator care ne plasează mult în urma altor țări europene, când vine vorba de mecanizare agricolă.

În Grecia, de exemplu, fiecare tractor ară o medie de 16 hectare, în timp ce media din Ger­mania este de 12 hectare de teren la fie­care utilaj, arată datele statistice ale Departamentului american de Co­merț. Pe de altă parte, există și țări care se află în urma României din punctul de vedere al mecani­zării agricole, un exemplu fiind Bulgaria, cu un raport de un trac­tor pentru aproape 63 de hectare de supra­față agricolă.

Flota de tractoare a României a înregistrat o creștere de aproape 20% în ultimul deceniu, însă gradul de mecanizare a agriculturii românești rămâne în continuare destul de redus, motiv pentru care și pro­duc­țiile locale sunt mult mai mici față de cele din alte țări. Astfel, dacă înainte de 1989 producția internă de tractoare era do­minată de Uzina Tractorul Brașov, as­tăzi în piață au mai rămas doar câțiva ju­cători locali, precum IRUM Reghin (cel mai mare, la momentul actual) sau MAT Cra­iova, în timp ce mare parte a tractoarelor comercializate în România vin din import, de la producători precum John Deere, New Holland sau Case.

O altă linie de business despre care vor­bește Mircea Oltean este cea de retail, în pre­zent având deschise în țară 18 ma­gazine sub brandul MAVI, pe aceeași cate­gorie de produse care definesc fabrica din Re­ghin. „Anul acesta, vrem să mai des­chidem câteva magazine în țară, pentru sec­torul de distribuție, și încercăm să identifi­căm noi dealeri“, mai spune antreprenorul despre un segment a cărui activitate nu s-a oprit deloc de la începutul pandemiei.

Cine, ce, cum

Fabrica de tractoare IRUM Reghin aniversează 67 de ani de la înființare. Iată po­vestea societății, în câteva momente-cheie.

  • Începuturi. IRUM Reghin a fost fondată în anul 1953, având ca activitate principală producția și întreținerea de me­canisme agricole. Din 1969, fabrica a început să producă și tractoare și a devenit unul dintre cei mai mari producători din această parte a Europei.
  • Decădere. După 1989, producția a scăzut treptat și se vorbea la un moment dat chiar despre închiderea uzinei de la Reghin, așa cum se în­tâmplase și în cazul altor sute de întreprinderi fondate în pe­rioada comunistă.
  • Privatizare. IRUM s-a transformat într-o societate cu capital privat în anul 1999, când a fost cumpărată de Maviprod, grup deținut de familia Oltean: soții Mircea și Violeta și fiul lor, Andrei.
  • Parteneriat. După ce afa­cerea a devenit mai solidă, acționarii au început să colaboreze cu Tractorul Brașov pentru un nou tractor agricol, proiect în care IRUM, în par­te­neriat cu Perkins, furniza motorul și ambreiajul, însă falimentul uzinei din Brașov a oprit acest proiect.
  • Portofoliu. În 2020 sunt lansate noi modele de tractoare agricole, dedicate în principal fermelor de familie, cu prețuri cuprinse între 10.000 și 20.000 de euro. Inițiativa de a dezvolta aceste modele contribuie, potrivit com­paniei, la susținerea dez­voltării agriculturii locale.

Acest articol a apărut în numărul 95 al revistei NewMoney.

Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper