Problemă de vacanță: din ce se formează prețul biletelor de avion și cum obții cele mai bune oferte?
Acest articol apare în numărul 29 (4-17 decembrie) al revistei NewMoney
Vacanțele perfecte ale românilor încep în online. Estimată la peste un miliard de euro anual, piața locală a serviciilor de călătorie migrează masiv înspre digital.
În vara lui 1841, britanicul Thomas Cook intermedia vânzarea de bilete către compania feroviară Midland Counties Railway pentru 540 de persoane, oprindu-și comision din serviciul prestat. Clienții săi plăteau atunci un shilling pentru un bilet de tren și primeau și mâncare pe timpul călătoriei de 11 mile (17,7 kilometri) dintre stațiile Leicester Campbell Street și Loughborough, distanță pe care locomotiva dezvolta viteze de circa 10 kilometri pe oră.
Așa începea povestea agențiilor de rezervare de bilete pentru călătorii. În timp, Thomas Cook a devenit cea mai cunoscută agenție de turism din lume, iar rezervarea călătoriilor și a destinațiilor de vacanță a evoluat odată cu piața de turism.
„În general, piața s-a mutat în online“, face Daniel Truică (37 de ani), CEO Vola.ro, o cât de scurtă pe atât de exhaustivă descriere a pieței românești de acum. Turismul online din România este dominat în proporție de peste 75% de Vola.ro, Paravion, Esky, Tripsta și Flygo, potrivit datelor făcute publice la eTravel Conference 2016, cel mai important eveniment local de promovare online din industria turismului. Iar circa 50% din această piață online este controlată de Vola.ro, conform datelor reprezentanților companiei, care este lider detașat pe segmentul rezervărilor de bilete de avion. Anul trecut, Vola a înregistrat rulaje de circa 50 de milioane de euro, total din care veniturile din comisioane au fost de 5,9 milioane de euro.
Efectul low-cost. Prezentă pe piață încă din 2007, Vola.ro se axează 75% pe vânzarea online de bilete de avion, restul de 25% fiind reprezentat de alte servicii turistice, cum ar fi rezervările de vacanțe sau city break-urile.
Piața zborurilor low-cost a crescut după 2008, când companiile aeriene s-au orientat atât către rute interne, cât și către destinații în care românii au început să obțină contracte de muncă, odată cu intrarea României în Uniunea Europeană.
„Principalele destinații pe care vindem noi în Europa sunt orașele din țările cu diasporă puternică“, recunoaște Daniel Truică. Destinațiile frecvente ale Diasporei: Marea Britanie, Italia sau Spania.
De altfel, pentru țările în care comunitățile românești sunt foarte puternice, principalele servicii sunt cele de transport aerian, în timp ce solicitările pentru cazare sunt extrem de reduse. „Cumpără doar biletul de avion, pentru că preferă să se cazeze la prieteni ori membri ai familiei“, explică Truică.
Clienții care apelează la serviciile Vola.ro se împart în proporții aproximativ egale între bărbați și femei, au vârste cuprinse între 26 și 40 de ani și provin în special din orașe cu hub-uri importante în aviație, cum ar fi București, Cluj-Napoca, Timișoara sau Iași. De remarcat că solicitările pentru zboruri low-cost reprezintă 70% din vânzările de bilete de avion ale Vola.ro.
Față și revers. Dinspre agențiile de turism clasice, către mediul online migrează însă și turiștii tradiționali, în special în cazul vânzărilor de city break-uri, despre care Truică spune că înregistrează creșteri anuale de 80 până la 100%. Rezervările constau în bilete de avion și cazare în hoteluri de trei sau patru stele, durata de ședere fiind de cel mult patru nopți. Bugetul mediu pentru un un city break este de circa 650 de euro pentru un cuplu, în timp ce pentru un sejur bugetul este dublu.
Dar orice suiș mai are și câte un coborâș. În cazul de față, atacurile teroriste, care afectează direct vânzările, indiferent de mediul în care sunt făcute. „Această scădere se manifestă pe o perioadă relativă de timp, iar după două săptămâni vânzările revin pe destinația respectivă”, detaliază Truică.
Dacă acest gen de reacție este întâlnită în cazul atacurilor din marile orașe europene, destinații precum Egipt sau Tunisia, foarte bine vândute în urmă cu patru-cinci ani, au o cerere redusă spre minimum. În aceste condiții, turiștii din online s-au orientat către alte destinații. Preponderent exotice. În cazul acestora, clienții caută un preț al călătoriei cât mai mic, chiar dacă aceasta implică mai multe escale. „E un compromis al confortului pe care îl fac turiștii, pentru că escalele sunt lungi. Dar, în multe cazuri, reducerile sunt și de până la 50%“, explică Truică.
Pe de altă parte, există și o doză de neîncredere în mediul online. Și asta după ce, în luna august, în plin sezon de concedii, cel mai mare jucător din turismul online autohton, Paravion, a intrat în insolvență, pierzându-și dreptul de a mai vinde direct bilete de avion. La accentuarea sentimentului de neîncredere au concurat și falimentul Omnia Turism, dar și anularea unor curse ale operatorului aerian Ryanair sau falimentul unor companii low-cost care nu operează în România, mai spune antreprenorul.
Investiții sigure. Aparent paradoxal, Daniel Truică admite că Vola.ro este în primul rând o companie din mediul tehnologic, și abia apoi o agenție de turism. De-a lungul anilor, a atras atenţia mai multor investitori, printre care şi 3TS Capital, companie de administrare a fondurilor de private equity şi venture capital, care a intrat în acţionariatul Vola.ro în februarie 2015 printr-o investiţie de cinci milioane de euro.
Același an a mai adus o investiție, de 500.000 de euro, de la fondul Catalyst, administrat tot de 3TS. În spatele acestor tranzacții s-a aflat investitorul în serie Marius Ghenea, interesat în special de companiile de tehnologie care au potențial de investiții. „Produsele digitale au o predilecție pentru dezvoltarea regională și chiar globală“, constata Marius Ghenea în cadrul unui eveniment organizat de Bursa de Valori București și Catalyst România, într-o discuție despre antreprenoriatul din zona companiilor de tehnologie.
Compania are acum o echipă de aproape 100 de salariați, iar angajările se fac după criterii bine stabilite. „Acum facem mai greu angajările. Când creșteam cu 400% era de ajuns să ne treci pragul pentru a fi angajat. Acum trebuie să aderi la genul nostru de cultură“, adaugă CEO-ul Vola.ro, cu precizarea că o triere atentă a personalului evită fluctuația de angajaților. Ceea ce, crede el, poate fi o altă cale pentru a lua în continuare altitudine în online.
Cine, unde, cât
Evoluția businessurilor din turism din ultimii trei ani au schimbat peisajul agențiilor de specialitate – au apărut tot mai multe nume noi în online, în vreme ce agențiile tradiționale și-au mutat în digital o parte a operațiunilor.
- ZBORURI ONLINE. Peste 90% din achizițiile de bilete de avion se fac prin portalurile de vânzări pe internet, potrivit datelor Google.
- EVOLUȚIE. Numărul agențiilor locale de turism a crescut de la 1.000 la 3.000 în intervalul 2010-2016, aproape un sfert dintre acestea fiind active în mediul online.
- BUGET. Cererile pentru vacanțe cu buget de peste 1.000 de euro a crescut cu o treime în vara lui 2017 față de cea a anului trecut, potrivit unui studiu făcut de Paralela 45.
- MOBILITATE. În 2016, căutările destinațiilor de vacanță cu ajutorul telefonului mobil au reprezentat 48% din totalul căutărilor online, conform unui studiu făcut de agenția de servicii de marketing online, MoLoSo.
- TOT ZBOR. Cele mai multe plecări cu rezervări făcute online s-au înregistrat pentru zboruri operate de pe aeroporturile din București, Cluj-Napoca și Timișoara, iar cele mai puține din Satu Mare, Baia Mare și Tulcea, potrivit unei analize a companiei de SEO, DWF.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney