Prioritățile companiilor de retail alimentar se schimbă odată cu digitalizarea. Ce aduce în plus prezența în online
Cum se schimbă prioritățile companiilor de retail alimentar odată cu digitalizarea? Un lucru e sigur: prezența acestora în mediul online se află deja într-o nouă etapă.
Pentru retailul alimentar, segmentul digital a avut o creștere fără precedent în ultimii ani, impulsul fiind dat în pandemie. A fost o etapă în care s-au construit strategii precise pe acest palier, iar vânzările de alimente și de alte produse perisabile au devenit la fel de atrăgătoare precum achizițiile de haine sau produse electro-IT. În timp, și consumatorii și-au rafinat comportamentul, odată cu dezvoltarea unor servicii care simplifică modul de a cumpăra online.
CU UN CLICK
„Viitorul o să fie hibrid, comerțul online și magazinele fizice vor fi împreună. Penny se vede ca fiind un retailer omnichannel. În 2024 estimăm o vânzare online de 20 de milioane de euro, chiar dacă suntem parțial prezenți, nu avem încă acoperire națională. (…) Ne așteptăm la o creștere continuă a segmentului online“, spun reprezentanții retailerului Penny România. Compania și-a extins anul trecut serviciile de livrare la domiciliu prin parteneriatele cu Glovo și Bringo, iar anul acesta a inițiat o colaborare cu Tazz.
„Într-o societate în care timpul este cea mai prețioasă resursă, adaptabilitatea și eficiența devin esențiale. Pentru consumatorii de astăzi, mediul online reprezintă rapiditate, simplitate și accesibilitate imediată. Pe măsură ce vânzările online cresc, comportamentul consumatorilor evoluează, cu o atenție sporită pe preț și calitate. (…) Într-o piață dinamică nu este suficient să ții pasul cu tehnologia; este esențial să înțelegi profund consumatorul modern, care este informat, conectat digital“, spune și Valer Hancaș, director de comunicare și corporate affairs, Kaufland România.
În 2023, la modul general, conform GPeC și Asociației Magazinelor Online din România (ARMO), pe baza informațiilor din piață, comerțul online din România a fost evaluat la 7 miliarde de euro, cu perspective de creștere și anul acesta. Din datele de piață analizate mai reiese că segmentul de alimente, băuturi și alte bunuri de larg consum din domeniul digital a fost evaluat la 900 de milioane de euro.
CONCURENȚĂ
Faptul că acest canal de vânzări este atrăgător pentru investiții este demonstrat și de companiile care dezvoltă businessuri doar în format electronic. De exemplu, supermarketul online Sezamo (administrat de societatea Covrigul Crocant), lansat pe piața românească în ultimul trimestru din 2022, a avut o cifră de afaceri de 73,37 milioane de lei anul trecut, potrivit Termene.ro. Din datele sale reiese că aproximativ 75% dintre coșurile de cumpărături ale clienților au în componență cel puțin un produs de panificație sau patiserie. Acest jucător a intrat astfel în competiție directă cu numele mari din retailul alimentar care au linii de business în online.
„Conform estimărilor interne, vânzările online ale Carrefour în 2024 vor înregistra o creștere double digit (de două cifre, n.r.) față de anul precedent“, punctează Narcis Horhoianu, chief marketing officer & e-commerce, Carrefour România, creștere explicată printre altele de adoptarea tot mai mare a formatului de e-commerce de către consumatori.
În prezent, la Carrefour, referitor la numărul de comenzi, produsele lactate, legumele, apa și fructele se situează pe primele poziții. De asemenea, valoarea medie a coșului de cumpărături prin platforma Bringo, care este alegerea principală a românilor pentru shopping e-grocery, este în creștere, ajungând la aproximativ 300 de lei. Pe zona de non-food, cele mai cumpărate produse online sunt cele pentru bebeluși, întreținere rufe și jucării, adică produse pentru familii.
„Estimăm o creștere anuală double digit a vânzărilor noastre online în următorii trei ani. Această evoluție pozitivă este susținută de o serie de factori, printre care: comoditatea și flexibilitatea, dezvoltarea serviciilor de livrare, investițiile în tehnologie“, continuă Narcis Horhoianu.
Pe digitalizare mizează și alți mari retaileri, precum Mega Image, Profi, Auchan sau Lidl, majoritatea lansând proiecte ample în pandemie. „Sectorul de retail din România, în special pe segmentul alimentar, este așteptat să crească cu până la 8% până în 2027. (…) Retailerii locali pot valorifica întregul potențial al comerțului digital, aspect deosebit de important, având în vedere ponderea tot mai mare a canalelor online. De altfel, se estimează că acestea vor înregistra cea mai mare rată de creștere în industria de retail din România. Prin urmare, ne vom concentra pe soluțiile omnichannel, care sunt din ce în ce mai solicitate de antreprenorii români“, a declarat Marek Nowakowski, director general al companiei poloneze Exorigo-Upos România, prezentă pe segmentul de soluții tehnologice pentru sectorul de retail, cu planuri de extindere pe piața românească.
ȘI LA SAT
Astăzi, nu doar online-ul reprezintă o variantă rapidă de a ajunge la un număr mare de consumatori, ci și mediul rural, tot mai multe companii plusând pe această linie cu proiectele lor. Extinderea retailului modern alimentar în mediul rural este o variantă sigură pentru creșterea cotei de acoperire. „Mediul rural reprezintă o piață cu un potențial de creștere semnificativ. Noi ne propunem să avem în catchment area pentru un magazin Penny între 10.000 și 15.000 de locuitori. Expansiunea se realizează la nivel național, indiferent de zona și dimensiunea localității. Mai mult, ce se consideră acum rural este periurbanul localităților mari, unde ne propunem să acoperim noile cartiere“, detaliază reprezentanții rețelei Penny România.
Cu alte cuvinte, deși cea mai mare prezență la sat o are retailerul Profi (care, de altfel, are și cea mai extinsă rețea din România, cu peste 1.600 de magazine), și alți jucători și-au făcut simțită prezența (Mega Image, Metro Cash & Carry etc.), ruralul fiind considerat în momentul de față la fel de atractiv ca urbanul reprezentat de orașele mici.