Prioritățile companiilor de retail alimentar se schimbă odată cu digitalizarea. Ce aduce în plus prezența în online

Cum se schimbă prioritățile companiilor de retail alimentar odată cu digitalizarea? Un lucru e sigur: prezența acestora în mediul online se află deja într-o nouă etapă.

Pentru retailul alimentar, segmentul digital a avut o creștere fără precedent în ultimii ani, impulsul fiind dat în pandemie. A fost o etapă în care s-au construit strategii precise pe acest palier, iar vânzările de alimente și de alte produse perisabile au de­venit la fel de atrăgătoare precum achizițiile de haine sau produse electro-IT. În timp, și consumatorii și-au rafinat com­portamentul, odată cu dezvoltarea unor servicii care simpli­fică modul de a cumpăra online.

CU UN CLICK

„Viitorul o să fie hibrid, comerțul online și ma­gazinele fizice vor fi împreună. Penny se vede ca fiind un re­tailer omnichannel. În 2024 estimăm o vânzare online de 20 de milioane de euro, chiar dacă suntem parțial prezenți, nu avem încă acoperire națională. (…) Ne așteptăm la o creștere con­tinuă a segmentului online“, spun reprezentanții retaile­ru­lui Penny România. Compania și-a extins anul trecut serviciile de livrare la domiciliu prin parteneriatele cu Glovo și Bringo, iar anul acesta a inițiat o colaborare cu Tazz.

„Într-o societate în care timpul este cea mai prețioasă re­sursă, adaptabilitatea și eficiența devin esențiale. Pentru con­sumatorii de astăzi, mediul online reprezintă rapiditate, simplitate și accesibilitate imediată. Pe măsură ce vânzările online cresc, comportamentul consumatorilor evoluează, cu o atenție sporită pe preț și calitate. (…) Într-o piață dinamică nu este suficient să ții pasul cu tehnologia; este esențial să în­țelegi profund consumatorul modern, care este informat, conectat digital“, spune și Valer Hancaș, director de comunicare și corporate affairs, Kaufland România.

În 2023, la modul general, conform GPeC și Asociației Ma­ga­zinelor Online din România (ARMO), pe baza informațiilor din piață, comerțul online din România a fost evaluat la 7 mi­liarde de euro, cu perspective de creștere și anul acesta. Din datele de piață analizate mai reiese că segmentul de alimente, băuturi și alte bunuri de larg consum din domeniul digital a fost evaluat la 900 de milioane de euro.

CONCURENȚĂ

Faptul că acest canal de vânzări este atră­gător pentru investiții este demonstrat și de companiile care dez­voltă businessuri doar în format electronic. De exemplu, supermarketul online Sezamo (administrat de societatea Co­vri­gul Crocant), lansat pe piața românească în ultimul trimestru din 2022, a avut o cifră de afaceri de 73,37 milioane de lei anul trecut, potrivit Termene.ro. Din datele sale reiese că apro­xi­mativ 75% dintre coșurile de cumpărături ale clien­ților au în componență cel puțin un produs de panificație sau patiserie. Acest jucător a intrat astfel în competiție directă cu numele mari din retailul alimentar care au linii de business în online.

„Conform estimărilor interne, vânzările online ale Carrefour în 2024 vor înregistra o creștere double digit (de două cifre, n.r.) față de anul precedent“, punctează Narcis Horho­ianu, chief marketing officer & e-commerce, Carrefour România, creștere explicată printre altele de adoptarea tot mai mare a formatului de e-commerce de către consumatori.

În prezent, la Carrefour, referitor la numărul de comenzi, pro­dusele lactate, legumele, apa și fructele se situează pe primele poziții. De asemenea, valoarea medie a coșului de cum­părături prin platforma Bringo, care este alegerea prin­ci­pală a românilor pentru shopping e-grocery, este în creș­tere, ajungând la aproximativ 300 de lei. Pe zona de non-food, cele mai cumpărate produse online sunt cele pentru bebe­luși, întreținere rufe și jucării, adică produse pentru familii.

„Estimăm o creștere anuală double digit a vânzărilor noas­tre online în următorii trei ani. Această evoluție pozitivă este susținută de o serie de factori, printre care: comoditatea și flexibilitatea, dezvoltarea serviciilor de livrare, investițiile în tehnologie“, continuă Narcis Horhoianu.

Pe digitalizare mizează și alți mari retaileri, precum Mega Image, Profi, Auchan sau Lidl, majoritatea lansând proiecte ample în pandemie. „Sectorul de retail din România, în special pe segmentul alimentar, este așteptat să crească cu până la 8% până în 2027. (…) Retailerii locali pot valorifica întregul potențial al comerțului digital, aspect deosebit de important, având în vedere ponderea tot mai mare a canalelor online. De altfel, se estimează că acestea vor înregistra cea mai mare rată de creștere în industria de retail din România. Prin urmare, ne vom concentra pe soluțiile omnichannel, care sunt din ce în ce mai solicitate de antreprenorii români“, a decla­rat Marek Nowakowski, director general al companiei polo­neze Exorigo-Upos România, prezentă pe segmentul de so­luții tehno­logice pentru sectorul de retail, cu planuri de extin­dere pe piața românească.

ȘI LA SAT

Astăzi, nu doar online-ul reprezintă o variantă ra­pidă de a ajunge la un număr mare de consumatori, ci și me­diul rural, tot mai multe companii plusând pe această linie cu proiectele lor. Extinderea retailului modern alimentar în mediul rural este o variantă sigură pentru creșterea cotei de acoperire. „Mediul rural reprezintă o piață cu un potențial de creștere semnificativ. Noi ne propunem să avem în catchment area pentru un magazin Penny între 10.000 și 15.000 de locui­tori. Expansiunea se realizează la nivel național, indiferent de zona și dimensiunea localității. Mai mult, ce se consideră acum rural este periurbanul localităților mari, unde ne propunem să acoperim noile cartiere“, detaliază reprezentanții rețelei Penny România.

Cu alte cuvinte, deși cea mai mare prezență la sat o are re­tailerul Profi (care, de altfel, are și cea mai extinsă rețea din România, cu peste 1.600 de magazine), și alți jucători și-au făcut simțită prezența (Mega Image, Metro Cash & Carry etc.), ruralul fiind considerat în momentul de față la fel de atractiv ca urbanul reprezentat de orașele mici.