Principiul antreprenorului Florin Madar, șeful Temad Group: „Dacă oportunitatea nu bate la ușă, construiește una”
[vc_row][vc_column][vc_column_text]
În vremuri de incertitudine, supraviețuirea unui business poate fi asigurată prin construirea de noi oportunități. Studiu de caz: Florin Madar și al său Temad Group.
Brașoveanul Florin Madar (53 de ani) a construit în urmă cu aproape 25 de ani o afacere în domeniul importului și distribuției de materiale auxiliare pentru construcții. Inițial, nu a fost singur, ci alături de doi asociați, însă începând cu anii 2000 a devenit unic acționar al unui business care a crescut, chiar și pe timp de criză, cu cel puțin 5%. Păstrând această tendință, grupul Temad a încheiat 2016 cu afaceri estimate la circa 32 de milioane de euro. Tot în criză a hotărât să își diversifice businessul.
A fost o decizie aflată la intersecția oportunității cu nevoia de a-și găsi puncte de sprijin în afara afacerii principale. Așa s-au născut Temad Energie (centrală fotovoltaică) și Temad Producție (fabrica de plasă din fibră de sticlă). O mutare inspirată la vremea aceea, ținând cont mai ales de faptul că piața construcțiilor a fost una dintre cele mai lovite de criza economică și financiară. Astfel, în 2013 a investit 3,7 milioane de euro într-o centrală fotovoltaică – „o centrală mică“, spune antreprenorul – cu o producție anuală de 3.200 MW pe oră și o putere instalată de 2,6 MW.
În același 2013 a decis să aloce aproximativ un milion de euro într-o fabrică de plasă de fibră de sticlă. „Având deja distribuția, noi am venit din avalul circuitului. Plasa de fibră de sticlă era un produs pe care l-am importat destul de mult timp și am zis că este o oportunitate să îl și producem“, spune antreprenorul.
PARIUL CU ENERGIA VERDE. Doar că socoteala de acasă nu se potrivește (tot timpul) cu cea din târg. La trei ani de la apariția celorlalte două firme în grup, lucrurile par să nu mai meargă la fel de bine. „Pe producție am scăzut față de 2015. Am avut ceva probleme la producția de plasă, dar și la cea de energie pentru că a bătut soarele mai puțin decât anul trecut și, din acest punct de vedere, depindem de soare“, mai explică el.
Dar nu soarele a fost principalul vinovat. În 2013, a considerat că investiția în energia regenerabilă este o oportunitate, în condițiile în care mulți producători se bazau, mai ales, pe certificatele verzi. „Eu mi-am asumat riscul ca centrala să nu producă dacă nu bate soarele, mi-am asumat riscul întreținerii și reparării defecțiunilor, dar riscul să se schimbe legea, nu“, punctează Florin Madar. Pe de altă parte, recunoaște că are, totuși, o situație privilegiată fiindcă, nefiind un mare producător de energie, vinde certificatele printr-un contract bilateral (precizând că veniturile centralei provin trei sferturi din valorificarea certificatelor verzi și doar un sfert din producția de energie). Spune că a luat în calcul vânzarea centralei, însă „nu în mod activ“.
PRODUCȚIE FĂRĂ MUNCITORI. De partea cealaltă, nici producția nu merge prea bine din cauza lipsei de muncitori. Dacă în 2015 au produs aproape nouă milioane de metri pătrați de plasă, în acest an nu au mai găsit oameni cu care să poată lucra în trei schimburi, cu toate că cerere pentru acest tip de produs există. A rămas așadar doar cu două schimburi și cu o producție cu 30% mai mică. Fiindcă nici fabrica nu este foarte mare, ar mai avea nevoie de circa zece persoane. „Salariile sunt între 1.800 și 3.000 de lei brut – variază în funcție de producție“, exemplifică antreprenorul. Speră să rezolve criza, căci anul trecut a fost nevoit să importe plasa din fibră de sticlă, iar ținta lui este să aibă o producție constantă de circa opt milioane de metri pătrați pe an. Ia în calcul și robotizarea companiei, însă un asemenea proces este costisitor, iar retehnologizarea unei fabrici relativ noi, care funcționează doar de trei ani, pare greu de realizat. În total, sunt 270 de angajați, majoritatea, însă, lucrează în zona de distribuție, care este și cea mai performantă companie a grupului.
Deocamdată, nu regretă diversificarea făcută în 2013. Nici nu caută să vândă afacerea, pe care speră să o lase moștenire copiilor, el fiind, de altfel, și președintele Family Business Network România, o organizație care își propune să aducă laolaltă mai multe afaceri de familie. „Deocamdată nu mă văd la pensie. Trebuie să dau businessul mai departe. Nu o să mă retrag fără să las lucrurile aranjate“, mărturisește Florin Madar. Cu toate acestea, având experiență, pare conștient că orice pas pe loc, într-o economie care nu are predictibilitate pe termen lung, se poate traduce într-un regres al afacerii. De aceea, pare să fie în căutarea unor alternative, căci, în cazul reapariției unei crize, trebuie să fie sigur că va cădea în picioare.
EXTINDEREA. Fiindcă businessul de distribuție este, de fapt, cel care susține grupul, Florin Madar a încercat să iasă cu produsele (proprii sau branduri străine) și pe alte piețe apropiate. A vrut să intre anul trecut pe piața din Georgia, unde a căutat un partener local, însă spune acum că „șansele să se concretizeze sunt relativ mici“. Este deja prezent, printr-un joint-venture, în Republica Moldova, a deschis la un moment dat și o filială în Bulgaria, dar a mai încercat să își extindă distribuția și către alte câteva „țări exotice“. „În Republica Moldova, (afacerea, n.r.) funcționează deja de șapte ani, dar în Bulgaria nu a funcționat decât foarte puțin“, spune antreprenorul, care pare să nu fi găsit rețeta potrivită pentru o extindere sustenabilă în țările învecinate. Rămâne însă optimist și punctează: „Încercăm. Tot timpul avem în vedere să ne mai extindem undeva“.
Deocamdată, rețeaua este bine dezvoltată la nivel național – de la marile orașe la mediul rural. Prin cele 14 puncte de lucru în întreaga țară produsele ajung la revânzători, în marile magazine de retail sau la companiile din domeniul construcțiilor. „Sunt și segmente pe care nu le acoperim încă, de exemplu papetăriile sau librăriile“, explică Florin Madar, precizând că aici este o altă oportunitate de creștere, mai ales că în portofoliul companiei se află și produse precum lipiciul. Recunoaște că nu are însă o ofertă completă pentru a putea intra pe radarul acestora, de aceea este în căutare de subdistribuitori. „Sunt chestiuni de perspectivă. Și sunt destule lucruri care ne țin în priză“, spune Madar. De altfel, până în 2018 speră să fie funcțională și platforma online prin care să poată comercializa direct produsele.
[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Perspectivele lui 2017” color=”juicy_pink” border_width=”2″][vc_column_text]Toate estimările arată că economia României va continua să crească și în 2017, însă mai temperat decât anul trecut. În ceea ce privește construcțiile, ca la fiecare început de an, așteptările sunt mari.[/vc_column_text][vc_column_text]
- Prognoze. Piața de construcții este estimată la 15 miliarde de euro, iar cea de matriale de construcții la trei miliarde de euro, potrivit datelor companiei.
- Ținte. Grupul Temad și-a propus pentru anul acesta o creștere de cel puțin 7% a afacerilor și anticipează că piața de construcții va avansa tot cu același procent.
- Dificultăți. Presiunea pe preț este în continuare mare și vine atât de la concurența crescută, cât și de la puterea de cumpărare redusă. Florin Madar argumentează că după 2008-2009 piața nu a mai acceptat creșteri de prețuri. „Plăcinta este mai mică, oamenii de la masă sunt mai mulți“, punctează Florin Madar.
- Semnale de alarmă. Dar, pentru ca toate planurile companiilor, inclusiv ale grupului fondat de antreprenorul brașovean, să se îndeplinească este nevoie de stabilitate politică și de menținerea unui trend de dezvoltare economică similar celui de anul trecut.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]
FOTO: Antreprenorul Florin Madar pare să se ghideze după dictonul „dacă oportunitatea nu bate la ușă, construiește una”. Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney