Preţuri între 7,43 şi 9,59 lei/litru la benzinăriile din Bucureşti, joi dimineaţa

Carburanţii se comercializează cu preţuri cuprinse între 7,43 şi 9,59 lei joi dimineaţa în Capitală, după ce seara trecută şoferii au format cozi imense în benzinării de teama scumpirilor, informează Agerpres.ro.

Benzina standard are un preţ pe litru de 8,65 lei la MOL, 8,08 lei la OMV, 7,99 Petrom şi 7,43 Lukoil. Benzina premium costă 9,09 la MOL, 8,68 lei la OMV, 8,45 lei – Petrom şi 7,65 lei – Lukoil, potrivit datelor din Monitorul Preţurilor la Carburanţi, aplicaţie lansată de Consiliul Concurenţei.

Litrul de motorină standard costă 9,12 lei – MOL, 8,24 – OMV, 7,99 – Petrom şi 7,98 – Lukoil, iar cel de motorină premiul este 9,59 – MOL, 8,78 lei – OMV, 8,35 – Petrom şi 8,34 Lukoil.

În aplicaţie nu apar cotaţiile carburanţilor comercializaţi de Rompetrol, companie care s-a confruntat zilele trecute cu un atac cibernetic, însă datele afişate la benzinăria din Şoseaua Viilor arată preţuri de 7,63 lei la benzina şi motorina standard.

Benzinăriile din Bucureşti au fost asaltate de şoferi, miercuri seara, speriaţi că preţul carburanţilor va depăşi 10 lei pe litru din această noapte, aşa cum s-a vehiculat în spaţiul public, traficul fiind dat peste cap din cauza cozilor imense de maşini.

Pe reţelele de socializare au apărut poze cu şoferi care cumpărau carburanţi în pungi, damigene, containere şi butoaie.

Instituţiile statului au anunţat că investighează această situaţie. Ministrul Energiei a avut miercuri seara mai multe postări pe Facebook prin care a îndemnat românii la calm, spunând că există suficiente stocuri şi preţurile nu au niciun motiv să crească.

Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor a început controale în benzinării tot miercuri seara, iar Consiliul Concurenţei a anunţat că monitorizează piaţa carburanţilor şi investighează situaţiile în care preţurile au crescut foarte mult, fără a avea o justificare economică.

Anticiparea unui anumit preţ ce ar trebui practicat de către o companie şi anunţarea acestuia în piaţă poate intra sub incidenţa prevederilor Legii Concurenţei. Companiile trebuie să îşi stabilească în mod independent politica de preţuri, în funcţie de propria strategie şi de structura costurilor implicate de desfăşurarea activităţii, înţelegerile şi/sau acţiunile concertate referitoare la comportamentul pe piaţă fiind sancţionate de legislaţia în domeniu, potrivit Consiliului Concurenţei.

„Este o situaţie internaţională dificilă şi volatilă generată, în principal, de adoptarea măsurilor economice de combatere a agresiunii ruse în Ucraina. În acest context, noi veghem ca unele companii să nu profite de această situaţie, deoarece o eventuală creştere nejustificată a preţurilor poate conduce la sancţiuni”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Conform datelor afişate de aplicaţia Monitorul Preţurilor, creşteri mari ale preţurilor carburanţilor s-au înregistrat la benzinăriile unui singur lanţ de distribuţie şi unele benzinării independente din vestul tării. Acest lucru poate fi explicat de faptul că în Ungaria preţurile carburanţilor sunt plafonate, ceea e a condus la penurie, a mai transmis Consiliul Concurenţei.

Potrivit informaţiilor obţinute de Agerpes, din cauza unor probleme la o rafinărie din Ungaria, MOL înregistrează un deficit de carburanţi pe piaţa din România. Compania a anunţat însă că aprovizionarea cu petrol a Ungariei nu suferă întreruperi iar rezervele şi capacităţile de rafinare ale grupului sunt suficiente pentru a acoperi necesităţile ţării. Compania a adăugat că în pofida creşterii cererii este în măsură să îi deservească pe automobiliştii maghiari deoarece produce carburanţi la capacitate maximă. MOL nu a precizat nimic despre aprovizionarea benzinăriilor din România.