Povestea lui Sorin Felea, antreprenorul care vinde online sisteme de securitate de aproape un deceniu. Anul aceasta mizeaza pe afaceri de 11,5 mil. euro

„Într-o perioadă nesigură, o vizită în ma­ga­zinul nostru online te asigură“ – ar pu­tea suna un slogan pentru achiziția de sis­teme de securitate. Aflată de aproape un deceniu pe această nișă, afacerea antreprenorului Sorin Felea – Atu Tech – merge astăzi mai departe cu un obiectiv îndrăzneț: extinderea în mai multe țări din regiune.

„Segmentul de securitate este dinamic, mereu schimbător, asemănător celui de IT, dacă e să facem o comparație. Produsele se schimbă rapid, evoluția specificațiilor și a tehnologiilor din domeniu avansează repede, astfel încât și noi trebuie să luăm de­ciziile de achiziție pe măsură“, face Sorin Felea (36 de ani) o prezentare succintă a pie­ței în care își dezvoltă afacerea cu sis­teme de securitate.

Început în anul 2011, proiectul său Atu Tech s-a transformat între timp în cel mai mare magazin online de pe acest segment, cu o cifră de afaceri de nouă milioane de euro în 2019. Acum, în urma unei investiții de peste 200.000 de euro, Felea se pregă­tește să lanseze o nouă platformă, uitân­du-se în același timp dincolo de graniță, către piețele din Bulgaria, Ungaria și Polonia.

Avantajul exprienței

Doi prieteni și 20.000 de euro. Așa a început povestea ma­gazinului online Atu Tech (a2t.ro). „Pro­iectul a fost demarat în 2011, dar efectiv «la drum» am plecat în martie 2012, alături de colegul și prietenul meu Marius Dușe. Atunci am cumpărat două birouri, două scaune, două calculatoare, câteva rafturi. Am pornit cu bani obținuți din credite de nevoi personale (20.000 de euro, n.r.), cu un stoc foarte mic de marfă, cu lichidități mo­dice“, își amintește antreprenorul.

Care a fost cel mai mare avantaj la momentul acela? Experiența pe care fiecare o acu­mulase în timp: „Marius, pe partea de telecomunicații, achiziții și comerț online, iar eu, pe cea de comerț tradițional și vân­zări, ca fost angajat al unei corporații mul­ti­naționale de bricolaj“.

Cum comerțul online era la acea vreme un domeniu încă la început, o investiție în această direcție părea benefică, mai ales dacă aveai ideea dezvoltării unei nișe, așa cum erau considerate sistemele de securitate. Între timp, și piața de comerț online a crescut într-un ritm accelerat. Din cel mai recent studiu realizat de Horváth & Partners reiese că vânzările din online vor crește cu circa 28% anul acesta prin com­pa­rație cu 2019, printre altele și în contextul pandemiei de COVID-19, urmând să ajungă la 5,5 miliarde de euro.

În cazul particular al Atu Tech, Sorin Felea estimează pentru anul în curs o cifră de afaceri de 11,5 milioane de euro, în creș­tere cu 2,5 milioane față de 2019, la o marjă de profit de 5-10%. Antreprenorul măr­turisește că, la începutul pandemiei, a fost greu să anticipeze ce va urma, defi­nind această perioadă drept „ciudată și ne­sigură pentru mediul de afaceri“. „Am căutat și importat într-un timp extrem de scurt echipamente de securitate care s-au pretat în acest context. Și mă refer, printre altele, la supraveghere video cu termoviziune, la sisteme de control acces inteligente etc. Astfel că, acționând rapid, am în­re­gis­trat o creștere de aproximativ 50% față de aceeași perioadă a anului trecut“, deta­liază Felea.

Potrivit unui sondaj al Atu Tech dat pu­bli­cității în iulie, peste 60% din români sunt de părere că numărul de infracțiuni a crescut în ultimele patru luni, iar 71% din re­spondenți se așteptau ca rata infracțio­na­lității să crească și mai mult în urmă­toarele luni. „Am văzut, în ultimul timp, o efer­vescență în interesul românilor pentru produse și sisteme de securitate complexe, iar rezultatele sondajului vin să confirme această tendință, pe care am anticipat-o“, adaugă Felea.

Potrivit datelor companiei, clienții ma­ga­zinului preferă sisteme de securitate mai complexe și sisteme smart home, dotate cu tehnologii de ultimă generație și intuitive, care permit configurarea rapidă și care pot fi accesate de la distanță direct de pe smartphone. În prezent, valoarea medie a unui sistem de supraveghere complex – cu patru camere cu rezoluție Full HD și toate accesoriile incluse, inclusiv hard disk – este de 900-1.000 de lei.

Următorii doi-trei ani

Pe termen scurt, Felea se concentrează pe noua plat­formă, în care a investit deja peste 200.000 de euro. Magazinul online Atu Tech (a2t.ro) comercializează peste 4.000 de produse din mai multe categorii, cele mai cău­tate fiind sistemele de supraveghere video, sistemele de alarmă, de control acces, automatizările pentru porți, interfoane, sistemele antiincendiu și de sonorizare.

Pe termen lung, antreprenorul se pre­gă­tește pentru expansiunea internațională. „Înainte de pandemie, un obiectiv principal a fost extinderea afacerii în afara gra­ni­ței, în piețele din Bulgaria, Ungaria și Po­lo­nia, printr-o platformă de marketplace. Acest obiectiv există încă. Ne dorim ca în doi-trei ani să putem livra în mai multe țări din Europa.“ În momentul de față, afacerea Atu Tech se adresează atât consumatorilor finali (B2C), cât și firmelor speciali­zate (B2B), acestea din urmă acoperind aproximativ 50% din total.

Astăzi, dacă ar fi să dea timpul înapoi, Sorin Felea spune că există un lucru pe care l-ar face altfel – automatizările de procese și eficientizarea fluxurilor interne. „Ne-am dat seama puțin mai târziu cât de mult contează și care ar fi fost impactul dacă s-ar fi întâmplat mai repede“, punc­tează el „o lecție importantă“ din care a avut de învățat multe lucruri.

Câteva păreri

7 din 10 români consideră că un sistem de securitate descurajează în mod sigur infractorii, arată un sondaj realizat re­cent de Atu Tech.

  • Context. Peste 50% din români cred că decizia de achiziție a unui sis­tem de securitate este determinată de pandemia de COVID-19.
  • Avans. Mai mult de 60% din cei in­tervievați sunt de părere că numărul de infracțiuni a crescut în ultimele luni, iar 70% apreciază că un sistem de supraveghere video îi descurajează pe infractori să comită furturi sau tâlhării.
  • Viitor. Aproximativ 71% din res­pon­denți se așteaptă ca rata in­frac­ționa­li­tății să crească și mai mult în următoa­rele luni.
  • Tarife. La momentul de față, un client plătește, în medie, pentru achi­ziția unui sistem de supraveghere cu patru camere (rezoluție Full HD și acce­sorii), aproximativ 900 – 1.000 de lei. Valoarea crește în funcție de model.

Acest articol a aparut în numărul 98 al revistei NewMoney