Spre covorul roșu. Mihaela Glăvan și pantofii vedetelor de la Hollywood

După 15 ani, Mihaela Glăvan demons­trează că, în lumea designerilor, crea­țiile nu se numără. Ele sunt unice, prin valoarea pe care o primesc de la crea­torul lor. Fără excepție. 

Acest articol a apărut în numărul 52 (5 – 18 noiembrie) al revistei NewMoney

În showroom-ul din Sabinelor 104, Bu­cu­rești, Mihaela Glăvan începe să pună cap la cap ideile pentru o colecție care va fi trimisă unui client nou, în Los Angeles. Este ceva inedit, un proiect în care luxul este reinterpretat și gândit să rezoneze cu dorințele vedetelor pre­zente deseori pe covorul roșu. „Ei lu­crează cu Madonna, cu Beyoncé. Și vor creații în special pentru red carpet“, spune ea. Sunt nume cu greutate, care ar putea să-i poarte anul viitor creațiile. Se întâmplă deja în cazul unei alte ro­mânce, Andreea Bădală, ale cărei rochii semnate Murmur sunt purtate la Holly­wood.

Pasul către Los Angeles devine acum piesa de rezistență în creațiile livrate de Mihaela Glăvan peste hotare, un segment care se apropie de circa 10% din­tr-un total de aproximativ jumătate de milion de euro, cât înseamnă astăzi cifra sa de afaceri. Brandul a crescut lent în primii cinci ani, dar în timp a devenit cunoscut printre iubitorii de încălță­minte la comandă.

Mihaela Glăvan a iubit pantofii încă din copilărie și era fascinată de felul în care materialele se îmbină și formează linii perfecte, potrivite pentru orice tip de picior. Mai târziu, când gustul pentru frumos s-a rafinat, și-a dat seama că nu este atrasă de nimic din ceea ce piața îi livrează pentru consumul propriu. Așa a început să-și modifice pantofii și hai­nele, să aducă ceva personal în designul lor. Absolventă de Relații Economice In­ter­naționale, Mihaela Glăvan a intrat timid în afaceri, cu 200 de euro împru­mu­tați și cinci perechi de botine pe care le-a vândut în magazinul unei prietene. Se întâmpla în 2003 și nu împlinise încă 25 de ani. „Prima investiție a fost un calapod măsura 37, adică o măsură foarte răs­pân­dită. Nu aveam bani de o serie întreagă“, își amintește ea.

Pentru că nu-și permitea să întrețină un atelier, externaliza producția și lucra cu mai multe ateliere în același timp. O so­lu­ție temporară, „nu cea mai fericită“, pentru că nu avea control asupra produsului finit și, deseori, pantofii păstrau doar 40% din ideile sale. „Se pierdeau detalii pe drum“, lucru care o descuraja, mai ales că, în perioada aceea, lucra neîncetat, de la 5 dimineața până la 11 seara.

INTERNALIZARE. În propriul atelier (care s-a transformat, între timp, într-o făbricuță) a investit în 2005, toate produsele fiind lucrate manual. Vânzările au crescut treptat, ajungând în 2017 la 427.000 de euro. „Până în 2008, am avut creștere. Apoi, a venit criza și am avut scădere. Din 2012, însă, lucrurile au evo­luat în sens pozitiv“, adaugă ea. Iar ca să ajungă aici, afacerea a trecut prin mai multe etape și provocări, în special cu gă­sirea unor oameni potri­viți, pe care spune că i-a căutat ani în șir. Astăzi, conducând o echipă din care fac parte 21 de angajați, Mihaela Glăvan își împarte businessul între producție, vân­zări (offline și online) și parteneriate.

De la cinci perechi de botine, crea­toarea din Sabinelor a ajuns astăzi la o capacitate de 800–1.000 de perechi pe lună. Este foarte atentă la toate materia­lele pe care le folosește și lucrează cu anu­miți furnizori de peste zece ani. „Acum… astăzi“, spune ea în timp ce-și privește ceasul, „trebuie să mă întâlnesc cu un fur­nizor din Italia, cu care vreau să dezvolt niște tălpi noi pentru vara următoare. El vine și pleacă, trebuie să-l prind“. Mărtu­risește că investește foarte mult în materie primă, care reprezintă 30% din total costuri. „Este un efort financiar mare, banii sunt blocați în materiale“, explică ea. Ca noutate, în fiecare colecție, propune materiale care sunt alternative pie­lii, care imită lemnul sau cauciucul.

OFFLINE VS ONLINE. După mult timp în care a avut probleme cu forța de muncă, a găsit, în sfârșit, patru oameni potriviți pentru producție, care i-au completat echipa și care, în mod sigur, o vor ajuta să facă față creșterii vânzărilor. „Anul acesta, până acum, avem deja o creștere de 25% față de anul trecut“, mai spune ea.  În publicul Mihaelei Glăvan sunt mulți clienți fideli care-i vizitează showroom-ul din București, acolo unde sunt expuse ulti­mele colecții, și unde, cei care doresc pot cumpăra pe loc sau pot comanda ceva anume. Aici, valoarea medie a bonului de cumpărături este de 700 de lei. Vân­zări importante generează și magazinul online, prezent în două declinări – una .ro, pentru piața românească, și o alta .com, pentru cea internațională, care vine ca o completare la câteva colaborări offline în Londra și Viena.

Ca parte a strategiei de dezvoltare, nu ia în calcul să deschidă un magazin nou. „Un magazin de brand implică investiții foarte mari. Noi nu avem comerț stradal, iar ca să mă duc în mall, acest lucru nu face parte din filosofia brandului“. În schimb, se va concentra pe online, pentru că „acesta este trendul“. Un studiu rea­-

lizat anul trecut de GPeC și compania de cercetare iSense Solutions arată că 44% din utilizatorii de internet din mediul urban au făcut cumpărături online cel puțin lunar. Aceștia au vizitat nouă magazine pe an, cu o frecvență de trei-patru ori pe săp­tămână. Și tot în online, Glăvan a renunțat recent la plățile prin ramburs. Admite că a fost o mișcare riscantă, mai ales că nu­mărul comenzilor a scăzut puțin, dar spune că, pe termen lung, este în mod sigur cea mai bună decizie pe care o pu­tea lua. „Exista așa o lejeritate în a cum­păra șase produse și a returna patru. Acum, au rămas doar acei clienți care-și doresc cu adevărat produsul“, explică ea unul dintre motivele acestei decizii. În paranteză spus, în online colaborează de mai mulți ani și cu Fashion Days – cel mai mare retailer online de modă de pe piaţa locală, cu afaceri de 26 de milioane de euro în primele opt luni ale anului trecut, deținut de eMAG –, pentru care creează colecții diferite de cele ale sale.

Și încă ceva: în primăvară, Mihaela Glă­van a început o colaborare cu actrița Alina Pușcaș, pentru o linie vesti­mentară bran­duită „LIN“. „Eu mă ocup de partea de creație. Împreună cu Alina am identificat o nevoie în piață, o cerere pentru piesele ba­sic care să-ți completeze outfit-ul“, punc­­­tează ea. În paralel cu aceste pro­iecte, an­treprenoarea predă și cursuri de design încălțăminte la DallesGO pentru cei care vor să descopere povestea din spa­tele realizării unei perechi de pantofi, învă­țân­du-și cursanții cum să-și tran­s­forme propria poveste într-un adevărat business.

Cronologia unei afaceri

Din momentul în care a internalizat producția, lucrurile s-au schimbat în lumea designerului de pantofi Mihaela Glăvan: creațiile sale au prins viață exact așa cum erau desenate.

  • 2003. Absolventă de Relații Internaționale în cadrul Academiei de Studii Economice, decide să-și construiască o afacere cu pantofi.
  • 2005. Face un pas important și investește în propriul atelier de producție preluând astfel controlul asupra propriilor modele.
  • 2007. O vacanță în familie îi schimbă perspectiva asupra vieții personale și decide că este nevoie de un echilibru, să nu mai lucreze 15 ore pe zi.
  • 2008. Vine criza, afacerea începe să scadă, până în 2012, când revine pe creștere și păstrează acest trend.
  • 2018. Afacerea a avut până în prezent o creștere de 25% față de 2017, depășind pragul de o jumătate de milion de euro ca rulaj; lansează împreună cu actrița Alina Pușcaș linia vestimentară „LIN“, despre care spune că are deja comenzi.
  • 2019. Creațiile sale urmează să ajungă în Los Angeles, cu o țintă clară: să fie purtate de nume sonore de la Hollywood, care defilează pe covorul roșu.

FOTO: Ilustrație de Vali Ivan

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *