Povestea Couture de Marie: Drumul parcurs de la o investiție de 3.000 de euro până la afa­ceri de 350.000 de euro

Într-o piață în care fast fashionul impune moda, ce șanse mai au micii antreprenori să se dezvolte? Claudia Ioniță, crea­toarea brandului Couture de Marie, are un răspuns croit în stil propriu.

În buricul târgului, pe Strada Polonă, Bucu­rești, într-o casă cu amprentă istorică, crea­țiile Claudiei Ioniță (38 de ani) prind contur în urma unui proces minuțios de lu­cru, de la primul desen și până la ultima cusă­tură. Spațiul amenajat aici este împărțit între showroomul propriu-zis și atelierul de producție. O producție adresată exclusiv femeilor și care, până la finalul acestui an, al cincilea de la lansare, se va regăsi atât într-un magazin online internațional, cât și în portofoliul altor retaileri din stră­i­nă­tate. Tradusă în volum, mișcarea ar trebui să se concretizeze într-o cifră de afa­ceri de 700.000 de euro până la finalul lui 2020.

IMPULS PENTRU MODĂ. Drumul parcurs de Claudia Ioniță de la o investiție de 3.000 de euro în lansarea brandului de modă Couture de Marie, în 2015, și până la afa­ceri de 350.000 de euro, estimate pentru anul în curs, nu a fost unul ușor. Angajată în departamentul de vânzări al unui holding de presă, într-o perioadă în care sala­riile îi întârziau continuu, antreprenoarea a decis în 2014 să înceapă ceva cu totul nou, pe cont propriu. „A fost un impuls. Se adu­na­seră multe salarii neîncasate și mi-am zis − «Gata! Ajunge!». Oricum, ideea cu moda făcea parte dintr-un vis mai vechi de-al meu. Era ceva ce îmi doream de mai mulți ani, însă nu știam când se va întâmpla“, mărturisește ea. Timp de un an a studiat, a mers pe la tot felul de cursuri care să o ajute să implementeze toate ideile despre acest business. Primele creații au fost lucrate într-un atelier mic, improvizat în propria sufra­gerie.

„Am funcționat așa câteva luni. Lucram serii mici, pe care le vindeam la târgurile de profil. Showroomul unde ne aflăm acum a fost amenajat în a doua parte a anului 2015, iar de atunci lucrurile au mers în direcția potrivită, mai ales că am pus la punct și propriul magazin online, în .ro“, continuă Claudia Ioniță, subliniind că pri­mii trei ani au fost foarte di­ficili. „Brandul nu era cunoscut și am întâmpinat difi­cul­tăți în a găsi angajații potriviți în pro­duc­ție“, detaliază ea. Din al patrulea an vor­bește însă de un business stabil, asta și da­torită unor colaborări pe diverse proiecte, atât în zona de corporate – realizând creații în serie limitată pentru anumite eve­nimente –, cât și cu retaileri online foarte cu­noscuți, precum FashionUp (în 2018) și We Love Couture (în 2019).

În aceste condiții, în primele șase luni ale anului în curs a atins deja un volum de afaceri de 150.000 de euro – egal cu cel înregistrat la nivelul întregului an 2018 –, la o capacitate medie de producție de 120 de ți­nute pe lună. „Pe site-ul retailerului We Love Couture – o platformă destinată designerilor români – suntem listați din luna februarie, ceea ce ne-a ajutat foarte mult, mai ales că acest site vinde mult și interna­țional. Iar cele mai multe comenzi au mers către Franța și Belgia, dar și în Dubai“, de­ta­liază antreprenoarea, care mai spune că brandul Couture de Marie este prezent și offline, într-un magazin din Paris, de mai bine de doi ani.

În paranteză spus, și marii retaileri din modă funcționează după aceeași rețetă: au un lanț de magazine în offline, dar vând bine și online, în contextul în care comer­țul electronic s-a dezvoltat puternic în ulti­mii ani. Un studiu publicat în 2018 de ana­liștii de la KeysFin arată că H&M, Zara, C&A și Pepco sunt principalii actori într-o piață locală de fashion evaluată la aproape cinci miliarde de euro, comerțul de profil din țara noastră fiind controlat în propor­ție de 83% de investitorii străini.

MIZĂ PE VEST. Acum, ca parte a strategiei de dezvoltare pe termen lung, Claudia Io­niță lucrează deja la varianta în .com a ma­ga­zinului online, pe care îl va lansa până la finalul acestui an, intenția fiind să crească mult vânzările pe piața externă, în principal în țările din Europa de Vest. Într-o pri­­­mă fază, investiția înseamnă aproximativ 5.000 de euro, fără costurile de promo­vare. „Și tot în direcția aceasta de interna­țio­nal, suntem în discuții cu site-uri din Polonia, Grecia și UK (Marea Britanie, n.r.), unde să ne listăm. Odată cu această extindere internațională, estimez să ajungem la afa­­ceri de 700.000 de euro în 2020“, mai spu­­ne antreprenoarea.

Claudia Ioniță consideră că avantajul cel mai mare al designerilor români este reflectat în calitatea materialelor folosite, superioare celor promovate de către companiile prezente pe segmentul de mass-market. Brandurile internaționale care s-au extins și la noi în numeroase re­țele de ma­gazine, peste tot în marile orașe, „ne-au educat prost prin încurajarea consumului“, consideră ea. „Vorbim de fast fashion. Cheltuim bani mulți pe haine care nu sunt de calitate, pe care le îmbrăcăm de două-trei ori. E o risipă.“ Pe de altă parte, o rochie de designer, deși costă de câteva ori mai mult decât una din categoria mass-market, poate fi purtată de mai multe ori și păstrată pentru o perioadă mai lungă.

La nivel mondial, din totalul materia­le­lor folosite la fabricarea hainelor sunt refo­losite abia sub 1%, în fiecare secundă un camion de haine fiind aruncat la gunoi, po­­trivit unui studiu al Fundaţiei Ellen McArthur, publicat anul acesta pe site-ul www.ellenmacarthurfoundation.org. „Hai­nele trebuie proiectate diferit, astfel încât să fie purtate mai mult, reciclate și reutilizate“, este de părere activista pentru mediu Ellen McArthur, citată de aceeași sursă. În alt fel de cifre, industria modei produce aproximativ 1,2 miliarde de tone de emisii pe an. Adică, mult peste ce generează industria aviatică și cea a transporturilor navale.

Pe scurt

La mai bine de patru ani de când a apărut în piața locală de modă, brandul Couture de Marie are o strategie clară pentru extin­derea internațională.

  • 2015. În lumea designerilor vestimentari, apare un nou nume: Claudia Ioniță, ale cărei creații sunt adresate unui public feminin.
  • 2018. Începe colaborarea cu unul dintre cei mai cunoscuți retaileri din industria de modă ‒ FashionUp, iar un an mai târziu cu un altul, We Love Couture.
  • 2020. Afacerea este estimată să atingă un volum de 700.000 de euro, cu miza pe piața externă, în principal pe țările din Europa de Vest.

Acest articol a apărut în numărul 72 (26 august – 8 septembrie 2019) al revistei NewMoney


FOTO: Laszlo Raduly/NewMoney