Povestea companiei care produce 25.000 de sandviciuri pe zi

Indiferent de cât de aglomerată ar fi piața românească a restaurantelor de tip fast-food, un sandvici în plus pare întotdeauna bine-venit. Iar pofta româ­nilor reprezintă pentru Snack4U, compania fraților Bogdan și Marius Luca, un business ce se apropie de trei milioane de euro.    

Acest articol a apărut în numărul 74 (23 septembrie – 6 octombrie 2019) al revistei NewMoney

Pe Bogdan Luca (40 de ani) l-am întâlnit la sediul companiei, care produce 25.000 de sandviciuri pe zi. Cu toate că la ora 14.00 avea deja 12 ore de muncă, nu îl tră­da niciun semn de oboseală. Cu una dintre cele 12 mașini ale companiei, încheiase livrările de sandviciuri în sectoarele 1 și 2 din București, traseu pe care l-a început încă de la ora 2.00 dimineața.

Ține acum locul unui șofer care a rămas fără permis. Nu îl deranjează munca de teren. Mai ales că are astfel ocazia să intre în legătură directă cu clienții cărora firma sa le livrează sandviciuri.

A intrat în business în urmă cu 13 ani, alături de soție și de fratele său mai mic, Marius (37 de ani), și a pariat totul pe pro­ducția și distribuția de sandviciuri, chiar dacă povestea sa în afaceri nu a fost tot timpul în nuanțe de roz.

Șoferul „englez“. În urmă cu 20 de ani, Bogdan Luca pleca la muncă în Anglia. Pentru asta, povestește antrepreno­rul, „am făcut școala de șoferi profesio­niști, să pot lua mai ușor viza“. În Marea Britanie era nevoie de șoferi, iar un permis auto de șofer profesionist îți asigura la acea vreme trecerea fără probleme spre Vest.

Numai că, odată ajuns în Anglia, soco­teala de acasă nu s-a mai potrivit cu rea­litatea de acolo. „Am început spălând WC-uri“, mărturisește Luca, recunoscând că nu a reușit să obțină un post de șofer pentru că nu știa să vorbească engleza. Ulterior, a ajuns să lucreze și pe un TIR, iar între timp și-a dus în Anglia și fratele, și soția, care aveau să se angajeze la o fa­brică unde se produceau sandviciuri.

Pentru că afacerile cu sandviciuri mergeau bine în Anglia, Bogdan Luca s-a gândit că nu ar fi rău să încerce ceva similar și în România. Dar, evident, adaptat la piața românească, destul de fragilă atunci pe acest segment. „Am spus că nu mai tre­buie să muncim doar pentru alții și că trebuie să muncim pentru noi.“

Pe piața locală, existau deja companii precum Snack Attack și Gregory’s, dar care aveau să dispară între timp. Snack Attack a intrat în insolvență în 2009, iar grecii de la Gregory’s, care intraseră pe piață în 2000, au fost nevoiți să se retragă în perioada 2008-2009, în plină criză, revenind în România anul trecut.

Business la pachet. Snack4U a intrat pe piață în 2006 și a început cu „60-70 de sandviciuri pe zi, pe care le vindeam prin aparate de vending“, după cum mărturi­sește Luca. Investiția inițială a fost de aproximativ 120.000 de euro, din care 70.000 de euro în aparatele de vending, iar restul, în producția propriu-zisă de sandviciuri. Cei trei au închiriat un spațiu de 50 de metri pătrați în Strada Veseliei, din sectorul 4 al Bucureștiului, și l-au amenajat ca unitate de producție. Numai că, la un maxim de 70 de sandviciuri pe zi, Snack4U nu era un business fezabil. Pentru a supraviețui, Bogdan Luca a decis să mai înființeze o firmă, de cleaning.

A avut câțiva clienți, însă nu și o activitate con­stantă. „Inițial, am vrut să fac o firmă cu servicii de spălătorie auto la domiciliu“, explică Bogdan Luca. A renunțat însă la acest proiect, pentru că nu a reușit să ob­țină toate autorizațiile necesare, și a revenit la producția de sandviciuri. A mers din butic în butic și a început să livreze către micii întreprin­zători, iar volumele au dat primele semne de creștere. Aface­rea mergea din ce în ce mai bine și Luca se gân­dea deja la extinderea spațiului de lucru. Ajunsese la un număr de șapte an­gajați și căuta să crească producția și să livreze inclusiv către jucători care au lan­țuri de magazine.

Buturuga mic.ro. Entuziasmul a ținut până în 2010, când retailerul Mic.ro – rețeaua de peste 830 de magazine de­ținută de omul de afaceri Dinu Patriciu – a dat faliment. „Mic.ro a fost primul mare client al nostru“, explică Luca, adăugând că o mare parte a livră­rilor către retailer le-a făcut fără să încaseze bani.

Primea de fiecare dată garanții verbale că lucrurile se vor liniști și că to­tul va intra în normal. Din promisiune în promisiune, Mic.ro a ajuns să aibă o datorie de 50.000 de euro către Snack4U. Bani pe care Luca nu i-a mai văzut nicio­dată.

Spune că „țeapa“ Mic.ro nu pare o su­mă mare. Totuși, în urmă cu nouă ani și la dimensiunea pe care o avea firma sa, 50.000 de euro reprezentau o gaură destul de serioasă. „Am avut noroc că am avut niște bani puși deoparte. Am mai vândut și din mașini“, detaliază Bogdan Luca. Și-a regândit businessul și a repus firma pe picioare.

Odată revenit pe linia de plutire, a pus la punct o rețea proprie de distribuție, iar în 2012 lucrurile au început să se schimbe radical. A reușit atunci să obțină un contract pentru a livra sandviciuri în toată rețeaua de benzinării Petrom.

În urmă cu trei ani, a investit 800.000 de euro într-o fabrică modernă, în zona Preciziei, din cartierul bucureștean Militari. Deși are o capacitate maximă de 40.000 de sandviciuri pe zi, aceasta produce în momentul de față 25.000. Face acest lucru cu 60 de angajați care lucrează într-un singur schimb, de dumi­nică până vineri. Fiind vorba de produse perisabile, cu un termen de doar opt zile, livrarea se face în cel mult 24 de ore de la ambalarea sandviciului.

Gustul extinderii. Compania a ajuns anul trecut la o cifră de afaceri de aproximativ 2,5 milioane de euro, pentru anul în curs estimând venituri în valoare totală de 3 milioane de euro, pe fondul unor vânzări de 1,3 milioane de euro în primul semestru. Anul trecut, marja netă a fost de circa 10%, astfel încât o eventuală creș­­tere a profitului este condiționată de reali­zarea unor volume cât mai mari. Fiind vorba despre o piață extrem de frag­men­tată, disputată de foarte mulți jucători mici, e greu de făcut o estimare a valorii totale a acesteia.

Între timp, Luca a reușit să intre și în lan­­țurile de magazine Carrefour și Auchan. În momentul de față se gândește la o extindere regională, în țări precum Ungaria – unde ar urma să intre în 2020 –, Bulgaria și Serbia. Până să treacă granița în Ungaria, pe care o consideră o piață cu un potențial mai mare decât cel al Ro­mâniei, vrea să facă două huburi dotate cu hale frigorifice, unde să depoziteze sandviciuri, la Timișoara și la Cluj-Na­poca. Atât pentru livrări în Ungaria, cât și pentru acoperirea zonei de vest a Româ­niei.

„Cele mai bune piețe ale noastre sunt acum București, Cluj-Napoca și Timi­șoara“, spune Bogdan Luca. Adaugă că, în timpul sezonului estival, creșteri însemnate se înregistrează și în Constanța. Mai mult, în perioada vacanțelor, mai spune antreprenorul, cresc volumele de vânzări și în benzinării. Oferă spre vânzare circa 40 de tipuri de sandviciuri și alte 6 variante pentru lanțul de cafenele 5 To Go și se declară surprins de volumele pe care le vând rețelele de retail. A observat că sunt clienți care cumpără sandviciuri pentru acasă, nu doar ca gustare pentru serviciu.

În perioada următoare, vrea să dema­reze alături de Danone și Auchan un pro­iect denumit „Școlar“. Concret, un pachet în care să se găsească un iaurt și un sandvici. Deocamdată, se lucrează la costuri. Până atunci însă, se concentrează pe îmbunătățirea portofoliului de produse, așa încât să rămână și în continuare „pe felie”.

Cine, ce, cât

Doar 2% din români iau masa în oraș în fiecare zi. Aproximativ 20% mă­nâncă de 1-3 ori pe săptămână mâncare gata preparată. Mâncarea „la mână“ e preferată de tinerii între 15 și 24 de ani, arată un studiu rea­lizat de GfK.

  • Popularitate. Un studiu făcut de GfK arată că în top 10 cele mai populare locuri de luat masa pentru români sunt McDonald’s, KFC, shaormerii, pizzerii, Fornetti, fast-fooduri independente, cafenele/snack-baruri, Spring Time, Subway, Viva (benzinăriile OMV).
  • Preferințe. 84% din angajații români care lucrează la birou preferă să ia prânzul pe tastatura computerului, iar 32% optează pentru sandviciuri, arată un studiu realizat la nivel european de Uber Eats și YouGov.
  • Obiceiuri. 61% din angajații ro­mâni preferă să ia pauza de masă între orele 12.00 și 13.00.

FOTO: Laszlo Raduly