Povestea businessului care a făcut ca fondatorul său să-i depășească în topul celor mai bogați oameni din lume pe Elon Musk și Jeff Bezos
Se va sfârși vreodată boomul industriei de lux? Ascensiunea LVMH, care a devenit primul business european de 500 de miliarde de dolari, arată că sectorul și creșterea lui par de neoprit.
Dezvoltarea grupului de lux LVMH, care a făcut ca proprietarul său, Bernard Arnault, să-i depășească pe Elon Musk (Tesla) și Jeff Bezos (Amazon) în topul celor mai bogați oameni ai planetei, este încă o dovadă a creșterii industriei luxului în ultimii zece ani, susținută de piața americană, dar mai ales de apetitul feroce al clasei de mijloc chineze.
Crizele financiare, pandemia, tensiunile geopolitice, inflația și presiunea asupra costului vieții nu au reușit să domolească ascensiunea sectorului, în care este vorba deopotrivă de bunuri și de experiențe (inclusiv călătoriile și sectorul ospitalității).
După o contractare bruscă în 2020, când aproape toată planeta a intrat în lockdown, sectorul și-a revenit rapid, ajungând la 1.150 de miliarde de euro în 2021, după ce consumatorii plictisiți și cu economiile strânse în anul petrecut mai mult în casă au năvălit în magazine. În 2022 a mai sfidat o dată așteptările, crescând cu încă 19-21 procente, potrivit firmei de consultanță Bain.
Cum era de așteptat, LVMH conduce detașat plutonul. Cotația acțiunilor grupului francez a crescut în 12 ani de la 81 de euro (2010) la peste 900 de euro recent. Întrebat dacă va mai ceda din acțiuni pentru a face mai accesibilă structura acționarilor, Arnault și-a folosit dreptul de veto. „Vă voi dezamăgi, dar dezirabilitatea este proporțională cu valoarea. Acțiunile LVMH sunt și ele un produs de lux“, a declarat miliardarul.
Întrebarea celor de la revista britanică The Economist însă este dacă, pe fondul temerilor anticipatei recesiuni globale, creșterea sectorului va continua neabătută. Se pare că totul depinde de SUA și de China, cele două motoare de creștere, totodată cele mai mari piețe de consum pentru produsele de lux.
Motorul asiatic
La finalul anului trecut, vânzările pe piața chineză înregistrate de majoritatea companiilor de lux au încasat o lovitură puternică din cauza prelungirii restricțiilor impuse de pandemie. Dar vânzările din primul trimestru raportate de LVMH și Hermès, al doilea grup de lux ca valoare de piață, indică faptul că piața chineză începe să-și revină după aceste restricții prelungite și este de așteptat să accelereze în a doua jumătate a anului.
„Consumatorii chinezi au o pondere de o treime în veniturile globale ale sectorului de lux“, spune Caroline Reyl, directorul Pictet Asset Management, fond acționar în cadrul grupurilor LVMH, Richemont, Hermès și Moncler. Analiștii sunt mai precauți cu ritmul de creștere pe piața americană. Morgan Stanley se așteaptă la o scădere cu o cifră a cheltuielilor cu produsele de lux în SUA și în Europa în 2023. După ani de creștere extraordinară, analiștii și investitorii cred că o oarecare moderație este de așteptat.
Doar că și moderația va fi modestă, crede Erwan Rambourg, director global al diviziei de consumer din cadrul HSBC. Morgan Stanley preconizează că în Orientul Mijlociu aceste cheltuieli vor crește cu 15% în 2023, pe când în Japonia și în Coreea de Sud creșterea va fi de doar o cifră.
Vedetele globale
„Sectorul de lux internațional este unul dintre puținele cu adevărat globale – brandurile de lux de succes sunt de succes în toată lumea“, mai remarcă și Roberto Costa, director în cadrul Citi. „Companii precum Prada sunt cunoscute de consumatori din SUA, China, Argentina. Așa că dacă nu este cerere într-un loc al planetei, cu siguranță este într-altul“, completează acesta.
Cu toate acestea, nu toate brandurile de lux sunt la același nivel. Dacă cele de top, precum Louis Vuitton, Dior, Gucci (deținut de Kering), Chanel și Hermès, este de așteptat să continue să crească global, brandurile un pic mai accesibile, consumate preponderent de cei din clasa de mijloc, precum Coach sau Ralph Lauren, încep să simtă o oarecare presiune.
„Nu e vorba de regiuni, ci de forța brandurilor și a companiilor. Creșterea este alocată disproporționat și de ea beneficiază preponderent brandurile puternice. A existat mereu o polarizare care se va menține“, spune Enrico Massaro, director de consumer și retail pe regiunea Europa, Orientul Mijlociu și Africa (EMEA), în cadrul băncii de investiții Barclays. „Să vinzi dorințe la aproape 1.500 de euro (cât costă un Petit Sac Plat) face parte din oferta așa-numită «accesibilă» a celor de la Louis Vuitton, concepută să îi atragă pe clienții aspiranți, nu pe ultrabogați.“ De altfel, acest segment al aspiranților a alimentat creșterea sectorului și a transformat Louis Vuitton în cel mai mare brand de lux global, cu venituri anuale de 20 de miliarde de euro.
„Nu vindem produse (majoritatea Louis Vuitton) celor bogați, ci celor care au bani și vor să se răsfețe“, spune Jean-Jacques Guiony, chief financial officer (CFO) al LVMH. Avantajul este că această categorie este mult, mult mai numeroasă decât cea a ultrabogaților. „Credem că segmentul de sus al clasei de mijloc se va tot lărgi și vom concepe produse pentru el“, adaugă acesta.
Strategii de lux
Definițiile pentru clasa de mijloc variază, dar creșterea acesteia a fost cea mai pronunțată în China. Estimările conservatoare înaintau în 2018 un total de 350 de milioane de oameni care ar forma clasa de mijloc, cam 25% din populația Chinei, mai mult decât toată populația SUA, comparativ cu 1%, cât era în 2000.
Și categoria celor bogați, evident nu atât de numeroși, a crescut substanțial, ceea ce a permis unor branduri precum Chanel, Dior și Hermès (ale căror genți se vând cu până la 20.000 de euro bucata) să crească puternic.
Pentru a cultiva aceste dorințe, industria de lux recurge la ediții limitate pentru anumite produse. Pe de altă parte, crește și oferta celor „accesibile“, care costă în jur de 3.000 de euro, iar simultan crește prețul produselor din gama de top, pentru a consolida sentimentul de exclusivitate.
Cei de la Barclays estimează că grupul LVMH a majorat prețurile cu circa 8% anul trecut, dar politica diferă de la un produs la altul. Bottega Veneta, deținută de Kering, a crescut prețul doar în cazul genților-plic cu 12% (până la 2.000 de euro) între octombrie 2022 și ianuarie 2023. Chanel însă a primit un recul din partea clienților după ce a majorat prețul unor modele de genți cu aproape 74% din 2019 încoace (compania susține că a crescut puternic prețul materialelor).
„Industria de lux, cel puțin pe categoriile ei centrale de produse și în cazul celor din piele, funcționează cu o strategie de dezvoltare prin creșteri de prețuri“, explică Joëlle de Montgolfier, vicepreședinte executiv în cadrul Bain. În 2022, 70% din creșterea vânzărilor produselor din piele a venit din majorarea prețurilor cu un mic procent, dar asigurat de volume mari, continuă aceasta.
Dovadă că teoria lui Arnault este validă – respectivele creșteri nu au domolit dorința de a achiziționa produse de lux. „Sectorul nu dă semne de elasticitate a cererii“, confirmă și Roberto Costa, de la Citi.
Și totuși
Norii apar și pe cerul industriei de lux. După ani la rând de profituri-record susținute de majorarea prețurilor, unele costuri încep să crească și este de așteptat să erodeze din marja de profit anul viitor. De pildă, Hermès a mărit cu 7% salariile anul trecut pentru a le menține competitive și pentru a ameliora impactul inflației.
De asemenea, sunt semne că avansul pe cea mai mare piață de lux a lumii – SUA – începe să încetinească. La Kering, ale cărui vânzări au fost mai slabe comparativ cu LVMH sau Hermès, vânzările pe piața americană au scăzut în prima parte a anului. Și ritmul creșterii vânzărilor LVMH s-a mai domolit, chiar dacă s-a menținut la un solid 8%. Pe regiuni, Statele Unite au avut cea mai slabă creștere, chiar dacă s-a dovedit mai bună decât s-a anticipat, observă Rambourg, de la HSBC.
Pentru cei de la LVMH, petrecerea e însă departe de a se fi terminat. În ultima perioadă au lansat noi campanii glossy, avându-i în centru pe actrița Zendaya și pe faimosul fotbalist argentinian Lionel Messi. Jay-Z, Rihanna și Beyoncé au susținut un concert la Fundația Louis Vuitton. Iar Arnault însuși a participat la redeschiderea magazinului emblematic al celor de la Tiffany din New York.
LVMH a cumpărat faimosul brand de bijuterii în 2021, pentru 15,8 miliarde de dolari, cea mai mare achiziție făcută de grup vreodată. Iar renovarea magazinului este cea mai mare investiție de acest fel făcută vreodată în istoria mondială a luxului, spun cei de la LVMH, fără a dezvălui suma cheltuită.
Pe fondul protestelor recente din Franța, unele voci au cerut supraimpozitarea lui Arnault și a miliardarilor francezi. În replică, companiile de lux susțin că sunt vitale pentru economia franceză, fiind printre cei mai mari angajatori, plătitori de taxe și impozite și motoare de creștere. „Unii spun că este o rușine pentru Franța că toate aceste produse de lux sunt inutile și ar trebui să scăpăm de ele. Dar câți oameni muncesc în acest sector?! Cam un milion. Plătim cele mai mari taxe comparativ cu orice altă companie din Franța“, argumentează Arnault.
Așadar, atâta vreme cât există o populație globală în creștere și a cărei bogăție este protejată de volatilitatea economiei, companii precum LVMH, care stăpânesc arta de a atrage banii celor bogați, vor continua să prospere. Dar este de așteptat să urmeze o normalizare a creșterii sectorului în 2024 și 2025 (avans de o singură cifră). În vremuri dificile, consumatorii luxului nu fac rabat, cumpără doar mai puține produse.
Cel mai cel
Râvnite de celebrități și de bogații lumii, produsele de lux rămân un simbol al statutului.
- FARMEC EXCLUSIV. Brandurile de lux au o putere incontestabilă de a captiva. De la calitatea și măiestria impecabile a caselor de haute couture, precum Dior și Hermès, până la eleganța clasică a brandului BottegaVeneta, există câteva mărci emblematice care intră mai mereu în topurile internaționale de profil.
- NR. 1. Potrivit celui mai recent studiu comandat și publicat de CEOWORLD Magazine, pentru anul în curs, Gucci a fost încoronat brandul numărul 1 într-un top 20 al celor mai cunoscute și iubite mărci de lux. Pe lângă cele de haine și alte accesorii au intrat în top și brandul francez de bijuterii și ceasuri Cartier și marca elvețiană de ceasuri Rolex.
- TOPUL. Casa Gucci este urmată în ordine de: Dior, Chanel, Louis Vuitton, Hermès, Rolex, Tiffany, Prada, Versace, Ralph Lauren, Alexander McQueen, Cartier, Balenciaga, Estée Lauder, Yves Saint Laurent, Giorgio Armani, Fendi, Givenchy, Valentino, Dolce & Gabbana.
- TRANSPARENȚE. Cea mai importantă tendință pentru 2023 este îmbrăcămintea cu transparențe. Pentru pasionații de modă care iubesc să-și arate pielea cu stil, opțiunile de țesături pure, precum tul, plasă sau dantelă, vor face cu siguranță furori anul acesta.
Acest articol a apărut în numărul 164 al revistei NewMoney
FOTO: Getty