Povestea antreprenorului care vine cu soluții pentru amenajarea biroului de acasă

Odată cu schimbarea modului de lucru pentru angajați, companiile au început să investească tot mai mult în amenaja­rea birourilor de acasă. În consecință, cei care oferă astfel de soluții și-au redefinit și ei prioritățile. Studiu de caz: Workspace Studio.

Cum arată astăzi noul open office? Antreprenorul Horațiu Didea vine cu un răs­puns pe care orice companie ar trebui să-l aplice pentru confortul propriilor angajați: „Spații mult mai largi și aerisite, cu zone multifuncționale, care susțin crea­tivitatea și relaxarea“.

Puternic influențată anul trecut de miș­­­­cările din piața muncii, afacerea Work­­space Studio, unde Didea este managing partner, a implementat din mers proiecte adaptate la „noul normal“ pentru birourile destinate angajaților și a intrat pe o nouă linie de business, lansând un magazin online cu produse dedicate ergonomiei.

După ce în 2019 cifra de afaceri a Work­space Studio s-a dublat față de anul anterior, până la 10,7 milioane de euro, în 2020 a scăzut ușor, la 10 milioane de euro, rezultat care, oricum, „a fost unul bun“, având în vedere situația econo­mică generală.

Despre 2021, Horațiu Didea spune că este pregătit pentru mai multe scenarii de evoluție, mai ales că se așteaptă să fie „un an mai complicat, cu incertitudini, în care majoritatea companiilor sunt rezervate pentru alocarea bugetelor în proiecte mari“.

O nișă cu potențial

Prezentă de mai bine de un deceniu pe piața locală a solu­țiilor de amenajare, Workspace Studio s-a specializat în soluții ergonomice pentru birouri – principala sa linie de business.

„În 2015 am deschis showroomul Herman Miller (Workspace Studio este Dealer Partner Autorizat al producătorului ameri­can de birouri Herman Miller în România, n.r.), iar primul milion de euro în cifra de afa­ceri l-am făcut în 2016. Am mizat pe o nișă a ergonomiei, design de înaltă calitate, în care concurența era mică, însă exigența – foarte mare“, spune antreprenorul.

Compania a finalizat anul trecut două pro­iecte de investiții: extinderea showroomului și deschiderea magazinului online cu mobilier ergonomic, cu un buget to­tal de investiții de circa 350.000 de euro. Potrivit lui Didea, pandemia a accelerat anumite tendințe în domeniul amenajărilor de birouri, pentru care piața, ca întreg, încă nu era pregătită. „Mă refer mai exact la schimbări pe două verticale, care în pre­zent reprezintă și liniile de business ale Workspace Studio“, adaugă el.

Prima dintre ele, amenajarea birourilor după principii de ergonomie fizică și so­cială – care pre­supune asigurarea confortului și a unui spațiu adaptat la modul de lucru și tipul acti­vităților pe care angajații le desfășoară – și munca în sistem hibrid (office și remote), care nu poate fi susți­nută de același tip de amenajare, cu birouri individuale și plictisitoare.

Acele companii care le oferă angajaților posibilitatea de a lucra remote – complet sau parțial (câteva zile pe săptămână) – contribuie la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în atmosferă. Conform unor studii citate de startupul Remote Stories, o reducere de 10% a programului de lucru la birou ar duce la o scădere cu 15% a amprentei de carbon/persoană, în contextul în care transporturile sunt responsabile pentru 27% din emisiile de gaze cu efect de seră din UE.

„Verticala a doua, parte a aceluiași uni­vers al muncii susținute de un mobilier er­gonomic potrivit, vizează segmentul rezi­dențial. În contextul muncii-hibrid, o mare parte dintre angajați lucrează de acasă. Și nu se poate lucra eficient pe termen lung de pe canapea sau la masa din bucătărie. O spun studiile, o spun angajații care se re­găsesc în această situație. Prin urmare, se investește tot mai mult în amenajarea zonelor de lucru în interiorul locuințelor“, punctează Horațiu Didea.

Potrivit datelor Workspace Studio, in­ves­tițiile companiilor în birourile de acasă s-au ridicat anul trecut la circa 1.500 de euro pentru un angajat. De asemenea, în medie, investiția în amenajarea birourilor de la sediile companiilor a fost în jur de 1.800 de euro pentru un post de lucru, în condi­țiile în care angajații au nevoie de zone pentru relaxare și socializare infor­mală, de cafeterii aerisite și spații care pot servi activități variate. La modul general, studiile arată că zonele cu funcționalitate mul­tiplă ajung să depășească astăzi 50% din suprafața birourilor.

Pandemia a dus la creșterea numărului de angajați care lucrează de acasă, în toate domeniile de activitate. În general, dacă ne uităm la nivel internațional, înainte de această pandemie, angajații din online și din IT lucrau preponderent de la distanță. În mod cert, companiile care au testat acest stil de lucru în perioada izolării la do­­miciliu și au înregistrat rezultate favorabile vor continua să le ofere angajaților posibilitatea să lucreze remote sau hibrid“, spune și Mara Eliza Barza, cofondatoare Remote Stories.

Clienții din rezidențial

Pentru 2021, Horațiu Didea a bugetat investiții de apro­xi­mativ 150.000 de euro în mai multe pro­iecte. „Investim în digitalizare, atât cea a proceselor firmei (ERP), cât și în extinde­rea web-shopului. Totodată, continuăm să investim în showroom și în produse inovatoare care să răspundă noilor nevoi ale pie­ței. Și, nu în ultimul rând, investim în ca­pa­citatea logistică“, spune antreprenorul.

Una dintre direcțiile pe care Didea mi­zează mult anul acesta este retailul de mobilier ergonomic pentru clienții reziden­țiali, care a generat anul trecut 7% din cifra de afaceri. Conform estimărilor sale, în ur­mătorii doi-trei ani, doar pentru acest seg­ment, se așteaptă la un rulaj de peste un milion de euro. Ca o paranteză, în oferta de produse a shopului online au fost introduse anul trecut și scaune ergonomice Herman Miller, produse pentru care interesul a crescut cu 300% în peri­oada martie-septembrie.

„Anul trecut a fost dificil, însă nu atât de rău pe cât părea în al doilea trimestru, când practic nu se mișca aproape nimic în zona proiectelor noi. Dinamică pozitivă a venit pe segmentul rezidențial, unde noi am și lansat magazinul online cu piese de mobilier ergonomice. În 2019, cifra totală de afaceri a companiei fusese 10,7 mili­oane de euro, iar noi am reușit să menți­nem scăderea la sub 10% în 2020“, deta­liază Horațiu Didea, care nu face nicio esti­mare pentru 2021, un an despre care crede că va fi chiar mai complicat decât cel anterior. Un studiu realizat de Mobexpert anul trecut arată că vânzările de piese de mobilier pentru amenajarea biroului din propria locuință au crescut cu aproximativ 250% în perioada stării de urgență. De asemenea, la nivelul general al pieței, vânză­rile online ale mobilierului fabricat în Ro­mânia au crescut cu 600% în aceeași peri­oadă, prin comparație cu perioada simi­lară din 2019.

Acest articol a apărut în numărul 113 al Revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Rauly