Povestea antreprenorului care și-a orientat afacerile către zona pieței rezidențiale premium și de lux

Ce au în comun arhitectura, designul interior și luxul? În cazul antreprenorului Victor Grosu, o nouă afacere, care ar putea să-i netezească drumul până în America.

(Acest articol a apărut în nr. 86 al revistei NewMoney, iar interviul a fost realizat înainte de criza declanșată de COVID-19)

Când a decis să se stabilească în România, în urmă cu aproape un deceniu, Victor Grosu (38 de ani), originar din Republica Moldova, avea deja un bagaj solid de cu­noș­tințe în domeniul arhitecturii și al de­signului interior. Și multă experiență. Trecuse prin școli de profil recunoscute inter­național și interacționase cu experți din America și din Rusia.

De atunci și până astăzi, a continuat să se implice în tot felul de proiecte locale și regionale, care au culminat anul acesta cu lansarea – împreună cu alți doi parteneri – Adrian Ianculescu și Mihai Constantin – a unui studio de design interior dedicat segmentului rezidențial de lux – Hype Project, pentru care estimează afaceri de cinci milioane de euro în 2020. Cât de oportună este o astfel de mișcare în România și ce anume îl motivează pe Victor Grosu să meargă pe acest drum? Răspunsul vine la pachet cu alte planuri ce vizează perioada următoare.

Momentul ideal

„Aici nu este un show­room de mobilier, nu este un magazin, ci un studio de arhitectură care își pro­pune să facă proiecte până la capăt“, explică Grosu, în timp ce ne face rapid un tur al spațiului de 475 de metri pătrați unde își amenajează acum sediul, undeva pe strada Nicolae Caramfil din București. De ce a ales să-și dezvolte afacerile pe segmentul luxului în București?

La o primă strigare, experți ai firmei de con­sultanță imobiliară SVN Romania esti­mează că 2020 va fi un an-record pentru investițiile imobiliare din zona de nord a Bucureștiului, nivelul tranzacțiilor cu apartamente sau case premium și de lux urmând să ajungă la circa 270 de milioane de euro. „Piața rezidențială premium și de lux din București trece prin cea mai bună peri­oadă a sa din istoria modernă a pieței rezi­dențiale locale“, nuanțează previziunile analiștilor Andrei Sârbu, CEO la SVN Romania.

„Pentru mine, România e ca un pământ arabil, în care este mult de dezvoltat, de in­vestit“, punctează și Grosu unul dintre principalele motive pentru care a decis să se stabilească aici încă din anul 2011. Pasiunea pentru arhitectură și design interior l-a urmărit de când se știe, o pasiune moștenită de la părinții săi, arhitecți și ei. „După ce am intrat la Arhitectură, undeva prin anul trei mi-am dat seama că arhitectura este o anvelopă, iar noi trăim în casă. Mulți nu se gândesc că totul pleacă de la interior și nu investesc în interioare, limi­tându-se doar la exterior“, explică antreprenorul. A decis atunci să înființeze o afacere care să aibă legătură și cu designul interior. Grosu Art Studio a apărut când se afla încă pe băncile facultății, în anul patru.

„La început, am lucrat mult gratis. Se în­tâmpla acum 17-18 ani, când nu aveam foarte multă experiență. După ce au trecut șase ani, timp în care am avut lucrări cu zeci de apartamente și de case, am înce­put să dezvolt și partea de HoReCa, luând proiecte cu restaurante, cafenele, cluburi. Aveam în jur de 90 de proiecte pe an la vremea aceea, dintre care 60% pe rezi­den­țial. Îmi amintesc cum cifra de afaceri ajun­sese la circa 300.000 de euro prin 2008, însă nu eram targetați pe segmentul de lux“, detaliază Victor Grosu, de numele căruia se leagă proiecte precum Dancing Lobster, Caju, Intercontinentalul bucureș­tean sau hotelul Unirea din Iași.

Luxul ca necesitate

Astăzi, businessul său înseamnă Grosu Art Studio, cu proiectele din HoReCa – pentru care esti­mează afaceri de peste un milion de euro în 2020 –, și Hype Project – pe rezidențial de lux, pentru proiecte în a căror amenajare se investesc în medie 2.500 de euro pe metru pătrat, cu o cifră de afaceri antici­pată la cinci milioane de euro, așa cum a fost punctat mai sus. „Cu Hype, suntem deja în mai multe țări. Avem proiecte în derulare în Thailanda, Rusia, Franța. Iar în următorii ani, ne do­rim să dezvoltăm o linie de business prin care să creăm apartamente și case la cheie. Există cerere în piață, sunt clienți care vor să cumpere pe loc, dispuși să plătească un preț chiar și cu 30% mai mare“, adaugă antreprenorul, care estimează că proiectele de amenajare contractate în România la finalul anului 2019 vor crește cu până la 40% valoarea proprietăților. În ceea ce privește valoarea totală a proiectelor în care este implicat împreună cu echipa sa, aceasta depășește 480 de mili­oane de euro.

Pe același segment al luxului sunt active și surorile Cristina Căpitanu și Elena Oancea. Fondatoare în urmă cu 13 ani ale businessului Lemon Interior Design, acestea sunt implicate acum, printre altele, în an­samblurile rezidențiale exclusiviste One Mircea Eliade și One Herăstrău Towers. One United Properties, dezvoltatorul celor două proiecte și cel mai mare constructor de locuințe de lux de pe plan local, este de altfel unul dintre colaboratorii constanți ai celor două antreprenoare, colaborare care generează aproximativ 60% din cifra de afaceri de aproape cinci milioane de euro a Lemon Interior Design. Și în cazul lor, bugetele pentru rezidențial variază mult în funcție de complexitatea pro­iectului.

De exemplu, sunt proiecte de 15.000 de euro (cum este cazul apartamentelor), dar și de sute de mii de euro sau chiar mai mult. „Am avut și de un milion de euro. Un astfel de proiect poate să dureze de la șase luni până la un an și jumătate. E multă muncă în spate“, declara Cristina Căpitanu anul trecut, într-un dialog cu NewMoney.

Pe termen mediu, Victor Grosu își do­rește foarte mult să ajungă cu Hype Pro­ject și din­colo de Atlantic, în Miami, New York și Los Angeles, trei orașe în care ca­sele se vând gata-făcute, la cheie, adică exact direcția pe care antreprenorul o ur­mărește pe mai departe.

„Într-o economie globală dinamică, achizițiile imobiliare sunt încă văzute ca investiții sigure, iar piața rezi­den­țială de lux a crescut constant în ultimii ani. Oamenii cu venituri mari din întreaga lume se raportează la aceleași standarde și își evaluează stilul de viață con­­form acelorași criterii“, adaugă antreprenorul. Altfel spus, un public-țintă care dez­voltă o anumită relație afectivă cu in­ves­tițiile imobiliare pe care le face. Indiferent de locul de unde provin.


Acest articol a apărut în numărul 86 al revistei NewMoney
Foto: Laszlo Raduly